جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان:

۸ میلیارد تومان بودجه برای تولید فیلم کوتاه در نظر گرفته شده است

سید صادق موسوی در نشست رسانه‌ای سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران

سینماپرس: مدیرعامل انجمن سینمای جوانان با اشاره به اینکه در شرایط فعلی احتمال برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران به شیوه‌های مختلف وجود دارد، برگزاری آنلاین آن را مشروط به کسب رضایت صاحبان آثار دانست.

به گزارش سینماپرس، سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در گفتگو با مهر با اشاره به فعالیت‌های دفاتر این انجمن در سراسر کشور با توجه به شیوع ویروس کرونا گفت: انجمن سینمای جوانان ایران و دفاتر آن در سراسر کشور، بعد از شیوع ویروس کرونا در اولین نوبت، با ایجاد موج پویش «کرونا را شکست می‌دهیم» به فعالیت‌های خود ادامه داد و بر همین اساس تعداد زیادی فیلم کوتاه از سراسر کشور به دفاتر انجمن ارسال شد، که البته بخشی از این آثار تولید انجمن و بوده که آمار آن پیش از این اعلام شده است.

وی بیان کرد: در همین راستا بیش از ۳۱۵ فیلم کوتاه از سراسر کشور برای ما ارسال شد که در نهایت بهترین‌ها انتخاب و جوایزی به آنها اهدا شد. همچنین برگزیدگان این پویش در اکانت انجمن سینمای جوانان ایران در سایت آپارات نیز منتشر شده که شامل ۵۰ فیلم کوتاه می‌شود.

کلاس‌ها و جلساتی که با کرونا تعطیل نشد

این مدیر سینمایی تاکید کرد: بعد از فروکش اولیه کرونا، جریان تولید در دفاتر انجمن دوباره آغاز و همه جلسات مانند روال سابق برگزار شد، البته این را باید بگویم که اکثر جلسات پیچینگ در سراسر کشور به شکل آنلاین برگزار شد تا سلامتی فیلمسازان و داوران حفظ شود.

وی با اشاره به ادامه پیدا کردن شیوع ویروس کرونا، گفت: با توجه به شرایط فعلی پذیرفته‌ایم که باید با این مساله کنار بیاییم به همین دلیل جریان تولید در سراسر کشور ادامه پیدا کرد. انجمن نیز در حال حاضر نسبت به بررسی آثار، عقد و پرداخت قراردادها و اقساط مانند گذشته به کار خود ادامه می‌دهد.

موسوی توضیح داد: در عین حال برگزاری کلاس‌ها به دلیل تراکم جمعیت و البته ویروس کرونا، به کلاس‌های آموزش آنلاین تبدیل شدند و بر همین اساس توانستیم از طریق اینستاگرام به صورت زنده ویدیوها و کارگاه‌های تخصصی بسیار زیادی در سراسر کشور برگزار کنیم که البته بسیاری از این کارگاه‌ها توسط دفاتر مستقل از ستاد مرکزی تهران برگزار شد و مورد استقبال قرار گرفت.

شرط برگزاری آنلاین جشنواره «فیلم کوتاه تهران»

وی با اشاره به برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ادامه داد: شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم کوتاه تهران توسط سازمان سینمایی منصوب شد و کارهای برگزاری جشنواره نیز آغاز شده است. در حال حاضر تمام فعالیت‌های خود را براساس برگزاری یک جشنواره متعارف مانند دوره‌های گذشته ادامه می‌دهیم اما اگر به هر دلیلی در ایام آبان ماه که جشنواره در آن برگزار می‌شود، شرایط فعلی بهبود پیدا نکند و اجتماعات همچنان محدود باشند این جشنواره به شیوه‌های دیگری برگزار می‌شود.

اگر قرار باشد جشنواره به صورت آنلاین برگزار شود با رضایت فیلمسازان گرفته شود، چرا که اگر آثار روی بستر اینترنت بیاید به معنا انتشار فیلم است و امنیت آن را نمی‌توان تضمین کرد. به همین دلیل باید رضایت صاحبان آثار گرفته شود مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران توضیح داد: البته این را باید بگویم که ستاد برگزاری جشنواره در حال مطالعه است که بتواند بهترین راه برای برگزاری جشنواره را پیدا کند. تاکید می‌کنم که برای برگزاری آنلاین این جشنواره تصمیمی گرفته نشده و این امر در فراخوان جشنواره نیز اعلام نشده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: در واقع اگر قرار باشد این جشنواره به صورت آنلاین برگزار شود باید رضایت فیلمسازان گرفته شود، چرا که اگر آثار روی بستر اینترنت بیاید، به معنای انتشار فیلم است و امنیت آن را نمی‌توان تضمین کرد. به همین دلیل باید رضایت صاحبان آثار گرفته شود.

موسوی در پاسخ به این پرسش که اگر صاحبان فیلم‌ها تمایلی به نمایش اینترنتی فیلم‌های خود نداشته باشند، شورای سیاست‌گذاری چه تصمیمی می‌گیرد، ادامه داد: باید در شورای سیاستگذاری جشنواره این مساله مورد توجه قرار گیرد که اگر صاحبان آثار هیچ تمایلی به نمایش اینترنتی فیلم‌های خود نداشته باشند، چگونه جشنواره را برگزار کنیم به همین دلیل و با توجه به اینکه این مساله در شورای سیاستگذاری جشنواره هنوز مطرح نشده نمی‌توانم نظری در این زمینه بدهم.

