چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶

در ماه محرم؛

برنامه های شبکه چهار سیما محرمی شد

آرم شبکه چهار سیما*

سینماپرس: در آستانه فرارسیدن ماه محرم و عزاداری حسینی شبکه چهار سیما مجموعه‌ای از برنامه‌های زنده، مستند و ترکیبی را برای دهه اول محرم امسال تدارک دیده است.

به گزارش سینماپرس، شبکه چهار سیما هم‌زمان با آغاز ماه محرم و برپایی عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، ویژه‌برنامه‌های مختلفی همچون «سوره»، «حسینیه ایران»، «سرگذشت»، «نغمه های عاشورایی»، «پرده عشاق»، مرثیه خوانی های متعدد و متفاوت و مستندهای جدید و مناسب این ایام، را برای پخش تدارک دیده است.

در ادامه اطلاعات هر کدام از این برنامه‌ها به همراه ساعت پخش آمده است:
بررسی تاثیر نهضت عاشورا بر گفتمان های سیاسی و فکری در «سوره»
 این برنامه که ویژ ایام ماه محرم تولید و پخش می شود، به موضوعاتی نظیر :
«بررسی عاشورا در نگاه انجمن حجتیه»، «بررسی عاشورا در گفتمان انقلابیون و عدالت‌خواهان مسلمان و التقاطی»، «بررسی نسبت عاشورا و سرمایه‌داری دینی»، «حکومت، شهادت و چشم‌اندازهای تازه‌تر»، «اصلاح‌طلبی دینی، اصلاح‌طلبی سکولار در نسبت با عاشورا»، «مقایسه‌ی شهادت در گفتمان عاشورا و   گفتمان تکفیر»، «بررسی نسبت عاشورا و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران»، «عاشوراییان در زندگی روزمره» و ... اختصاص دارد.
برنامه تلویزیونی «سوره» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار و به تهیه کنندگی مرتضی روحانی،   سردبیری و اجرای مسعود دیانی از پنجشنبه ۳۰ مرداد هرشب ساعت ۲۳ به صورت زنده و مدت زمان ۶۰ دقیقه روی آنتن شبکه چهار سیما خواهد رفت.

ساعد باقری راوی گنجینه عاشورایی عمان سامانی در شبکه چهار
«سرگذشت» عنوان مجموعه برنامه ای  است که از شب اول ماه محرم طی یازده برنامه به شرح شفاهی «گنجینه الاسرار عمان سامانی» به روایت شاعر و ادیب صاحب نام (ساعد باقری) می پردازد.
«گنجینه الاسرار» منظومه ای نفیس و فاخر، مشهون به ظرایف و دقایق عرفانی سروده میرزا نورالله بن میرزا  متخلص به عمان سامانی از شعرای پرآوازه ی پارسی گوی در نیمه ی دوم سده ی ۱۳ و اوایل سده ی ۱۴ هجری در وصف حماسه عاشورا می باشد.
در شرح گنجینه الاسرار عمان سامانی که با آغاز ماه محرم از شبکه چهار سیما محرم سال گذشته، برای نخستین بار روی آنتن رفت قطعات آواز میر علی اکبر حجازی، ساعد باقری را در شرح این اثر تاریخی، حماسی همراهی می نماید.
«سرگذشت» در گروه فرهنگ واندیشه شبکه چهار و به تهیه کنندگی امیر قمیشی تولید و با آغاز ماه محرم از جمعه ۳۱ مرداد، هرشب ساعت ۲۰:۳۰ پخش و تکرار آن در ساعت ۵:۳۰ روز بعد روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.

«حسینیه ایران»
سخنرانی های حجت الاسلام والمسلمین میرباقری از شهر مقدس قم و هر روز از «هر خانه، یک هیئت» از شنبه ۱ شهریور، ساعت ۱۷ به مدت یک ساعت  تحت عنوان «حسینیه ایران» روی آنتن می رود.

