یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴

سانسور به سبک مدیران رسانه ملی؛

آرشیوهایی که در سکوت خبری غیب می‌شود!

علی عسگری؛ صدا و سیما

سینماپرس: هفته پیش برنامه جنجالی پرویز فتاح، مدیر عامل بنیاد مستضعفان از روی تلوبیون غیب شد، بدون اینکه هیچ‌کدام از مسئولان صداوسیما واکنشی به این موضوع داشته‌باشند و روز پیش هم خبر رسید که آرشیو دو برنامه پربیننده سیاسی به طور کامل از روی سایت تلوبیون حذف شده‌است.

به گزارش سینماپرس، تلوبیون نخستین سرویس ایرانی پخش زنده و آرشیو برنامه‌های صـدا و سـیمای جمهوری اسلامی ایران است که امروز به یکی از بزرگ‌ترین رسانه‌های دیجیتالی فارسی‌زبان تبدیل شده‌است.

این سرویس در نسخه‌های وب‌سایت، اپلیکیشن Android، اپلیکیشن iOS به ارائه خدمات می‌پردازد و در هر ساعت محتوای خود را به‌روزرسانی می‌کند. رشد روز افزون فضای مجازی و اینترنت در کنار سرعت بالای زندگی در جوامع باعث‌شده تا مراجعه مردم به آرشیو برنامه‌ها بعضاً بیش از مراجعه به همین برنامه‌ها در ساعات پخش اصلی باشد. اهمیت تلوبیون بیشتر به ماهیت آرشیوی آن است. زمانی نه‌چندان دور اگر شما قصد داشتید به یکی از برنامه‌های صداوسیما دست پیدا کنید، باید با این سازمان نامه‌نگاری می‌کردید تا پس از طی مراحل بسیار و طولانی، احتمالاً موفق به دریافت نسخه موردنظر می‌شدید، اما توسعه فضای مجازی در کشورهای مختلف سبب شد تلویزیون ایران هم آرشیو برنامه‌های خود را روی یک سایت در دسترس عموم قرار دهد. این قابلیت به نوعی باعث شد مخاطبان هیچ برنامه‌ای را از دست ندهند، مگر آنکه آن برنامه در پخش مجدد یا در آرشیو با سانسور مواجه شده‌باشد. این اتفاق به ندرت درباره برخی سریال‌های تلویزیونی رقم می‌خورد و در بازپخش مشاهده می‌شد که یک صحنه یا دیالوگ حذف شده‌است، اما تا به حال سابقه نداشته که یک برنامه دست‌کم پربیننده به طور کامل از سامانه حذف شود.

مورد عجیب حذف کامل برنامه‌ها!

هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که برنامه گفتگو محور و جنجالی هفته گذشته پرویز فتاح، مدیرعامل بنیاد مستضعفان به طور کامل از سامانه تلوبیون سیما حذف شود. عجیب بودن این اقدام احتمالاً به بی‌سابقه بودن آن بازمی‌گردد، ولی نکته اصلی که باعث می‌شد حیرت ایجاد کند، این بود که این گفتگو بارها در فضای مجازی و سایت‌های مختلف بازپخش شده‌بود و حذف آن از سامانه تلوبیون نمی‌توانست در پاک کردن صورت مسئله اثری داشته باشد. اساساً زمان یا دوره‌ای که بشود به روش این ضرب‌المثل قدیمی که «نه خانی آمده و نه خانی رفته» با مسائل برخورد کرد، گذشته است و درباره اتفاقات و مسائل نمی‌توان صورت مسئله را پاک کرد و اگر اشتباهی در گفتار و منش و رفتار یک مسئول روی داده نیاز به روشنگری و تحلیل دارد یا دست‌کم نیاز به توجیه عوامل برای پیشگیری از وقوع چنین اتفاقاتی و حذف آرشیو نمی‌تواند راهکار دموکراتیک و عاقلانه‌ای باشد و بیش از همه توهین به افکار عمومی تلقی خواهد شد.

عجیب اینکه این اتفاق کمتر از یک هفته باز هم رخ داد و اینبار دو برنامه پربیننده شبکه افق، آن هم پس از نزدیک به یکسال از زمان پخش، دچار حذف از آرشیو رسانه ملی شد.

