چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲

تقصیر یا قصور؛ مساله این است!

۴۸ روز غفلت قوای سه گانه از پیگیری مطالبات صریح امام خامنه ای

قوه قضاییه

سینماپرس: امروز ۲۲ مردادماه سال ۱۳۹۹ هجری شمسی است و دقیقا ۴۸ روز است که از فرمایشات ۷ تیر مقام معظم رهبری در ارتباط تصویری با همایش سراسری قوه قضائیه و مطالبه بی سابقه امام امت و معرفی غفلت متولیان فرهنگی به عنوان عامل اصلی هجمه به نظام جمهوری اسلامی سپری شده و همچنان هیچ اقدام معینی در راستای تحقق این فرمایشات صورت نپذیرفته است!

محمدرضا مهدوی پور/ امروز ۲۲ مردادماه سال ۱۳۹۹ هجری شمسی است و دقیقا ۴۸ روز است که از فرمایشات ۷ تیر مقام معظم رهبری در ارتباط تصویری با همایش سراسری قوه قضائیه و مطالبه بی سابقه امام امت سپری شده و همچنان هیچ اقدام معینی در راستای تحقق این فرمایشات صورت نپذیرفته و مع الاسف مجموعه های مختلف و بالاخص قوه محترم قضاییه به عنوان مخاطبان اصلی این فرمایشات؛ همچنان در رخوت به سر می برند. این در حالی است که صراحت بیان در فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری و معرفی غفلت متولیان فرهنگی به عنوان عامل اصلی هجمه به نظام جمهوری اسلامی توسط معظم له به گونه ای صریح، ناظر بر مطالبه تحرک فرهنگی قوه قضاییه و توجه ویژه این قوه به موضوع فرهنگ و هنر می‌باشد. موضوعی که اهمیت تذکر و یادآوری مواردی چند را پس از گذشت این مدت زمان نسبتا طولانی ضرورت می‌بخشد:

۱. غلبه شرایط نفوذ فرهنگی و گسترش آن در روزگار بنفش ملت ایران سبب شد تا تلفیق این پدیده شوم با وِل شدگی فضای فرهنگی کشور به نحوی موثر در تولیدات صنعت سینمای ایران هویدا شود و آنچنان غلبه پیدا نماید که امام امت مجبور شوند تا با صراحتی بی سابقه بر غفلت متولیان فرهنگی و سینمایی کشور تذکر فرموده و ضمن مطالبه ای صریح از قوّه‌ی قضاییه بخواهند تا به صورتی جدی در عرصه فرهنگی و رسانه ای کشور حضور پیدا نموده و در کنار افزایش ابعاد نظارتی خود، اقدام به انجام کار رسانه‌ای به معنای هنری لازم نماید.



۲. اکنون ۴۸ روز است که از ابلاغ مطالبه صریح امام امت به مسئولان قوه مستقل قضاییه می گذرد و متاسفانه در این مدت زمان نه تنها هیچ اتفاق عملی در راستای تحقق این فرمایشات صورت نگرفته؛ بلکه حتی اقدامات مقدماتی متداولی همچون تشکیل کارگروه و یا ستاد و ... نیز صورت نپذیرفته که این همه خود حکایت از عدم توجه لازم نسبت به دغدغه فرهنگی مقام معظم رهبری در بدنه قوه قضاییه می نماید. این در حالی است که مطالبه اخیر مقام معظم رهبری از قوه قضاییه دایر بر اقدام و عمل فرهنگی است و این امر محقق نخواهد شد مگر آنکه مَنظر فرهنگی در دستگاه قضایی اصلاح گردد و این اصلاح در سند تحول سیستمی بروز داده شده و در قالب ساختاری نظامند و با جایگاهی توانمند در چارت سازمانی قوه قضاییه ظهور نماید.



۳. قطعا نخستین اقدام قوه قضاییه در راستای تحقق فرمایشات امام خامنه ای؛ می توانست تشکیل فوروی و سریع کارگروه فرهنگی به ریاست معاون اول قوه قضاییه و یا دادستان کل کشور باشد که متاسفانه این اقدام صورت نپذیرفت. اقدامی عاجل که در نهایت و پس از برگزاری چند جلسه کارشناسی دقیق و منظم می توانست منجر به تاسیس و تشکیل سازمان فرهنگی قوه قضاییه شود.


۴. تاسیس سازمان فرهنگی قوه قضاییه بر مداری کارشناسی و منضبط و تحت اشراف کامل ریاست قوه و یا دادستان کل کشور می توانست به میراث اسفبار بر جای مانده از معاونت فرهنگی قوه قضاییه (سابق) ، بالاخص در دوران مسئولیت جناب دکتر صادقی پایان بخشیده و ضمن ایجاد جوی با نشاط در عرصه فعالیت های فرهنگی این قوه؛ اسباب زدودن زوال فرهنگ و هنر در ساحت وجودی قوه قضاییه  را محیا نماید.



