یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۱

جای خالی نشان «سلحشور»

دیدار فرج الله سلحشور با مقام معظم رهبری

سینماپرس: قرار نیست از سلشحور در جشنواره فجر و امثال آن تقدیر شود، چون گفتمان و نگاه سلحشور با اهداف آن‌ها فرسنگ‌ها فاصله داشته و دارد سلحشور منتقد اصلی سینمای موجود بود و همیشه نسبت به هر ناهنجاری در سینما انتقاد می‌کرد.

به گزارش سینماپرس، شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت هم هفته گذشته با برگزاری اختتامیه و تجلیل از چند چهره و معرفی آثار برتر به پایان رسید و اگرچه شرایط کرونایی کشور جشنواره را تحت شعاع قرار داده بود، ولی در مجموع تلاش برگزارکنندگان جشنواره سبب شد تا جشنواره با خوبی و خوشی به پایان برسد.
رسول ملاقلی‌پور شاید اصلی‌ترین فیلمساز دفاع مقدس باشد که سینمایی در ایجاد و خلق ماندگارترین سکانس‌های فیلم‌های جنگی داشت. ملاقلی پور به گواه اکثر کارشناسان مولف بود و سینمای رسول ملاقلی‌پور که از جنگ آغاز شد و با نگاهی متفاوت به آن پایان یافت، مرهون باطن زلال و نگاه مصفای او به انسان و زندگی بود.

او با این نگاه نه علیه انقلاب و جنگ و آرمان‌های امام و رهبر شد و نه قشری‌گری و مخاطب محدود برای سینمای خود جمع کرد؛ بلکه با دیدن روشنای زندگی، تداوم آرمان‌ها و ارزش‌های انسانی انقلاب و اسلام را برجسته کرد و همین راز موفقیت او و ماندگاری در میان مردم ایران با تمام اختلاف سلایق شد. رسولِ سینمای ایران از اولین فیلمش تا آخرین اثرش خودش بود، مردی با این ویژگی‌ها حتما باید از آن بیشتر بشنویم و یاد کنیم در این دوره خوش فکری دست اندرکاران به خاطر انتخاب بخشی به نام استاد رسول مللاقلی پور قابل تقدیر بود، اما ناراحتی نگارنده عدم یاد و خاطره‌ای از فرج الله سلحشور در این جشنواره ارزشی بود
اینکه سلحشور تا زمانی که زنده بود حامی اصلی جشنواره‌های مقاومت، عمار بود بر کسی پوشیده نیست، اما چرا تصمیم سازان این جشنواره‌ها این علمدار جبهه فرهنگ رو فراموش کرده اند مرحوم سلحشور که با آن بازی ماندگار در فیلم پرواز در شب تربیت کننده نسلی بود که همچنان پرچمداران سینمای دفاع مقدس هستند، اما چرا گفتمان و نامش در جشنواره ارزشی به نام مقاومت وعمار مهجور مانده جای سئوال دارد.

قرار نیست از سلشحور در جشنواره فجر و امثال آن تقدیر شود، چون گفتمان و نگاه سلحشور با اهداف آن‌ها فرسنگ‌ها فاصله داشته و دارد سلحشور ممنتقد اصلی سینمای موجود بود و همیشه نسبت به هر ناهنجاری در سینما انتقاد می‌کرد.
وقتی پیام مقام معظم رهبری به مناسبت درگذشت این هنرمند ارزشی داده بودند را مرور می‌کنیم به عباراتی می‌رسیم که ایشان کمتر برای هنرمند استفاده کردند بودند ایشان می‌فرمایند: درگذشت هنرمند برجسته و متعهّد مرحوم آقای فرج‌الله سلحشور را به خاندان گرامی و همه‌ی بازماندگان ایشان تسلیت عرض می‌کنم. آثار پر آوازه و ماندگار این هنرمند با ایمان که مرزهای کشور را درنوردیده و مایه‌ی آبرو و اعتبار هنر سینمای ایران در چشم ملت‌های دیگر کشورها گشت ویا ایشان در اول فروردین سال ۹۵ در این خصوص باز فرمودند: در زمینه‌های فرهنگی کاری که شهید آوینی پیشاهنگش بود و در این اواخر مرحوم سلحشور -که این‌ها پیشروان کار انقلابی در این کشورند این‌ها را باید ترویج کرد، این‌ها را باید تقدیر کرد و نام این‌ها را باید گرامی داشت.

اینکه فردی که به گفته امام خامنه‌ای مایه آبرو و اعتبار سینمای ایران شده و نامش را باید گرامی داشت چرا آقایان از این مهم غافل شده اند به این مهم نرسیده اند که؛ گفتمان سلحشور راه علاج بسیاری از ولنگاری‌های فرهنگی در کشور است.

اما نکته‌ای که بسیار مهم است؛ باید به گونه‌ای از این هنرمند تقدیر شود تا هم الگوی جوانان انقلابی در حوزه هنر گردد و هم افکار عمومی این موضوع را درک کند که جبهه انقلاب برای فردی که زندگی اش را وقف این راه کرده ارزش قائل است و اگر کسی هم خواست جا پای سلحشور بگذارد بداند که پشتیبانی‌های از جبهه انقلاب دارد.

* جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.