دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱

سید محمد حسینی:

شورای‌عالی‌انقلاب‌فرهنگی کارکرد خود را از دست داده است/برخی از مدیران سینمایی حتی اعتقادی به جنگ تحمیلی ندارند!

سیدمحمد حسینی در آئین «شاهدان شیدایی»

سینماپرس: وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برخی از مدیران امروز سینما و فرهنگ آتش‌بیارهای فتنه ۸۸ بودند؛ در چنین فضایی نباید انتظار داشت از سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس حمایت جدی انجام شود.

به گزارش سینماپرس، «سید محمد حسینی» وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه تلویزیونی «افق سینما» که از شبکه افق سیما و به مناسبت جشنواره فیلم مقاومت روی آنتن می‌رود، گفت: هنر به دلیل گستردگی ابعاد، تأثیرگذاری بالایی در توده مردم دارد و این موضوع تا جایی است که حتی بسیاری از وقایع و شخصیت‌های تاریخی با زبان هنر مخصوصاً سینما بهتر شناخته و معرفی می‌شوند.

وی افزود: تاریخ متعلق به گذشته نیست بلکه مفهومی برای آینده است که باید از آن درس گرفت و برای این مهم باید آن را بازخوانی کرد.  

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: در روایت تاریخی باید به اسناد و مسلمات تاریخ وفادار و پایبند بود اما در فرعیات، هنرمند و سینماگر می‌تواند با رعایت شرط انصاف و عدالت، در حدی که دچار افراط و تفریط نشود، مداخله کند که البته این مداخله نباید با مسلمات تاریخی در تناقض باشد، جای خادم و خائن را عوض کند و سینماگر دچار تحریف تاریخ شود.

* تفاوت انقلاب‌اسلامی با دیگر انقلاب‌ها به لحاظ ماهوی و محتوایی بود

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد با اشاره به لزوم خلق فیلم‌های سینمایی با موضوع انقلاب‌اسلامی و دفاع‌مقدس، تصریح کرد: همه انقلاب‌ها شباهت‌هایی به هم دارند، مثل حضور توده مردم، نارضایتی و مطالبه‌گری و البته وجود رهبران و احزاب پیشرو اما تفاوت انقلاب‌اسلامی با دیگر انقلاب‌ها به لحاظ ماهوی و محتوایی بود. در واقع، دلیل انقلاب‌اسلامی مطالبات مالی نبود که با برآورده شدن آنها، تاریخ انقضاء انقلاب نیز تمام شود؛ بلکه در این انقلاب، مطالبات مردمی معنوی، فکری و محتوایی و موضوعات اصیل انسانی و اسلامی مانند استقلال، آزادی و عدالت بود که همواره نو هستند. علاوه بر آن، رهبری انقلاب‌اسلامی نیز معنوی بود.  

حسینی اظهار داشت: تأثیر انقلاب‌اسلامی در دیگر نقاط جهان را نمی‌توان کتمان کرد. موضوع مقاومت که سبب پیروزی‌های بسیاری در منطقه شده است نشأت گرفته از روحیه انقلاب‌اسلامی است.  

وی اضافه کرد: در حوزه انقلاب‌اسلامی و دفاع‌مقدس هنرمندان توانسته‌اند فیلم‌های خوبی را تولید کنند اما واقعیت این است که عملکرد مثبتی در این حوزه نداشته‌ایم. هنوز درباره وقایع و مقاطع حساس تاریخ انقلاب‌اسلامی مانند هفتم تیرماه نتوانسته‌ایم کارنامه خوبی داشته باشیم و این در حالیست که جبهه مقابل سرمایه‌گذار و اقدامات بسیاری در این حوزه انجام داده و می‌دهد تا جاییکه حتی درباره درباریان رژیم پهلوی نیز کتاب‌هایی نوشته شده است.

