پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵

رادیو نمایش؛

شهید یحیی شمشادیان در نمایش «ققنوس در آتش»

شهید یحیی شمشادیان

سینماپرس: نمایش رادیویی «ققنوس در آتش» با روایتی از آخرین پرواز شهید خلبان یحیی شمشادیان روی موج رادیو نمایش می‌رود.

به گزارش سینماپرس، صادق وفایی بازیگر و کارگردان تئاتر در گفتگو با مهر درباره نمایش خود با نام «ققنوس در آتش» گفت: نمایش رادیویی «ققنوس در آتش» یکی دیگر از آثار گروه نمایشی ماناست که با محوریت زندگی و حماسه‌سازی شهید یحیی شمشادیان در قالب برنامه «یک‌نمایش یک تجربه» از رادیو نمایش پخش می‌شود.

وی افزود: متن «ققنوس در آتش» اولین اثر دفاع‌مقدسی است که نوشته‌ام و پیش از آن، طی سال‌هایی که مشغول فعالیت تئاتر بودم، دست‌به‌عصا حرکت کرده و منتظر بودم تا جوشش نوشتن درباره این حوزه در درونم به وجود بیاید چون اعتقادی به کوششی‌نوشتن در این زمینه ندارم. بنابراین با خواندن خاطرات یدالله واعظی کمک خلبانی که در آخرین عملیات شهید یحیی شمشادیان با او بوده، جرقه و شعله نوشتن این نمایشنامه در درونم زده شد و طی یک شب تا صبح، متن اصلی را نوشتم سپس آن را ویرایش کردم. پس از این متن تک‌قسمتی هم سریال ۵ قسمتی «فرشتگان خرمشهر» را نوشتم که این هفته در قالب برنامه «پرده اول» از رادیو نمایش پخش شد.

این بازیگر تئاتر در ادامه گفت: مثل یحیی شمشادیان، در سال‌های جنگ ما کم نبوده‌اند، اما عموماً خلبانان هوانیروز و هلی‌کوپترهای کبری را با تصاویر شهیدان مشهورتری چون احمد کشوری، علی‌اکبر شیرودی یا حمید سهیلیان به یاد می‌آورند. هر کدام از این خلبانان خاطرات و مستندات جالب توجه و خاصی دارند که بدون هرگونه لحن حماسی و احساساتی‌شدن، می‌توانند برای همه مخاطبان جالب و جذاب باشند. یحیی شمشادیان هم یکی از شهدای ویژه کرمانشاهی هوانیروز بوده که شخصیت جالبی دارد و من پیش‌تر درباره‌اش خوانده بودم. اما یک‌بار که خاطره یدالله واعظی کمک‌خلبان پرواز آخر شمشادیان را خواندم، موقعیت گیر افتادن بین شعله‌های آتش و سوختن تا سر حد مرگ، به شدت تحت‌تأثیر قرارم داد.

وفایی گفت: در نمایشنامه رادیویی «ققنوس در آتش» اتفاقات را از دریچه دید یدالله واعظی می‌شنویم. آقای واعظی در حال حاضر از جانبازان ارتش است و از جمله افرادی است که از سفر مرگ برگشته‌اند. این مساله را در نمایشنامه و اجرای کار هم مد نظر داشتم و یکی از صحنه‌های ما مربوط به گیر افتادن آقای واعظی بین شعله‌های آتش و سوختن دست و پاهایش است که نقش او را در کار، خودم بازی کردم.

کارگردان نمایش رادیویی «جنگ کی تمام می‌شود؟» ادامه داد: در نمایش رادیویی «ققنوس در آتش»، بازیگرانی چون سایه کبیری، بهمن وخشور و جلال محبی همراهی‌مان کردند و علاوه بر آن‌ها در این کار از یکی از مجریان رادیو به‌عنوان بازیگر مهمان دعوت کردم. به‌این‌ترتیب مهدی محمدیان که در رادیو فرهنگ به اجرای برنامه می‌پردازد، در این نمایش همراه ما بود و یکی از نقش‌ها را به خوبی ایفا کرد. افکتور کار، آقای محمدرضا قبادی‌فر و صدابردار اثر نیز جعفر جودتی بود.

وی در پایان گفت: نمایش رادیویی «ققنوس در آتش» پنجشنبه ۳ مهر از ساعت ۱۶ از آنتن رادیو نمایش پخش می‌شود و بناست جلسه نقد و بررسی آن نیز توسط جهانشاه آل محمود از منتقدان و پیشکسوتان رادیو، به همراه پخش نمایش، روی آنتن برود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.