یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳

ابراهیم فروزش:

کشورهایی که صاحب سینما هستند روی خوشی به سینمای اقتباسی نشان می‌دهند

ابراهیم فروزش

سینماپرس: فروزش درباره ساخت فیلمی براساس قصه «پلو خورش» مرادی‌کرمانی گفت: من کلاً به سینمای اقتباسی علاقه‌مندم؛ معتقدم باید به ادبیات داستانی‌مان رجوع کرد چرا که قابلیت تصویرسازی بسیاری دارند. حیف است که سراغ تولید فیلم از اینها نرویم.

به گزارش سینماپرس، سینمای اقتباسی به‌واسطه وجود منبعی به نام ادبیات داستانی جذابی و مخاطب‌پسند، همیشه علاقه‌مندان پر و پا قرص خودش را دارد البته به شرطی که فیلمساز بتواند قصه را به خوبی به تصویر درآورد.

این اتفاق در سینمای ایران به‌ندرت اتفاق می‌افتد؛ گرچه این ضعف به خاطر کم‌کاری و ناقص بودن ادبیات داستانی ما نیست بلکه فیلمساز یا آشنایی چندانی با این آثار ندارد و با اینکه به اقتباس از آنان علاقه‌ای نشان نمی‌دهد.

ابراهیم فروزش به‌تازگی حمایت بنیاد سینمایی فارابی را در ساخت فیلم اقتباسی از بنیاد سینمایی فارابی گرفته و قرار است فیلمی براساس «پلو خورش»، نوشته هوشنگ مرادی کرمانی بسازد.

مشخص نیست چه زمانی بتوانیم آن را به مرحله فیلمبرداری برسانیم

فروزش درباره این پروژه تازه سینمایی به آنا گفت: من ایده را از قصه کوتاه «پلو خورش» گرفته‌ام و البته نزدیک به هفت هشت سال پیش با جابر تواضعی، سناریویی بر اساس آن نوشتیم که در آن زمان موفق نشدیم طرح را جلو ببریم. الان هم باید از ابتدا کار را بنویسم و به پیش ببرم. لازم است کاملاً به‌روزرسانی شود.

وی افزود: این طرح را چند مدت پیش با همکاری تهیه‌کننده بخش خصوصی دوباره به راه انداختیم و در اختیار فارابی دادیم که خوشبختانه اخیرا اعلام کردند که جز طرح‌های برگزیده شده است. بنابراین باید این طرح مسکوت‌مانده را احیا کنیم.

فروزش اضافه کرد: فیلمنامه این پروژه سینمایی نیز فعلاً در مرحله نگارش طرح است و باید به فیلمنامه خوب و محتوای غنی از این قصه برسیم. هنوز مشخص نیست چه زمانی بتوانیم آن را به مرحله ساخت و فیلمبرداری برسانیم. درحال شروع کار هستیم و در اقدام خاصی هنوز برایش برنداشته‌ایم.

غرور را کنار بگذارید

این کارگردان درباره فعالیت پررنگش در سینمای اقتباسی نیز گفت: من به سینمای اقتباسی کلا علاقه‌مندم؛ معتقدم باید به ادبیات داستانی‌مان رجوع کرد چرا که قابلیت تصویرسازی بسیاری دارند. حیف است که سراغ تولید فیلم از اینها نرویم.

کارگردان «سنگ اول» درباره عدم توجه به چنین فیلم‌هایی در سینمای ایران از سوی فیلمسازان یادآور شد: در اینجا غرور معنا ندارد که صرفا متکی به نوشته‌های خودمان باشیم. وقتی این همه داستان و رمان داریم، دیگر داستان‌سازی برای فیلم‌ها معنا ندارد. برخی فیلمسازان منتظرند حتماً اتفاق خاصی در جامعه بیفتد و آن را فیلم کنند.

فروزش به سینمای جهان اشاره کرد و توضیح داد: کشورهایی که صاحب سینما هستند روی خوشی به سینمای اقتباسی نشان می‌دهند و اتفاقا آثاری می‌سازند که بی‌نظیر است. من شخصا این سینما را جدی گرفته و خواهم گرفت.

گفتنی است ابراهیم فروزش پیش از این فیلم‌هایی همچون «شیر تو شیر»، «سنگ اول»، «زمانی برای دوست داشتن»، «هامون و دریا»، «خمره» و غیره را کارگردانی کرده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.