یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰

یوسف بچاری:

برنامه‌های نقد سینمایی باید از سلبریتی‌زدگی فاصله بگیرند

یوسف بچاری

سینماپرس: تهیه‌کننده برنامۀ «نقد سینما» گفت: مهمترین نکتۀ این‌گونه برنامه‌ها فاصله گرفتن از سلبریتی‌زدگی و ظاهربینی‌های عوامانه و شناخت سینما به عنوان یک هنرصنعت تاثیرگذار و بزرگ است.

به گزارش سینماپرس، یوسف بچاری تهیه‌کننده برنامۀ نقد سینما در توضیح ضرورت تولید برنامه‌های با محتوای نقد و تحلیل سینما و آثارسینمایی در تلویزیون، به ایرنا بیان کرد: تلویزیون هنوز هم از قابل دسترس‌­ترین و ارزان ترین رسانه ها در اختیار تمام اقشار است و در حقیقت یک عدالت فرهنگی و فراگیری مختص به خود دارد که مزیت نسبی  آن در جهت فرهنگسازی و ذائقه سازی نسبت به سایر رسانه هاست.  

با این اوصاف اگر سینما را یک کالای فرهنگی‌هنری بدانیم که با کیفیت های مختلف و متفاوت به مصرف کننده ارائه می شود، تولید این برنامه های تلویزیونی که بتواند به شکلی منطقی و فرهنگی به تحلیل و نقد و ارزیابی تولیدات سینمایی بپردازد، کاملا ضروری است.

وی افزود: علاوه بر این نباید از جنبه سرگرم کننده و جذاب برنامه های سینمایی غافل بود. به هرحال بینندگان دوست دارند از حواشی و رویدادهای خارج از قاب نقره ای مطلع باشند و نسبت به آن واکنش نشان دهند.  

با توجه به تجربه ای که در تولید اینگونه برنامه ها دارم همیشه شاهد واکنش های جالبی از طرف فیلمسازان و مخاطبان سینما بوده و هستم، برنامه های سینمایی با نقد و بررسی منصفانه و حرفه ای آثار سینمایی، ذائقه مخاطب را به دیدن آثار خوب عادت می دهد و باعث شکل دهی به بازار عرضه فیلم می شوند؛ بعد از آن فیلم‌ساز و به طور کلی سینماگران به سمتی می روند که بتوانند مخاطب را جذب کنند، در نتیجه یک برنامه نقد سینمایی با شکل دهی به سلیقه مخاطبان سینما به طور غیر مستقیم، باعث سامان دهی آثار سینمایی نیز می شود. این تهیه کننده در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه های تلویزیونی با محوریت سینما می توانند به رونق مخاطبان سینما هم کمک کنند، گفت: شکل گیری یک چرخه سالم و درست باعث می شود هر کدام از اجزای این چرخه باعث تقویت یا تضعیف جزء دیگر شوند که در این میان برنامه های تلویزیونی با توجه به مخاطب فراگیری که دارند، نقش محرک این چرخه را بر عهده دارند که می تواند باعث تقویت هر کدام از اجزا یا تضعیف همه آنها شود.

سینما و تلویزیون همدیگر را تقویت می‌کننند

بچاری در ادامه و با اشاره به این موضوع که سینما به عنوان یک هنر تاثیرگذار و تلویزیون به عنوان یک رسانه پرمخاطب تا چه اندازه مکمل همدیگر هستند، تصریح کرد: اگر چرخه مخاطب‌رسانه و برعکس را به رسمیت بشناسیم، در چرخه سینمامخاطب قطعا صداوسیما نقش مهمی در تقویت این چرخه دارد.

انعکاس اخبار، معرفی آثار، نمایش فیلم های سینمایی، برنامه های تخصصی و پوشش رسانه ای رویدادهای سینمایی، جایگاه این کالای فرهنگی را در سبد خانواده پر رنگ می کند، حال سینمای پرنشاط و پر امید می تواند بر فرهنگ و روحیه اجتماعی جامعه تاثیر بگذارد.