دشمنانِ حرکت عمومی نظام جمهوری اسلامی از همه‌ی راه‌های ممکن برای دشمنی استفاده می کنند و به هر نقطه‌ای از نقاط نظام جمهوری اسلامی که بتوانند، از همین طرق مختلف ضربه می زنند که از جمله‌ی آنها مسائل قضائی است. حالا خارجی‌ها را کار ندارم، امّا متأسّفانه در داخل هم حتّی با غفلت بعضی از مسئولینِ مربوط به این مسائل کارهایی می کنند، فیلم‌هایی می سازند که اساس و مبانی قضائی جمهوری اسلامی را زیر سؤال می برد و متأسّفانه این فیلم‌ها در بازبینی‌های این نشست‌های عمومی هنری و مانند اینها مورد توجّه قرار نمی گیرد و اینها اکران هم می شود، روی پرده هم می‌آید و پخش هم می شود؛ این خیلی چیز بدی است. قوّه‌ی قضائیّه باید به این مسئله توجّه کند، صرفاً کار تبلیغاتی و رسانه‌ای این نیست که شما بیایید آمار بدهید؛ خب بله، سخنگوی محترم قوّه‌ی قضائیّه می‌آید توضیحاتی می دهد، آماری می دهد، خیلی هم خوب است، اینها لازم هم هست، امّا کافی نیست. این کافی نیست که ما بگوییم آقا ما این کارها را کرده‌ایم؛ نه، برای اینکه ذهن مردم به معنای واقعی کلمه متوجّه به این قضایا بشود، کار هنری لازم است، کار رسانه‌ای به معنای هنری لازم است؛ این را جزو کارهای اساسی باید به حساب آورد.

(امام خامنه ای در ارتباط تصویری با همایش سراسری قوه قضائیه- ۱۳۹۹/۰۴/۰۷)




۵. باید توجه داشت که دیگر مخاطب فرمایشات ۷ تیر مقام معظم رهبری در ارتباط تصویری با همایش سراسری قوه قضائیه، متولیان سینمایی کشور بودند و امام امت به صراحت بر غفلت ایشان متذکر شدند. اما در این میان هوشمندی سازمان سینمایی کشور سبب شد تا  حسین انتظامی چندی پس از ابلاغ فرمایشات مقام معظم رهبری، در اقدامی ظاهری هفت عضو جدید را جایگزین هفت عضو سابق شوراهای صدور پروانه ساخت و نمایش آثار سینمایی و غیرسینمایی نماید. اقدامی که بیشتر شبیه به اتخاذ سیاست فرار رو به جلو بود و به نوعی فرار از پاسخگویی ایشان را نسبت به تولید و عرضه انبوهی از آثار و تولیدات وِل شده در عرصه سینمایی کشور را موجب گردید.


۶. جالب آن است که حسین انتظامی بجای آنکه به سبب غفلت صورت گرفته در سازمان سینمایی کشور از جایگاه حقوقی خود اقدام به عذرخواهی رسمی نموده و نسبت به تولید و عرضه ابوهی از آثاری که در آنها هجو غیرت و عفت و حیا و هجو مقاومت و آرمان، ترویج اصالت ثروت و دم غنیمتی، چیرگی چرکی‌ها و رذایل اخلاقی و مواجهه با حدود الهی و بالاخص حمله به قصاص و... به امری عادی مبدل گردیده ابراز ندامت نماید؛ در اقدامی کاملا نمایشی تعدادی افراد با بضاعتی همچون معاونت اداری و مالی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی را در مصدر مهم نظارتی سازمان سینمایی کشور می سازد. این در حالی است که شاید کمترین اقدام عملی ریاست محترم سازمان سینمایی کشور جهت جبران مافات و پیگری واقعی دغدغه-های مقام معظم رهبری و صراحت بیان ایشان در تذکر به این مهم که امروزه حتی در ارائه واقعیات کشور از ظرفیت‌های هنری و رسانه‌ای بهره نمی‌گیریم و گاهی بر عکس نشان می‌دهیم و ...؛ بکارگیری و انتصاب چند چهره دغدغه مند و متخصص سینمایی در مجموعه های نظارتی سازمان و بالاخص شوراهای صدور پروانه ساخت و نمایش آثار سینمایی و غیرسینمایی می بود. مصدری که به صورت ویژه دچار کمبود حضور نیروهای ارزشی و مقید به آرمان های انقلاب اسلامی است.



۷. فرمایشات ۷ تیر مقام معظم رهبری در مقطعی صورت پذیرفت که تنها چند روز از تشکیل و تعیین اعضای جدید کمیسیون فرهنگی در مجلس یازدهم شورای اسلامی می گذشت. پس شاید طبیعی باشد که اعضای محترم این کمیسیون در همان بدو استقرار خود نتوانند به فرمایشات امام امت پاسخ گویند. اما اکنون ۴۸ روز است که ایشان بر تقنینی خود جلوس نموده اند و در این مدت زمان قطعا می توانستند اقداماتی هرچند محدود در رابطه با این فرمایشات داشته باشند و یا حداقل جلسه ای برای پاسخگویی متولیان سینمایی کشور تشکیل دهند و ...



۸. حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی به عنوان ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس در دوره یازدهم، شخصا از سبقه فرهنگی بُلند بالایی برخوردار بوده و نه تنها دغدغه های فرهنگی لازم را دارد؛ بلکه از پیشینه نمایندگی مجلس نیز برخوردار بوده و به خوبی بر ظرفیت های قوه مقننه آگاهی دارد. حال توقع آن است که ایشان به عنوان شخصیتی موجه که به خوبی بزرگترین ضعف مجلس دهم را در نبود نظارت بر عملکرد دولت شناسایی فرموده و همواره بر اصلاح روند نظارت بر اجرای قوانین تاکید دارند؛ همتی مضاعف بر پیگیری فرمایشات مقام معظم رهبری نموده و نظارت کمیسیون فرهنگی مجلس بر مجموعه های اقماری سازمان سینمایی کشور و بالاخص شوراهای صدور پروانه ساخت و نمایش آثار سینمایی و غیرسینمایی را به نحوی ویژه منسجم و بروز نمایند.



ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.