حسینی با بیان اینکه یک از دلایل اصلی این مهم، بی‌رغبتی سینماگران است، ادامه داد: برخی از سینماگران دغدغه سینمای انقلاب‌اسلامی و دفاع‌مقدس ندارند و حتی در زمان‌هایی که حمایت‌های خوبی از تولید آثار در این حوزه می‌شد نیز فیلمی نساختند اما دلیل دیگر آن به نوع مدیریت و تفکر مدیران کشور برمی‌گردد تا جاییکه بسیاری از این افراد که موسوم به دوم خرداد بودند، اساساً اعتقاد داشتند با پایان جنگ‌تحمیلی، زمان خردورزی آغاز شده و نباید فیلم‌هایی با موضوع دفاع‌مقدس ساخت؛ این در حالی بود که در جنگ تحمیلی تمامیت ارضی کشور حفظ شد و این دستاورد بسیار بزرگی در طول تاریخ کشور بود.

* همه ابعاد جنگ تحمیلی باید سوژه ساخت فیلم باشد

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اظهار داشت: همه ابعاد جنگ تحمیلی باید سوژه ساخت فیلم باشد. جنگ تلخی و شکست هم داشت اما حماسه‌ها و موفقیت‌های بسیاری هم حاصل شد، نباید به بهانه فیلم جنگی، فیلم ضدجنگ ساخت. ساخت فیلم با موضوع دفاع مقدس نسازمند مطالعه و تحقیق و البته تشخیص تحریف است. سینماگر نباید موضوعات را آنطوری که نبوده، روایت کند بلکه باید به واقعیت رخدادها وفادار باشد تا نسل امروز و آینده در تشخیص دچار اشتباه نشود.  

وی افزود: ساخت فیلم درباره موضوع دفاع مقدس نیاز به هزینه و حمایت‌های لجستیکی و همچنین تحقیق و پژوهش دقیق دارد چون موضوع بسیار حساسی است و نمی‌توان به راحتی از کنار آن رد شد؛ بنابراین برای تولید آثار باکیفیت باید از سینماگران حمایت کرد. امروز بسیاری از سینماگران متعهد فیلمنامه‌های بسیار خوبی دارند اما متأسفانه حمیات کافی برای تولید و ساخت از آنها انجام نمی‌شود.

حسینی تأکید کرد: مدیر سینمایی فقط وقتی از ساخت آثار با موضوع دفاع مقدس حمایت می‌کند که به آن اعتقاد داشته باشد. برخی از مدیران حتی اعتقادی به جنگ تحمیلی ندارند؛ در نتیجه هیچ اراده‌ای در آنان برای حمایت از سینماگران این حوزه وجود ندارد. خیلی از این افراد در ماجرای ۱۳ آبان و تسخیر لانه جاسوسی حضور داشتند اما امروز نادم هستند؛ برخی از آنان حتی در مجلس ششم هم حضور داشتند و به عنوان قانون‌گذار و ناظر اجرای قانون فعال بودند و یا برخی از مدیران امروز سینما و فرهنگ آتش‌بیارهای فتنه ۸۸ بودند؛ در چنین فضایی نباید انتظار داشت از سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس حمایت جدی انجام شود، حتی اگر این افراد در گفتار اذعان کنند که حامی این سینما هستند.  

حسینی تصریح کرد: شورای‌عالی‌انقلاب‌فرهنگی قرار بود که قرارگاه فرهنگی کشور باشد اما تجربه ثابت کرده است که کارکرد خود را در این حوزه از دست داده است چون برحی از اعضای آن افراد حقوقی هستند و تبعاً خودشان و عملکردشان را بازخواست نمی‌کنند.  

وی خاطرنشان کرد: تعامل و همفکری با سینماگران و حتی در صورت نیاز برگزاری کارگاه‌های تخصصی می‌تواند انگیزه سینماگران را برای فعالیت رد سینمای انقلاب‌اسلامی و دفاع‌مقدس افزایش دهد. باید دانست با شیوه دستوری نمی‌توان در حوزه سینما به اثرگذاری رسید، ارتباط با هنرمند باید بر مدار تعامل دوسویه باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.