سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸

گفتگوی دبیر جشنواره «سلفی۲۰» با سینماپرس؛

دوستی: هدف اصلی جشنواره «سلفی۲۰» جریان سازی برای همزیستی جامعه با کرونا است/ ۲۰ شهریور آخرین مهلت ارسال اثر به این رویداد سینمایی

مریم دوستی در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی دریاچه ماهی

سینماپرس: مریم دوستی کارگردان سینما و موسس و دبیر جشنواره «سلفی۲۰» در گفتگو با سینماپرس گفت: هدف اصلی جشنواره «سلفی۲۰» جریان سازی برای همزیستی جامعه با کرونا است؛ اصولا ما برای فرهنگ سازی راجع به کرونا این جشنواره را برپا کردیم چرا که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد کرونا حداقل تا ۳ سال دیگر وجود خواهد داشت و ما باید همزیستی با کرونا را یاد بگیریم؛ این جشنواره می خواهد به مردم بیاموزد که چطور می شود شادابی و زندگی و طراوات و خانواده را در ایام کرونا از دست نداد و همچنان با شور و اشتیاق زندگی کرد.

کارگردان فیلم سینمایی «دریاچه ماهی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در رابطه با چگونگی شکل گیری این رویداد سینمایی اظهار داشت: من خارج از ایران دانشجو هستم؛ در ایتالیا بودم که  اعلام شد کرونا شدت گرفته و پروازها در حال لغو شدن هستند. حس و حالی که به من دست داد درست مثل حس و حال دوران جنگ بود که شنیده بودم پروازها بسته شده و در جامعه هراس وجود داشته؛ کلا کرونا برای من یادآور دوران دفاع مقدس بود به نحوی که یک نوع هراس از جنگ در خودم احساس کردم و سریع به هر وسیله ای بود خودم را به ایران رساندم.

وی ادامه داد: در آن دوران مثل اغلب مردم شروع به تحقیق راجع به کرونا کردم و مرتب پیگیر اخبار کرونایی بودم و متوجه شدم که این قضیه جهانی و فراگیر است و همه اخبار مهم دنیا مربوط به کرونا شده است. من تحقیقاتی انجام دادم و متوجه شدم کرونا ویروسی نیست که به این زودی ها از بین برود و مطمئن بودم با توجه به شناختی که از محیط فرهنگی کشورم دارم معضلات فرهنگی هم با این ویروس ادغام می شود از این رو به دور از شعارزدگی و بزرگنمایی و... وظیفه خود دانستم که کار فرهنگی در این باره ارائه بدهم که چگونه جامعه با این ویروس مقابله کند.

دوستی افزود: در نهایت به ایده برگزاری جشنواره فیلم «سلفی۲۰» رسیدم. فکر می کنم ما اولین جشنواره آنلاینی بودیم که فروردین ماه تقاضای مجوزمان را به سازمان سینمایی دادیم و مجوز را گرفتیم و شروع به کار تیمی بسیار حرفه ای کردیم.

این سینماگر راجع به این جشنواره اظهار داشت: این جشنواره کاملاً مستقل است. موسس و دبیر آن خودم هستم و چشم انداز ما برای برگزاری پررونق تر این رویداد در سال های آینده است. «سلفی۲۰» بخش های مستند، داستانی، موشن گرافیک و بخش ویژه سلفی دارد که فکر نکنم در سینمای ایران پیش از این در هیچ جشنواره ای شاهد بخش مجزای فیلم های سلفی بوده باشیم. همچنین بخش ویژه شهدای سلامت را نیز در این رویداد سینمایی گنجانده ایم تا ادای دینی به این بزرگان باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که عنوان جشنواره به چه معنایی است متذکر شد: سلفی به معنای روبرو و نگاه به خود است. بنده معتقدم ما در دوران قرنطینه کرونا بسیار به خودمان نگاه کردیم؛ در واقع همزیستی با کرونا باعث شد تا انسان ها بیشتر عرفانی شوند و به خدا پناه آوردند و این به معنای روبرو و نگاه به خود است! ‌از سوی دیگر عدد ۲۰ در فرهنگ ما معنای تکامل دارد و از سوی دیگر چون در سال ۲۰۲۰ کرونا در دنیا پخش شد ما با رأی گیری شورای سیاست گذاری عنوان این رویداد را «سلفی۲۰» گذاشتیم.

دوستی سپس در خصوص تاریخ برگزاری این رویداد سینمایی گفت: اختتامیه جشنواره در اوایل آبان ماه سال جاری برگزار می شود. ۲۰ شهریور آخرین مهلت ارسال آثار به این رویداد سینمایی است و سایت در این تاریخ بسته خواهد شد و نهایتا تا ۳۰ ام شهریورماه اسامی نامزدها اعلام شده و در مهرماه هم ما داوری را در ۲ بخش مردمی و حرفه ای خواهیم داشت.

دبیر این رویداد سینمایی در پاسخ به این سوأل که آیا برگزاری اختتامیه این رویداد به صورت فیزیکی خواهد بود یا خیر اظهار داشت: ما اختتامیه را به صورت جزئی در فضایی به صورت لایو برگزار خواهیم کرد و منتخبین تقدیر می شوند؛ در این اختتامیه داوران و اعضای شورای سیاست گذاری و تعدادی از مدیران سینمای کشور حضور خواهند داشت.

این سینماگر در خاتمه اظهاراتش تأکید کرد: حالا که کرونا به همه جای دنیا رسوخ کرده ما باید به جای داستان سازی در مورد آن و به جای غر زدن های بیهوده رسالتی را بر گردن یکدیگر ببینیم و بنده معتقدم این رویداد سینمایی رسالتی است که امیدوارم نتیجه ثمربخشی داشته باشد. در حال حاضر بسیاری از مردم دچار معضل نان و تأمین مخارج روزمره شان هستند و ما باید از این تونل سیاه عبور کنیم و باید وظیفه خود بدانیم یک کار و حرکتی انجام دهیم. الآن موقع حرکت است. هر لحظه و هر روز ما شبیه آخر الزمان است و باید وظیفه خودمان بدانیم دلسوز و مهربان تر و منصف تر زندگی کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.