سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸

اصغر نقی زاده:

علت اصلی دیده شدن «خوش رکاب» این بود که شخصیت اصلی سریال، اصلا جنگ را قبول ندارد و بعد به جبهه می رود

خوش رکاب

سینماپرس: داستان سریال «خوش رکاب» قصه علاقه مردی میانسال به کامیونش است. شدت این علاقه آنقدر زیاد است که در ابتدا دعوت نزدیکانش را برای رفتن به منطقه‌های جنگی قبول نمی‌کند و در ادامه وقتی پا به آن منطقه می‌گذارد متحول می‌شود.

به گزارش سینماپرس، به طور معمول سریال هایی که قرار است در روزهای نوروز بروی آنتن بروند، فضایی کمدی دارند که در چند سال اخیر خلاف این را هم دیده ایم. حال ممکن است در کنار فضای کمدی بار محتوایی عمیقی را نیز در قالب داستان بیان کنند.

یکی از سریال هایی که در نوروز ۸۲ و ۸۴ آنتن شبکه یک سیما را به خود اختصاص داد، سریالی بود با نام «خوش رکاب» و در ادامه «خوش غیرت». شاید همین الان که نام این سریال را شنیدید اولین تصویری که به ذهنتان آمد، چهره گریم شده محمد کاسبی به همراه کامیون نارنجی رنگش باشد. چهره ای که در وهله بعدی مقاومت در برابر جبهه رفتن را یادآور می شود و در ادامه طی چند روز متحول شده و عقایدش نیز دستخوش تغییراتی می شود.

علی شاه حاتمی کارگردانی این سریال را به عهده داشت و مجید صالحی، مریم سعادت، اصغر نقی زاده، مونا فرجاد، پویا امینی، امیر نوری، سید جلال طباطبایی و ... بازیگران این سریال نوروزی بودند.

بخش عمده ای از سریال «خوش رکاب» در منطقه های جنگی مقابل دوربین رفت و به زندان عراق نیز رسید. در این گزارش مروری داریم بر این سریال دفاع مقدسی و البته کمدی تلویزیون که در سال های ابتدایی دهه ۸۰ بروی آنتن رفت.

** کامیونی به نام «خوش رکاب» / تغییر نام کامیون به دلیل عزیمت به منطقه جنگی

در این سالها کم نبودند سریال هایی که شخصیت اصلی شان را یک شی بی جان بازی کرده است. اما خوش رکاب یکی از اولین ها بود و بعد از آن سریال پایتخت و بعدتر کامیون با بهره گیری  از علاقه شخصیت اصلی به کامیونش ساخته شد. اما در اینجا خوش رکاب نام کامیون شخصیت اصلی داستان است که محوریت قصه نیز بر روی دوش او است.

در فصل یک و زمانی که تقی تصمیم می گیرد با کامیون خود به منطقه های جنگ زده برود و دارو و غذا را بین مردم پخش کند، نام کامیون خود را از خوش رکاب به خوش غیرت تغییر می دهد و در فصل دو نام سریال نیز خوش غیرت می شود. تقی به همراه عزت، پسر و دامادش به جبهه می روند و در آنجا اسیر می شوند و در قسمت پایانی توسط یکی از مترجم های ایرانی عراقی زندان از زندان فرار می کنند.

** سریال دفاع مقدسی که در نوروز بروی آنتن رفت

شاید تنها سریال دفاع مقدسی سیما که در نوروز بروی آنتن رفت این سریال بود. درست است که سریالی با رگه های کمدی بود اما درون مایه جنگ و دفاع مقدسی هم در آن به چشم می خورد. این دو سریال به فاصله دو سال از یکدیگر پخش شد.

** قصه ای که در دو فصل روایت شد

قصه این سریال که در دو فصل با نام های خوش رکاب و خوش غیرت ساخته شده بود، داستان مرد میان سالی است که محمد کاسبی نقش آن را بازی می کند. او به واسطه شغلش علاقه فراوانی به کامیون نارنجی رنگش دارد و این علاقه تا حدی است که همه اطرافیان نیز از آن با خبر هستند و حق ندارند به عبارتی به کامیونش نگاه چپ کنند.   


