شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴

تهیه‌کننده برنامه «میدون»:

طرح موضوعات اقتصادی با چاشنی سناریوهای داستانی

برنامه میدون

سینماپرس: در یک نظرسنجی که سـال گـذشـته انجـام شده بود، میدون در رده هفتمین برنامه پربازدید صداوسیما قرار داشت

به گزارش سینماپرس، چند وقتی است که تولید و پخش فصل دوم برنامه «میدون» با هدف شناسایی و حمایت از کارآفرینان برتر روی آنتن شبکه ۳ سیما می‌رود. سیدمحمدحسین هاشمی‌گلپایگانی، تهیه‌کننده این برنامه در گفتگو با «جوان» ضمن پاسخگویی به سؤالات ما، نکات جالبی را در مورد برخی اتفاقات جنجالی این برنامه مطرح کرده است که در ادامه می‌خوانید.


یکی از مهم‌ترین دلایل تولید برنامه میدون سوق دادن مردم به سمت حمایت و فعالیت در عرصه رونق تولید ملی است. آیا این برنامه توانسته اذهان مردم را به این سمت هدایت یا معطوف کند؟


اولین مرجع ما در پاسخ به سؤال شما آمارهایی است که خود صداوسیما آن‌ها را جمع‌آوری و منتشر می‌کند، اما واقعیت این است که، چون برنامه میدون از نظر محتوا یک برنامه اقتصادی و به اصطلاح خشک است و جذابیت برنامه‌هایی با محتوای سرگرم‌کننده را ندارد، فرآیند جذب مخاطب در آن با دیگر برنامه‌ها متفاوت است. در یک نظرسنجی که سال گذشته انجام شده بود، میدون در رده هفتمین برنامه پربازدید صداوسیما قرار داشت. جای خوشحالی داشت که برنامه ما در بین تمام برنامه‌های صداوسیما توانسته بود به این رتبه دست پیدا کند و در بین برنامه‌های اقتصادی سازمان هم پربیننده‌ترین برنامه صداوسیما هستیم. اساساً یکی از دلایلی که مدیران سازمان مایل بودند فصل دوم برنامه میدون تولید و ساخته شود، همین آمار قابل اعتنای مخاطبان و همچنین اقبال بسیار بالای تولیدکنندگان برای حضور در این برنامه و معرفی کسب و کارهایشان به سرمایه‌گذاران و مردم بود.


برنامه شما مشابه یکی از بخش‌هایی بود که در برنامه پایش روی آنتن شبکه یک سیما می‌رفت و توانسته بود با طرح مباحث اقتصادی متنوع و چالش‌برانگیز مخاطب خوبی را جذب کند. آیا میدون توانست رکورد برنامه پایش را بزند؟


بله. برنامه پایش یک برنامه خشک‌خشک اقتصادی بود، ولی برنامه میدون به دلیل تغییرات و تفاوت‌هایی که نسبت به پایش و دیگر برنامه‌های مشابه خود داشت، توانست مخاطب عام خوبی را جذب کند، یعنی صرفاً کسانی که به دنبال کار هستند مخاطب برنامه میدون نیستند، بلکه به دلیل جانمایی بخش‌های سرگرم‌کننده، مخاطب عام هم میدون را می‌بیند. دلیل این ادعای بنده هم همان نظرسنجی بود که تلویزیون انجام داد و میدون در رتبه هفتم پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون قرار گرفت، در حالی که هیچ برنامه اقتصادی به غیر از برنامه ما، حتی جزو ۱۰ برنامه برتر تلویزیونی این آمار هم نبود.


آیا برنامه شما توانسته در بین مخاطبان رغبتی جهت ورود به بحث تولید ایجاد کند؟ اگر در این رابطه آمار و ارقامی دارید، بفرمایید؟


بله. شاهد آن هم ثبت‌نام حدود ۵ هزار نفر برای حضور در برنامه است که این عدد بسیار بالایی برای یک برنامه اقتصادی محسوب می‌شود. ما شرکت‌کننده‌ای داشته‌ایم که بعد از حضور در برنامه ۷۰ میلیارد تومان درخواست سرمایه‌گذاری در کسب و کارش مطرح شده است. واقعیت این است که اوضاع شرکت‌کننده وقتی به برنامه میدون می‌آید با قبل از حضورش در برنامه خیلی تفاوت دارد و علت اصلی چنین تفاوتی آشنایی بیشتر مردم با آن کسب و کار و هجوم و رغبت آن‌ها برای مشارکت یا راه‌اندازی کسب و کار مشابه آن است.