وی تاکید کرد: اگر این چرخه به درستی عمل کند در نهایت جامعه ای خواهیم داشت که از خوراک فرهنگی سالم و متنوع بهره خواهد برد.

نقدسینما داعیه‌دار ارتباط و تعامل علوم انسانی و سینما است

تهیه کننده برنامه نقدسینما در پاسخ به این پرسش که در برنامه نقد سینما چقدر  دنبال جریان سازی هستید؟  تصریح کرد: نقدسینما از ابتدا داعیه دار ارتباط و تعامل علوم انسانی و سینما بوده و هست یعنی از نظر ما سینما صرفا یک فرم و ظاهر نیست بلکه باید عمق و معنی هم داشته باشد تا بتواند بر آحاد جامعه تاثیر بگذارد.

وی افزود: همیشه در این برنامه سعی شده علاوه بر ویژگی های فرمی و ساختاری آثار سینمایی به محتوا و درونمایه های فکری فیلم های سینمایی و تاثیراتی که می تواند بر تفکرات افراد جامعه بگذارد نیز بپردازیم. البته نگاه هایی وجود دارد که سعی می کند سینما را در سطح شهرت و زرق برق تقلیل دهد، یا اینکه سینما را صرفا یک هنر ساختاری و فرمی تلقی کند.

به اعتقاد ما سینما باید و می تواند به مخاطبان جهت فکری دهد و تاثیرات بلند مدت روانی و ذهنی بگذارد. از نظر ما مثال گران شدن بلیت سینما که البته بخش کاملا اجرایی و شکلی سینما است، سینما باید رونق داشته باشد و عوامل سینما نیز باید ارتزاق کنند؛ حال اگر گران شدن بلیت به نفع هیچکدام از طرفین نباشد و قرارباشد فقط تعدادی از عوامل جانبی سینما سود ببرند، قطعا به نفع هیچکس نیست.

بچاری خاطرنشان کرد: سینمای مورد نظر ما سینمای امید و سینمای خانواده است؛ سینمایی که امید را به جامعه تزریق کند و محلی برای همگرایی خانواده و اوقات فراغت پربار باشد.

برنامه‌های نقدسینمایی باید از سلبریتی‌زدگی فاصله بگیرند

این تهیه کننده تلویزیونی ضمن تاکید بر چندجانبه نگری برنامه نقد سینما و در نظرداشتن توامان بدنه سینما، مدیران سینمایی و مردم، یادآور شد: همیشه در جهت تقویت چرخه سینما/مخاطب هستیم؛ یعنی همانطور که مخاطب باید کالای فرهنگی استاندارد و امیدبخش مصرف کند، سینما و سینماگران هم باید محلی و تریبونی برای ابراز نظرها و آرای خود باشند.

بچاری با اشاره به سه برنامه نقد سینما، هفت و شهر فرهنگ از تلویزیون با محوریت سینما گفت:با توجه به تفاوت رویکردهای این برنامه و نیز فرم های ارائه مختلف به نظر من هر کدام از این برنامه ها مخاطبان خاص خود را پیدا کرده اند و وجود همه آنها در فضای رسانه لازمه تقویت و احیانا ترمیم چرخه مخاطب‌سینماست.

با توجه به گستردگی سینما و مسائل و مضامین مبتلابه آن،  با نگاه های جدید و از مناظر مختلف بازهم ظرفیت و امکان تولید برنامه های جدید وجود دارد. مهمترین نکته اینگونه برنامه ها این است که از سلبریتی‌زدگی و ظاهربینی های عوامانه فاصله بگیرد و سینما را به عنوان یک هنر صنعت تاثیرگذار و بزرگ به رسمیت بشناسند.

برنامۀ نقدسینما به تهیه‌کنندگی یوسف بچاری و با اجرای امیررضا مافی، جمعه‌ها ساعت ۲۲ از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.