سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸

مهوش افشارپناه:

باتوجه به شرایط کرونا و نامعلوم‌بودن اجراها فعلاً برنامه‌ای برای تئاتر ندارم

مهوش افشارپناه

سینماپرس: بازیگر نقش «دایه» در سریال «بوم و بانو» از نقش‌آفرینی خود در این سریال تاریخی می‌گوید.

به گزارش سینماپرس، علاقه‌مندان به سریال‌های تلویزیونی، این شب‌ها شاهد پخش مجموعه تلویزیونی سریال «بوم و بانو» به نویسندگی و کارگردانی سعید سلطانی از شبکه دو سیما هستند.

مهوش افشارپناه بازیگر پیشکسوت سینما تئاتر و تلویزیون یکی از نقش آفرینان این مجموعه تلویزیونی است. افشارپناه در سال ۱۳۵۲ در رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنرهای دراماتیک فارغ‌التحصیل شد.

او از بازیگران شناخته‌شده تئاتر است. افشارپناه بازی در آثار تصویری را با فیلم سینمایی «خانه در انتظار»  به کارگردانی منوچهر عسگری‌نسب آغاز کرد. او در این سال‌ها در سریال‌هایی همچون «مش خیرالله و صندوقچه اسرار»، «این خانه دور است»، «کلانتر»، «تصمیم نهایی» و «قفسی برای پرواز» و فیلم‌های سینمایی از جمله «لنگرگاه»، «زیربام‌های شهر»، «به خاطر هانیه» و «ترومای سرخ» ایفای نقش کرده است.

مهوش افشارپناه برای بازی در دو فیلم «زیربام‌های شهر» و  «به خاطر هانیه» به ترتیب در سال‌های ۱۳۶۸ و ۱۳۷۳ نامزددریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشنواره فیلم فجر شد.

«بوم و بانو»؛ اولین تجربه همکاری با سعید سلطانی

افشارپناه در گفتگو با آنا با اشاره به این که  «بوم و بانو»  اولین تجربه همکاری او با سعید سلطانی در مقام کارگردان است افزود: کار کردن با آقای سلطانی که یک کارگردان خوب و با اخلاق هستند، برای من یک فرصت بود.  معمولاً عوامل فنی‌ای و پشت صحنه‌ای که با ایشان کار می‌کنند عمدتاً ثابت هستند و در کارهای قبلی هم او را همراهی کرده‌اند. علاوه براین، فضا و شرایطی که آقای سلطانی فراهم کرد باعث شد تا افراد گروه احساس آرامش کنند.  

این بازیگر سینما و تلویزیون عنوان کرد: گروه تولید «بوم و بانو» چه دوستان بازیگر و چه عوامل پشت‌صحنه همه حرفه‌ای و  خوب بودند و فضای صمیمانه‌ای داشتیم. با این‌که کار طولانی شد و بخشی از آن هم به دوران کرونا خورد، اما با همه این سختی‌ها کار به‌موقع و باکیفیت جمع شد.

«دایه»؛ شخصیتی که در داستان «بوم و بانو» تأثیرگذار است

وی افزود: نقش دایه در عین سادگی پیچیدگی‌های خاص خودش را داشت، اما در فیلمنامه همه چیز مشخص بود. از دیالوگ‌ها و ارتباط این شخصیت با سایر شخصیت‌های داستان به یک کلیت رسیدم.  البته در زمان تصویربرداری هم در تعامل با کارگردان مواردی کم و زیاد و اصلاح شد تا به نتیجه نهایی رسیدیم.

بازیگر سریال «بوم و بانو» تصریح کرد: با این حال در مجموع آنچه از شخصیت دایه می‌بینیم نسبت به فیلمنامه تغییر عمده و اساسی نداشته است و همان چیزی است که در صحبت‌های اولیه با آقای سلطانی داشتیم.

افشارپناه اظهار کرد: نقش دایه شاید جزو سه چهار شخصیت داستان نباشد، اما در جریان داستان «بوم و بانو» یک وزنه و تأثیرگذار است. این شخصیت دارای ویژگی است که او را در مقابل تیمسار (مسعود رایگان) و نظم حاکم سیاسی آن روزگار تعریف می‌شود.  به هر حال نقشی است که جای کار و بازی دارد.

معیار پذیرش نقش در سینما و تلویزیون

وی در ادامه عنوان کرد: یکی از دلایل کم‌کاری من در سال‌های اخیر همین موضوع است. درست است که گاهی خودم شرایط کار نداشتم،  اما گاهی هم پیشنهاداتی که می‌شده خوب نبوده است و جای کار نداشته‌اند،  اما دایه این‌گونه نبود؛ او به نوعی نماینده سنت و هویت ایرانی محسوب می‌شود و درعین حال مهربانی مادرانه‌ای دارد.

افشارپناه درباره سابقه همکاری خود با بازیگران «بوم و بانو»  در کارهای قبلی خود نیز گفت: پیش از این با هیچ‌یک از بازیگران این مجموعه تلویزیونی همبازی نبودم البته در دو کار متفاوت، آقایان کاوه خداشناس و شهروز ابراهیمی نقش پسر من را ایفا می‌کردند یا با آقای بهنام تشکر در دوره‌ای روی صحنه تئاتر کار می‌کردم.

بازیگر سریال «بوم و بانو» درباره کارهای بعدی خود نیز گفت: باتوجه به شرایط کرونا و نامعلوم‌بودن اجراها فعلاً برنامه‌ای برای تئاتر ندارم. یک دو پیشنهاد سینمایی دارم که در مرحله مطالعه فیلمنامه است.

مجموعه تلویزیونی «بوم و بانو» داستانی عاشقانه و اجتماعی را در بستری تاریخی روایت می‌کند. ماجرایی که در دوره پهلوی اول رخ می‌دهد و در حاشیه آن شاهد اشاراتی به شرایط اجتماعی و فرهنگی آن روزگار نیز خواهیم بود.

مسعود رایگان، بهنام تشکر، مهدی احمدی، دیبا زاهدی، ساغر قناعت، مهدی میامی، مهوش افشارپناه،  رحیم نوروزی، امیر غفارمنش، ساناز سماواتی، بهراد خرازی، شهروز ابراهیمی، شادی کرم‌رودی، شیوا خنیاگر، خیام وقار، سعید دشتی، افسانه ناصری، مهدی فقیه، علی میلانی، کاوه خداشناس، محرم زینال‌زاده، آزیتا لاچینی و آتیلا پسیانی در این مجموعه به تهیه‌کنندگی آرمان زرین‌کوب ایفای نقش می‌کنند.

سریال  «بوم و بانو» هرشب از ساعت ۲۱/۳۰ روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.