«نغمه های عاشورایی»
هر شب ساعت ۲۲
برنامه تلویزیونی «نغمه های عاشورایی» در ۱۲ قسمت ۶۰ دقیقه ای با مداحان و ذاکران اهل بیت گفتگو می کند.
این برنامه به تهیه کنندگی حبیب الله ذوالفقاری از شنبه ۱ شهریور پخش آن آغاز می شود و از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۲۱ از شبکه چهار سیما روی آنتن خواهد رفت.
گروه تولید «نغمه های عاشورایی» با سفر به ۱۲ استان کشور همچون قم، بوشهر، همدان، گرگان، اصفهان و ... با مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) همراه شده و با آنها در خصوص نغمات عاشورایی وآثارشان گفتگو کرده است. محمدامین فروغی، محمد بازوبند، سیداحمد حسینی، سید علی ضیابری، محمدرضا عاصی، محمدرضا شاهنگی و ...  از جمله مداحانی هستند که با آنها گفتگو شده است.

«مرثیه خوانی»
از شنبه ۱ شهریور، در دو باکس روزانه و شبانه، هرروز ساعت ۱۴:۳۰ و هرشب ساعت ۲۱:۳۰
به مداحی، مرثیه و روضه خوانی مداحانی چون حاج علی انسانی، حنیف طاهری، ذبیح الله ترابی و ... اختصاص دارد.

«پرده عشاق»
مستند «پرده عشاق» ویژه دهه اول محرم، از جمعه ۳۱ مرداد مصادف ۱ محرم هرروز ساعت ۱۴
روانه آنتن شبکه ۴ می شود.
این مستند تلویزیونی که تولید گروه مستند شبکه چهار در سال ۹۲ است، به معرفی یاران امام حسین(ع) در واقعه عاشورا می پردازد و در اولین قسمت خود میزبان امیرحسین مدرس خواننده و سعید بیابانکی شاعر خواهد بود.
 امیرحسین مدرس و سعید بیابانکی، در این برنامه درباره شخصیت و زندگی امام حسین (ع) سخن می گویند.
 
پخش مستندی کوتاه درباره هر یک از شهدای کربلا از دیگر بخش های این برنامه است که در قسمت اول مستند"لبیک"ساخته وحید امیرخانی با موضوع زیارت امام حسین (ع) پخش می شود.
سید مهدی شجاعی، سید مجتبی حسینی، حسام الدین سراج، علیرضا قزوه ومحمدعلی بهمنی از جمله هنرمندانی هستند که در قسمت های بعد با آنها گفت گو خواهد شد.

مستندهای جدید «قهوه یزدی»، «شاه حسن شاه حسین»، «طعم ارادت» و «نخل برداری در تفت» از جمله مستندهای جدید و فاخر در ایام محرم محرم هستند که هرروز بین ساعت ۱۲ و ۱۲:

۳۰ پخش می شود.
«قهوه یزدی»، میراث ناملموس به کارگردانی رضا بذرافشان
سبک خاص پخت قهوه  در ایام ماه محرم وپخش ان در بین عزاداران امام حسین (ع)، فرآیند  قهوه پزی در یزد  وثبت این اثر در آثار ملی  کشور، خاطرات عزاداران وقهوه پزها  از قهوه  خانه ی حسینی وفرایند آماده سازی وتوزیع آن بین مردم عزادار با حضور جمعی از عزاداران یزدی سعی در نمایش آداب و رسوم مردم یزد در این ایام دارد.

«شاه حسن شاه حسین (ع)»
این مستند آداب ورسوم عزاداری در شهرستان میبد در استان یزد، مراسم شاه حسن -شاه حسین (ع) دراین شهر وتاریخچه ونحوه وکیفیت برقراری این رسم در ماه محرم، خاطرات مداحان را به تصویر می کشد.
عزاداری عزاداران در این مراسم پرشکوه که با یکدلی وهمدلی و وحدت مردم  اجرا می شود، اشعار شاه حسن وشاه حسین ع که در این عزاداری سرداده می شود و ... از جمله پخش های دیدنی این مستند به کارگردانی سید مهدی ثباتیان هستند.

«نخل برداری در تفت» نیز عنوان مستند دیگری از نمایش مراسم و آداب و رسوم مردم تفت می باشد.
 این مستند روز عاشورا پخش خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.