سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰

تاملی بر یادداشت دلتنگانه آقای دبیر جشنواره فیلم کودک؛

آیا امسال به شوق زیارت حسین علیه السلام نباید بودجه جشنواره های سینمایی را احسان کرد؟!

علیرضا تابش در مراسم تکریم و معارفه رئیس «حوزه هنری»

سینماپرس: دبیر سی‌وسومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان با شاره به شرایط کرونایی نوشت: چه زیبنده است که اربعین امسال، پویش‌های احسان را در خانه‌ها، محلات و شهرها داشته باشیم؛ حال باید از ایشان سوال کرد که آیا وقت آن نرسیده تا بودجه های برگزاری جشنواره های سینمایی نیز میان اهالی کرونا زده سینمای کشور احسان شود؟!

علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی که سابقه حضور در پیاده روی معنوی اربعین را دارد، طی یادداشتی که در اختیار ما قرار داد درباره این حضور، حس و حال کربلا رفتن و دلتنگی  امسال نوشت: «بعد از سقوط صدام در سال ۱۳۸۲ شمسی، سی و دو سال محرومیت مردم عراق و شیعیان از عزاداری و زیارت اربعین برداشته شد و دوباره آن رسم قدیمی هزار ساله جان گرفت. دوباره همه از شهرهای مختلف عراق سر ِ قرار حاضر شدند.

زیارت اربعین که آیینی کهن نزد شیعیان و مسلمانان بود و آرزویی دست نیافتنی شده بود، دوباره در متن جامعه و با حضور خالصانه مردم به یک دیدار سالانه تبدیل شد. سفر و دیداری که در آن، لحظاتی شورآفرین و حیرت انگیز خلق می‌شود.

زائرانی که مشتاقانه و باخلوص، سال‌هاست در روزهای اربعین، پیاده روانه کربلا می‌شوند دریافته‌اند که تنها «رسیدن به کربلا» و زیارت حرم مطهر حضرت سیدالشهدا (ع)، هدف و مقصد این سفر نیست، بلکه «زیارت زائران حسینی» که با شور و حالی وصف‌ناشدنی در پیاده‌روی عظیم اربعین شرکت می‌کنند، نیز تجربه‌ای ناب و بی‌نظیر است.

زیارت اربعین‌حسینی، در میان زیارت‌ها و مناسک دینی و آیینی دنیا، به‌خاطر نقش و حضور پررنگ زائران و گوناگونی سبک‌های پذیرایی مردم در این مسیر، با سایر مراسم زیارتی و مذهبی متفاوت است. در زیارت اربعین موجی از زائران، از شهرهای مختلف عراق و نقاط مختلف دنیا به سمت کربلا راهی می‌شوند، آن‌ها از نزدیک‌ترین کشورها تا دورترین نقاط دنیا به قصد حضور در چهلم سالار شهیدان پا در راه رسیدن به کربلا می‌گذارند و «زائر پیاده» در این سیل خروشان، به زیارت مردم مشتاقی آمده که پس از گذشت ١۴قرن از شهادت امام‌حسین (ع)، عاشقانه به زیارت او رهسپار می‌شوند.

شیعیان عراق در طول صد سال گذشته تجربه‌هایی از آیین اربعین حسینی در سایه طاعون و مالاریا و ... داشته اند، این پیشینه تاریخی موجود در اذهان مردم عراق سبب شده است، آیین اربعین حسینی را امسال در نبود زائران خارجی به ویژه ایرانی‌ها که دومین جمعیت بزرگ زائران اربعین بعد از زوار عراقی بودند، با چالشی جدید، اما به شکل و شیوه‌ای متفاوت برگزار کنند.

طی سال‌های گذشته در چند سفری که برای زیارت اربعین رفته ام، تمام سفرم به حیرت گذشت و دیدم آنچه را شنیده بودم، دیدم و با تمام وجودم حس کردم؛ رحمت واسعه خدا را، اربعین تجلی «راز بزرگ عاشقی» است و امسال با شیوع کرونا و محرومیت مردم ایران از این زیارت و شرایط سخت اقتصادی، می‌توان با احسان و فرصت شناسی به هموطنان نیازمند کمک کرد.

مردم کشورمان در شرایط خاصی قرار دارند و این شرایط وظایف جدیدی را بر عهده همه ما گذاشته است.

امسال به شوق زیارت حسین علیه السلام باید احسان کرد، در دوران حاضر نیاز به کمک‌های انسان دوستانه به شدت احساس می‌شود و وظیفه انسانی و دینی دوستداران امام حسین(ع) سنگین‌تر از گذشته است.

همین پارسال حبیب احمدزاده با همکاری حسین روشن کار و مهرداد افراسیابی، مستند بلند «مکی، مردی از اربعین» را ساختند. فیلمی که متأثر از فرهنگ اربعین است. فرهنگی که برای ترویج آن بیشتر از گذشته باید تلاش کنیم.

چه زیبنده است که اربعین امسال با ارج نهادن به خدمات ایثارگرانه جامعه درمانی و پزشکی کشور، با توسعه فرهنگ اربعین، پویش‌های احسان را در خانه‌ها و محلات و شهرها داشته باشیم و اقشار نیازمند و آسیب پذیر بر سر سفره احسان حسینی مهمان باشند.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.