** ترانه ای از زبان تقی به کامیونش

تیتراژ ابتدایی این سریال شناسنامه کار را برای مخاطبان باز می کند. خواننده ای به اصطلاح کوچه و بازاری که لحن خوانش او مثل آهنگ هایی است که اغلب افراد وقتی سوار بر کامیون می شوند، گوش می کنند. نباید از محتوای ترانه تیتراژ این سریال غافل شد که از زبان تقی است و مدام قربان و صدقه کامیونش می رود.

** کارگردانی که حرف های زیادی برای گفتن دارد

علی شاه حاتمی این سریال را کارگردانی کرده است که قبلتر در سینما آثاردفاع مقدسی بسیاری داشت. از آنها می توان به پرنده آهنین، آخرین شناسایی، ترکش های صلح و ... اشاره کرد. تعقیب سایه ها به بمب گذاری ها اشاره هایی داشت و بعد از آن پرنده آهنین را با موضوع ایثارگری رزمندگانی که به جبهه رفته اند مقابل دوربین برد. او بعد از سالها فعالیت در سینما دو سریال به هم پیوسته ساخت. یکی خوش رکاب و دیگری خوش غیرت.

** کاسبی و نقشی که از پس آن برآمد

محمد کاسبی شاید تا الان نقش های بسیاری را در سینما و تلویزیون بازی کرده باشد اما هیچ کدام از آنها به اندازه خوش رکاب در ذهن محبوب و معروف نشد. او در این سریال در قامت یک مرد کامیون دار قرار گرفت و منش و اخلاق افرادی اینچنینی را به خوبی به نمایش گذاشت. شاید یکی از دلیل های محبوبیت او در نقش تقی سریال خوش رکاب این بود که به سختی حاضر شد تا کامیونش راهی منطقه های جنگی شود.

** مجید صالحی شاگرد راننده کامیون

مجید صالحی که تا آن سال بیشتر در سریال های کمدی حاضر شده بود، در خوش رکاب نقش عزت شاگرد راننده تقی را بازی می کرد که همیشه و در همه حال در کنار تقی حضور داشت و از وظیفه های مهمش می توان به نگهداری کامیون اشاره کرد. او در ظاهر نیز کاملا منطبق بر شاگرد راننده های کامیون بود، از لباس و پوشش گرفته تا فیزیک صورت و گریم. صالحی در این نقش با اینکه رگه های کمدی درونی خود را داشت اما در قالب یک شاگرد راننده نیز خوب ظاهر شد.

** نقی زاده: ساختار شکنی «خوش رکاب» در کمدی دفاع مقدسی

«اصغر نقی زاده» یکی از بازیگران این سریال و از بازیگرانی که در اغلب سریال ها و فیلم های جنگی حضور داشته، در گفت و گو با خبرنگار فارس، درباره دلیل موفقیت «خوش رکاب» گفت: این سریال کمدی جنگی بود. این سریال در همان زمان مخاطبان بسیاری داشت. چند دلیل داشت یکی اینکه آمریکا به عراق حمله کرده بود و جو رسانه ای برکناری صدام برپا بود و این سریال نیز به خاطر جو آن زمان خیلی دیده شد.


وی ادامه داد: از طرفی علت اصلی دیده شدن این سریال به این خاطر بود که شخصیت اصلی سریال، اصلا جنگ را قبول ندارد و بعد به جبهه می رود. در صورتیکه در اغلب فیلم و سریال های جنگی ما اغلب رزمنده های داوطلب را می بینیم و این سریال برای اولین بار به چنین موضوعی ورود کرده بود.


این بازیگر ادامه داد: علاقه شخصیت تقی به کامیونش نیز برای مخاطبان جدید بود و جذابیت داشت. از سویی ارتباط اوستا تقی و عزت شاگردش و تضادهایشان و بعضا کل کل هایشان نیز جالب بود.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.