برخی منتقدان اعتقاد دارند که وجه آموزشی در برنامه میدون یکی از وجوه مغفول آن است، آیا شما چنین مدعا و نقدی را قبول دارید؟


ممکن است برنامه میدون مثل دیگر برنامه‌های اقتصادی تلویزیونی به عمق کسب و کارها ورود نکند، ولی اینکه هر کسی احساس کند که یک بستری برای مطرح کردن کسب و کارش وجود دارد و باعث بروز حس امید و تکرار جمله «من می‌توانم» در بین مخاطبان و افراد جامعه شود، به نظر اتفاق خوبی افتاده که یکی از اهداف ما هم همین است. حالا ممکن است مثلاً در مورد MVP مخفف «Minimum Viable Product» به معنای «کمترین ویژگی‌هایی که می‌توان با کمک آن از مشتری بازخورد مناسب گرفت»، آن کسب و کار نتوانیم توضیحات زیادی ارائه کنیم که البته سعی ما بر این است که آن مسئله را هم با زبان ساده‌تر و همه فهم‌تر با مخاطبان درمیان بگذاریم و مطرح کنیم.


آیا منظورتان این است که وجوه آموزشی در میدون به اشکال و انحای مختلف وجود دارد؟


بله کاملاً. ما با طرح قصه شکست‌ها و پیروزی‌های کارآفرینان به مخاطب نشان می‌دهیم که می‌شود یک کسب و کار شکست بخورد و دوباره به راهش ادامه بدهد و موفق هم شود. می‌شود از زمین کسب درآمد کرد و پول درآورد. می‌توان از اینترنت پول درآورد، می‌شود از گوسفند پول درآورد، می‌توان از صنعت پول درآورد در هر قسمتی یک محور مهم را با طراحی و بر اساس یک سناریوی از پیش طراحی شده مطرح می‌کنیم.


آیا آوردن آن الاغ در یکی از قسمت‌های میدون در راستای همان وجه طراحی سناریو و به اصطلاح بار دراماتیکش بود یا نه اقدامی به اصطلاح زرد و برای جذب مخاطب بود؟


ما می‌خواستیم در آن برنامه نشان دهیم که چه طور می‌شود از هر چیزی کسب درآمد کرد. ما در آن برنامه اعلام کردیم که یک لیتر شیر غیرفرآوری شده الاغ حدود ۱۴۰ هزار تومان است و همین الان مشتری‌های زیادی هم دارد. مهمان برنامه هم که کسب و کارش در این حوزه بود سفارشات زیادی داشت که مشتریانش باید برای دریافت سفارش خود دو هفته در نوبت بمانند. تازه از پوست این حیوان، از گوشتش و حتی از فضولاتش هم می‌توان کسب درآمد کرد و در دیگر کشورهای دنیا چنین کسب و کاری نیز وجود دارد. حالا ما برای مطرح کردن این موقعیت از آهنگ کلاه قرمزی هم استفاده کردیم، وجوه فان و دراماتیک هم برایش تعریف کردیم که اتفاقاً بازخوردهای خوبی هم داشت.


چرا برنامه میدون در فضای مجازی حضور جدی و پررنگی ندارد و ویدئوهایش وایرال نمی‌شود؟


ما تلاش خودمان را می‌کنیم و جای رشد هم دارد، ولی واقعیت این است که برای وایرال شدن ملزوماتی لازم است که ما نداریم. از طرفی معمولاً اغلب ویدئوهای وایرال شده در فضای مجازی ویدئوهایی با محتواهای فان، زرد و عموماً غیرجدی است. هرچند ویدئوهای برنامه میدون در مقایسه با دیگر برنامه‌های مشابه خودش بازدیدهای بسیار بالاتری دارد. با این تفاسیر ما در فصل دوم میدون یک تیم جدید برای این مسئله در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم در آینده نزدیک اتفاقات خوبی بیفتد.


شما در میدون پیگیر مشکلات و سرنوشت کسب و کارهای مطرح شده در برنامه هستید؟


بله. مثلاً تا قبل از اینکه آن الاغ را به برنامه بیاوریم، مسئله پرورش این حیوان در کشور و موضوعی تحت عنوان مجوز پرورش الاغ در کشور وجود نداشت. چون تعریف نشده بود و جالب اینکه بعد از حضور آن الاغ در برنامه ما، حدود ۱۵۰ مجوز صادر شد.


مهم‌ترین تغییرات فصل دوم برنامه میدون چیست؟


اصلی‌ترین تغییرات ما در ترکیب داوران برنامه است که سه نفر از آن‌ها عوض شده‌اند، در فرم و کنداکتور هم تغییرات داده‌ایم.


در حوزه مالی مشکلی ندارید؟


متأسفانه یکسری مشکلات در پرداخت‌ها وجود دارد که امیدواریم با مساعدت مسئولان حل شود.

*جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.