یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸

قاسم زارع:

امیدواریم مسئولین به ضرورت تولید آثاری که مخاطب را به تامل و تعمق وامی‌دارد توجه کنند

قاسم زارع در افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: بازیگر سریال «جشن سربرون» گفت: عزیزان نویسنده این اثر بسیار خوب به تمام جنبه‌های زندگی ایلات پرداخته‌اند و دیالوگ‌ها شاعرانه و عاشقانه نوشته شده است که بسیار دوست داشتنی است.

به گزارش سینماپرس، قاسم زارع از جمله بازیگران سینما و تلویزیون است که مخاطب بیشتر او را در کارهای دفاع مقدسی به خاطر می آورد. زارع در اکثر آثار موثر در حوزه دفاع مقدس از جمله «بوی پیراهن یوسف»، «موج مرده»، «آژانس شیشه‌ای»، «فرزند خاک» و... حضور داشته است. او در کارهای غیر جنگی نیز بازی داشته و تلاش کرده تا از کلیشه شدن فاصله بگیرد. قاسم زارع هم اینک مشغول بازی در سریال «جشن سربرون» به کارگردانی مجتبی راعی و تهیه‌کنندگی حسن نجاریان به سفارش مرکز سیمافیلم است.

پرمخاطب بودن کارها برایم مهم است اما نه به هر قیمتی

زارع درباره حضور در این مجموعه تاریخی به فارس گفت: من روی فیلمنامه بسیار حساس هستم به خصوص در کارهای تاریخی معتقدم بیشتر باید دقت کنیم زیرا کارهایی که در بستر تاریخ می‌گذرد ما به عنوان بازیگر باید  امانتدار خوبی باشیم تا بتوانیم مخاطب را جذب کنیم از سوی دیگر آثار تاریخی واقعیات رخ داده در بستر تاریخ را در بخش هایی به عینیت تبدل می کنند که وظیفه سنگینی است. معتقد به جذب مخاطب در آثار هستم و برایم پر مخاطب بودن هر کاری در اولویت قرار دارد اما نه به هر قیمتی.

روایت فرهنگ ایلات و عشایر

وی ادامه داد: وقتی فیلمنامه را خواندم بسیار از کار لذت بردم زیرا کار بسیار زیبا است، قصه در بستر تاریخ می‌گذرد اما دارای ملودرام‌های عاشقانه بسیار دیدنی است همچنین فرهنگ و آداب ایلات و عشایر را که کمتر به آن توجه شده است را روایت می‌کند. تمام جنبه‌های زندگی ایلات از جمله زندگی روزمره، علایق، عشق، فرهنگ و... را مورد توجه قرار داده و خاستگاه قصه نمایش وقایع رخ داده در ایلات و عشایر در مقطعی از تاریخ است.

مشقت کارهای تاریخی با کارهای جنگی برابری می‌کند

این بازیگر سینما و تلویزیون درباره فیلمنامه «جشن سربرون» گفت: عزیزان نویسنده این اثر بسیار خوب به تمام جنبه‌های زندگی ایلات پرداخته‌اند و دیالوگ‌ها شاعرانه و عاشقانه نوشته شده است که بسیار دوست داشتنی است و در وهله اول خودم مجذوب این شاعرانگی دردیالوگ‌ها شدم. البته کار در جنبه‌های مختلف در آثار تاریخی بسیار سخت است و مشقت‌های آن با  کارهای جنگی برابری می‌کند. به لحاظ دکور، صحنه، لباس، گریم، تولید کار بسیار سخت است تا آن فضا را برای مخاطب باورپذیر کرد. ساختن لوکیشن‌ها، سیاه‌چادرها، تجهیزات و ادوات و ابزار آن دوره زمانی، همه و همه کار را به لحاظ تولید بسیار سخت می‌کند؛ به لحاظ بازی نیز کار برای بازیگر هم بسیار سخت است.

زارع ادامه داد: در «جشن سربرون» نوع دیالوگ‌ها و نوع ادای آن لحن خاصی می‌طلبد مثل کارهای روزمره و تعریف لطیفه نیست. باید تماشاچی با دیالوگ‌ها ارتباط لازم را برقرار کند و بازیگر به گونه‌ای این دیالوگ های آهنگین را ادا کند که مخاطب از قصه عقب نماند. صحبتی که با آقای راعی داشتیم در ابتدای کار همین بود که من به عنوان بازیگر دیالوگ‌ها را به گونه‌ای باید ادا کنم که به متن وفادار بوده و از سوی دیگر برای مخاطب ثقیل نباشد و برای بیننده قابل درک باشد و قصه را از دست ندهد.

بازی در نقش حاج ضیاء از سردمداران مشروطه‌خواه

زارع درباره نقشی که در سریال «جشن سربرون» بازی می‌کند گفت: در این مجموعه نقش حاج ضیاء یکی از تجار بزرگ شیراز را بازی می‌کنم که یکی از سردمداران نهضت مشروطه است و از مشروطه‌خواهان آن خطه به شمار می‌آید. بازیگران توانمندی در این مجموعه به ایفای نقش می پردازند و برای من همکاری با این عزیزان بسیار لذت‌بخش است. با گروه بسیار خوب، درجه یک و حرفه‌ای همکاری دارم.

ضرورت تولید آثاری که مخاطب را به تعمق وامی‌دارد

وی درباره ضرورت تولید آثار تاریخی در کنار سریال‌های سرگرم کننده گفت: در گذشته تولیدات در حوزه آثار تاریخی که مردم را به تفکر و اندیشه وا می‌داشت بیشتر بود اما متاسفانه امروزه بیشتر تولیدات به سمت کارهای آپارتمانی و حول محور مسایل اجتماعی که همه مردم با آن مواجه هستند، رفته است و کمتر به آثاری که مردم را با تاریخ، فرهنگ و نوع زندگی پیشینیان آشنا کند، توجه می‌شود. امیدواریم مسئولین به ضرورت تولید آثار از این دست که مخاطب را به تامل و تعمق وامی‌دارد توجه کنند.

بازیگر سریال «تعبیر وارونه یک رویا» درباره فعالیت‌های دیگرش گفت: معتقدم اگر کاری را قبول می‌کنم تا انتهای کار با دیگر گروه‌ها کار نکنم زیرا فرصت بازی برای همکارانم وجود داشته باشد و با فراغ بال بتوانم کاری که عهده‌دار هستم را به انجام برسانم. پیشنهاد بازی در سریال و فیلم سینمایی داشتم اما ترجیح دادم تنها در سریال «جشن سربرون» حضور داشته باشم.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.