یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۸

نامه انجمن فیلم کوتاه ایران به حسین انتظامی:

بدعتی تازه برای تقسیم‌بندی سینما در پیش گرفته شده است

انجمن فیلم کوتاه ایران

سینماپرس: هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) در پی برگزاری آیین تجلیل از افتخارآفرین‌های سینمای ایران در عرصه بین‌الملل نامه‌ای را خطاب به دکتر حسین انتظامی ریاست سازمان سینمایی منتشر کردند.

به گزارش سینماپرس، در متن این نامه آمده است: "در پی برگزاری اولین آئین تجلیل از افتخارآفرینان سینمای ایران در عرصه بین‌المللی در روز ملی سینمای ایران، شاهد رفتار غیرحرفه‌ای و دور از شأن سینمای ایران از سوی برگزارکنندگان این مراسم، با کلیت سینمای ایران و جدا کردن بخش سینمای بلند از خانواده‌ی سینمای ایران بودیم.

در آئین برگزاری، متاسفانه بدیهی‌ترین تعریف از سینمای ملی یک کشور نادیده گرفته شده و فیلم‌های کوتاه داستانی، مستند و انیمیشن که با افتخار برای سینمای ایران بیشترین جوایز و حضور در جشنواره‌های مهم بین المللی را به ارمغان آورده‌اند، حذف شده و سینما را مطابق آنچه می‌پسندند تعبیر می‌کنند. جای تاسف بسیار است که این رفتار از سوی زیرمجموعه سازمان سینمایی انجام می‌شود که در روز ملی سینمای ایران بایستی مدافع و متولی کلیت و انسجام سینمای ایران باشد و ندای همدلی و تفاهم تمام عناصر و اجزای سینمای ایران را سر دهد، دست به بدعتی جدید در سینمای جهان زده و سینمای یک کشور را دچار تقسیم‌بندی‌های کوتاه و بلند، بدنه و غیر بدنه، داستانی و مستند و انیمیشن، متولیان بخش‌های مختلف سینما، و دیگر تقسیم بندی‌ها کرده است. با چنین تصمیماتی در مجموعه‌ی سازمان سینمایی، چگونه از نهادهای قانونی درخواست کنیم که چرا سازمان صدا و سیما انحصارطلبی کرده و تولید محتوای شبکه‌های خانگی را تحت فرمان خود می‌خواهد؟ پای آن درخواست، اسامی صنوفی است که اگرچه ظاهرا منافع صنفی آن‌ها درخطر نیست اما از ماهیت کلی سینما و همکاران خود دفاع کرده و آن را امضا کرده‌اند اما متاسفانه در خود مجموعه‌ی سینمایی کشور نادیده گرفته می‌شوند.

انتظار می‌رفت اصناف خانه‌ی سینما در روز سینما حضور فعال‌تری داشته باشند و سازمان سینمایی امور بیشتری را به نهادهای صنفی می‌سپرد. بر این اساس تقاضامندیم برای تجلیل از سینمای ایران که در خارج از مرزها، بیشتر بعد هنری و فرهنگی آن شناخته می‌شود تا صنعتی و تجاری، زمانی برای تجلیل از افتخارآفرینان بخش‌های نادیده گرفته شده‌ی سینمای ایران تعیین گردیده و از فیلم‌سازان و عوامل آن‌ها قدردانی گردد. "

رونوشت این نامه به هیئت مدیره خانه سینما جهت اطلاع و حمایت از ماهیت و کلیت سینمای ایران ارسال شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.