درباره این اتفاق عجیب، مجری سابق برنامه جهان‌آرا در توییتی نوشت: «متأسفانه ما هم مطلع شدیم روابط عمومی صداوسیما به چند صفحه زرد و مبتذل اینستاگرام و برخی کانال‌ها پول پرداخت کرده برای تخریب منتقدین. یکی از کانال‌ها با شکایت ما ضمن عذرخواهی افشا کرد که رسماً پول گرفته برای انتشار اخبار کذب علیه جهان‌آرا و ثریا.»


شایعه‌سازی با سوء‌استفاده از نام شهدا!

این حواشی چند ماه پیش دامن برنامه ثریا را نیز گرفته‌بود تا حسن مقصودی، تهیه‌کننده و مجری این برنامه اردیبهشت امسال در یادداشتی بنویسد: «ماجرای ساخت خبر جعلی علیه برنامه‌های ثریا و جهان‌آرا و خانواده شهدا در بهمن ماه سال گذشته را که یادتان هست. شکایت ما به پلیس فتا ارجاع شده و به جاهای جالبی رسیده و کم‌کم حقیقت مشخص می‌شود. با اسنادی که مدیر کانال تلگرامی پس از شکایت ما در اختیارمان گذاشت، فردی که برای انتشار خبر جعلی به کانال مربوطه پول پرداخت کرده‌است، شناسایی و دیروز به پلیس فتا احضار شد. خانم ۲۲ ساله‌ای که عامل اوامر دیگران است و برای بخشی از سازمان و همچنین دو تا از برنامه‌های سیما (به صورت پاره وقت یا پروژه‌ای) کار رسانه‌ای می‌کرده و با تعداد زیادی از صفحات اینستاگرام و کانال‌های تلگرام در ارتباط است. این‌ها تأسف ما را بیشتر کرد! عجیب‌تر آنکه پس از احضار ایشان، یکی از مجری‌های مشهور شبکه یک که سابقه دوستی هم با هم داریم و یکی از همان دو برنامه‌ای است که این خانم برایش کار می‌کرده، تماس گرفت و خواست پادرمیانی کند. می‌گفت یکی از عوامل ما اشتباهی کرده‌است، شما گذشت کنید. گفتم اگر آن خانم، شخصی را که به او پول داده و خبر جعلی ساخته و ارسال کرده‌است، معرفی کند، با ایشان کاری نداریم. گفت شما فرض کن آن فرد من بوده‌ام. من گردن می‌گیرم! نهایتاً و پس از کمی صحبت گفت، بله زبان روزه دروغ نمی‌گویم کار من نبوده ولی کار فردی بوده که شما هم می‌شناسی و، چون من با او رفاقت دارم و فردی داخل سازمان است و من با او نان و نمک خورده‌ام، می‌خواهم گردن بگیرم تا مسئله حل شود!»

درخواست برای ورود حراست سازمان به ماجرا

مجری برنامه ثریا در ادامه ابراز امیدواری کرده‌بود که حراست سازمان صدا و سیما زودتر از دادگاه، فرد یا دستگاه خاطی را در داخل سازمان مشخص و تنبیه کند. «باید مشخص شود که چه کسی یا چه دستگاهی (احتمالاً در داخل صدا و سیما) خبر جعلی و تهمت هزینه کردن ۲۰۰ میلیون تومان توسط این دو برنامه انقلابی علیه سازمان را ساخته و برای انتشار این دروغ به کانال‌ها پول داده‌است. چه کسی خبر جعلی سوء‌استفاده ثریا و جهان‌آرا از خانواده شهدا و انصراف خانواده شهدا از حمایت از این دو برنامه را در بهمن ماه سال قبل با پول دادن به رسانه‌ها منتشر کرده‌است!؟ پاسخ به این سؤالات و شفاف‌سازی با مردم طبیعتاً خیلی از چیزها را مشخص می‌کند. خانواده شهدا هم پیام می‌دهند و پیگیر نتیجه شکایت ما هستند. ما از شکایتمان عقب نمی‌نشینیم و در عین حال، اشتباه و بداخلاقی احتمالی یک نفر یا یک بخش از سازمان را به حساب همه مدیران محترم سازمان نمی‌نویسیم، اما انتظار برخورد جدی و شفاف‌سازی داریم.»

به نظر می‌رسد پس از بروز این خبرها ارائه توضیح و واکنش از سوی مسئولان صداوسیما، کمترین انتظار است و می‌تواند به روشنگری افکار عمومی کمک کند.

*جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.