وی توضیح داد: در شرایط فعلی هر اتفاقی می‌تواند رخ دهد و به فراخور این اتفاقات شورای سیاست گذاری تصمیم نهایی را برای برگزاری جشنواره می‌گیرد.

این مدیر سینمایی بیان کرد: در شرایط فعلی و تا زمانی که تصمیم نهایی برای چگونه برگزار شدن این جشنواره گرفته نشود، ستاد برگزاری مانند دوره‌های قبل عمل می‌کند و سعی می‌شود تا جریان فیلمسازی، فعالیت‌های خلاقانه هنری و استعدادیابی جوانان در قالب فعالیت‌های انجمن سینمای جوان آسیب نبیند.

وی درباره ساخت فیلم با موضوع کرونا توضیح داد: بحث ما در حوزه ثبت رشادت‌های کادر درمانی کشور همچنان پابرجاست و در این زمینه آثاری در سراسر کشور تولید می‌شود.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران تاکید کرد که این انجمن در سراسر کشور همه تلاش خود را می‌کند که فعالیت‌های هنری با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی ادامه پیدا کند.

انتشار هفتگی فیلم‌های کوتاه در اینترنت

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر رضایت صاحبان فیلم‌ها برای نمایش اینترنتی، بیان کرد: واقعیت امر این است که انجمن سینمای جوانان تولیدکننده نیست و در واقع حامی تولید است و این صاحبان آثار هستند که باید نسبت به انتشار فیلم‌ها رضایت داشته باشند، در حال حاضر نزدیک به ۲ هفته است که موجی را در انجمن شروع کرده‌ایم که بر اساس آن تولیدات انجمن را هر پنجشنبه به صورت یک بسته فیلم کوتاه شامل ۴ فیلم، رونمایی می‌کنیم تا مردم بتوانند در شرایط فعلی فیلم‌های کوتاه را ببینند. این بسته فیلم‌ها هر هفته در دو سایت «ودیو» و «هاشور» منتشر می‌شود.

بودجه تولید سال جاری انجمن سینمای جوانان افزایش پیدا کرده است و در مجموع ۸ میلیارد تومان بودجه برای تولید فیلم کوتاه در نظر گرفته شده است. رقم‌های تولید تمام دفاتر در سراسر کشور مشخص است و از ابتدای سال هر استانی بودجه خود را دریافت کرده است موسوی تاکید کرد: در همین راستا اگر تولیداتی با موضوع کرونا وجود داشته باشد که صاحبان آن راضی به انتشار فیلم در فضای مجازی باشند در این بسته قرار می‌گیرند.

افزایش بودجه داشتیم

مدیرعامل انجمن سینمای جوان درباره تخصیص بودجه و حمایت سازمان سینمایی از این انجمن گفت: خوشبختانه سازمان سینمایی مانند گذشته از انجمن سینمای جوانان ایران حمایت کرده و بودجه مناسبی را برای فعالیت‌های انجمن در نظر گرفته است و ما نیز با توجه به حمایتی که از ما می‌شود، سیاست‌های انجمن و سازمان سینمایی را از جمله تمرکززدایی، توجه به استعدادهای استانی و مسئولیت سپردن به هنرمندان شهرستانی که در سال گذشته نیز دنبال می‌شود، ادامه می‌دهیم.

وی ادامه داد: بودجه تولید سال جاری انجمن سینمای جوانان افزایش پیدا کرده است و در مجموع ۸ میلیارد تومان بودجه برای تولید فیلم کوتاه در نظر گرفته شده است. رقم‌های تولید تمام دفاتر در سراسر کشور مشخص است و از ابتدای سال هر استانی بودجه خود را دریافت کرده است. از جمله اولویت‌های تولیدی که از سوی انجمن و سازمان سینمایی ارائه شده شامل خانواده، حقوق کودک، افزایش نشاط اجتماعی، افزایش همبستگی ملی است که البته مقوله کرونا نیز در همه این اولویت‌ها می‌تواند در نظر گرفته شود.

موسوی در پایان درباره برگزاری جشنواره‌های استانی گفت: امسال در نظر داشتیم که جشنواره‌های استانی بعد از برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و در ۴ ماه پایان سال برگزار شود و همچنان این تصمیم برای برگزاری این جشنواره‌ها پابرجاست و امیدواریم در ۴ ماه آخر سال، شرایط کرونا تغییر کرده باشد و ما بتوانیم جشنواره‌های منطقه‌ای را مانند گذشته برگزار کنیم.

نظرات

  • ۱۳۹۹/۰۵/۲۴ - ۲۱:۵۷
    1 1
    با تولید فیلم های کوتاه با ساختار فیلم های بلند وحرفه ای عملا سینمای کوتاه و فیلم سازی کوتاه وفعالیت فیلمسازی استانها وشهرستانها از بین رفته است وبا تدابیر دولت وتدبیر وامید وحذف نیروهای ارزشی دفاتر انجمن در استانها به محل رفت وآمد افراد مخالف ارزشها ی اسلامی وانقلابی تبدیل شده

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.