چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹

در آیین اختتامیه صورت گرفت؛

معرفی برگزیدگان پرده‌خوانی و نقالی «غدیر»

اختتامیه چهارمین جشنواره «پرده خوانی و نقالی غدیر

سینماپرس: آیین اختتامیه چهارمین دوره جشنواره پرده‌خوانی و نقالی «غدیر» با حضور مسئولان حوزه هنری و مدیران معاونت صدای سازمان صداوسیما در محل «رادیو نمایش» برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره «پرده خوانی و نقالی غدیر» به همت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی شب گذشته سه‌شنبه ۱۴ مردادماه در محل رادیو نمایش برگزار شد.

محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، حمید شاه آبادی معاون صدای سازمان صداوسیما، کوروش زارعی، حمیدرضا افتخاری، حامد فاتحی و جمعی از نقالان از مدیران و هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

ظرفیت‌های «قصه» را درست بشناسیم

حمید شاه آبادی در ابتدای این مراسم در سخنانی گفت: اقدامی را که دوستان حوزه هنری بنیانش را گذاشتند و همکاران صدای جمهوری اسلامی هم با آن همکاری کردند را باید به فال نیک گرفت چراکه در موضوع غدیر هنوز حرف‌های بسیاری برای گفتن وجود دارد.

وی اضافه کرد: باید از هنرمندان و عزیزانی که نقالی و این آئین دیرینه را تا به امروز نگه داشته‌اند تقدیر کرد. اگر ظرفیت‌های قصه را به درستی بشناسیم، می‌دانیم بسیاری از معرفت‌های ما که سال‌ها در ریشه‌های دینی و معرفتی ما جاری بوده است، ریشه در قصه دارد.

شاه‌آبادی اظهار کرد: نقالی هنر عظیمی به نام قصه دارد که سرمایه بزرگی در خود داشته است. باید روی ظرفیت قصه و داستان تأمل بیشتری داشته باشیم. این جشنواره در شرایطی برگزار می‌شود که شاید از منظر خیلی‌ها رونقی که در شأن نقالی باید باشد در آن نیست اما فراموش نکنیم جشنواره گلخانه‌ای است تا این نهال کوچک در آن باقی بماند و تلاشی برای شناسایی استعدادهاست.

وی در پایان عنوان کرد: از حمایت‌های جناب آقای دادمان ریاست حوزه هنری، کوروش زارعی و آقای افتخاری مدیر رادیو نمایش و همه بزرگانی که برای این هنر زحمت می‌کشند قدردانی می‌کنیم.

حمیدرضا افتخاری مدیر رادیو نمایش که در برگزاری این اختتامیه همکاری داشت نیز در سخنان کوتاهی عنوان کرد: ما پیش از این توانستیم میزبان هنرمندانی باشیم که به یاد مولا کاری کرده بودند. سال گذشته نمایش‌های کوتاه رادیویی را با یاد امام علی (ع) و ولایت برگزار کردیم و امسال که کرونا نگذاشت آن جشنواره برگزار شود این جشنواره برگزار می‌شود.

معرفی برگزیدگان کودک و نوجوان

در ادامه لوح تقدیر و جایزه نقدی در بخش کودکان نقال به آوا فیاضی از تهران، محدثه صالحی از استان مرکزی، تامارا یکتا از تهران، آندیا حیدری از کرمانشاه، سارینا حیدری از تهران، محیا محمدجعفری از تهران، پرنیان و پریان سادات ندیمی از تهران رسید.

در بخش نوجوان نیز لوح تقدیر و جایزه نقدی به آتنا بیات از استان مرکزی، محمدمیرزا پور از استان البرز، محمدرضا محمدی نصرآبادی از استان گلستان رسید.

در ادامه محسن میرزاعلی دبیر جشنواره از مرشدان درگذشته طی سال‌های گذشته یاد کرد و همچنین از حامیان معنوی جشنواره تشکر کرد.

اولین قصه‌گویان مادران بوده‌اند

در ادامه محمدحسین ناصربخت به نمایندگی از هیأت داوران عنوان کرد: هنر روایتگری از کهن‌ترین هنرهای بشری است. اولین قصه گویان مادران بودند که نخستین پرورش دهندگان حافظان فرهنگ بودند.

وی تصریح کرد: امید است این اتفاق تنها به برگزاری همایش‌ها محدود نماند و با اجرای دائمی این سنت‌ها حفظ و احیای آن برای تمامی نسل‌های بعدی رقم بخورد.

معرفی برگزیدگان بخش بزرگسال

سپس جوایز و لوح تقدیر در بخش بزرگسال رادیویی و صحنه‌ای آقایان در رتبه سوم به صورت مشترک به علی عظیمی از مازندران و حسن بصیری از تهران، در رتبه دوم به صورت مشترک به حمید ابراهیمی از تهران و سیدمهرداد کاووسی از همدان و در رتبه اول دیپلم افتخار، سردیس مرشد ولی الله ترابی و جایزه نقدی به محمدرفیع شیخی از قزوین رسید.

کوروش زارعی مدیر هنرهای نمایشی حوزه هنری نیز در این مراسم تصریح کرد: باعث افتخار است که توانستیم برای امیر مؤمنان قدمی ناچیز برداریم.

وی افزود: قدم‌ها و اجراهای شما شرکت کنندگان پیش ایشان ارج خواهد داشت و امیر مؤمنان به زندگی و کار و هنر شما برکت خواهد داد. کار برای امیر مؤمنان در فضای هنری مدال افتخاری است بر گردن شما. شما انتخاب شدگانی هستید که هنرتان را خرج اهل بیت و امیر مؤمنان و غدیر می‌کنید.

در بخش رادیویی نعت خوانی و منقبت خوانی نیز از حسین قلاس از خراسان رضوی تقدیر شد.

همچنین لوح و جایزه رتبه سوم به جواد خرم از تهران، رتبه دوم به هادی حسن آبادی از خراسان رضوی و لوح، جایزه و سردیس مرشد ولی الله ترابی به نفر اول به سیدمرتضی آل احمد، عباس دروکی و سیدمرتضی ناظمی از خراسان رضوی رسید.

در بخش رادیویی بانوان بزرگسال نیز لوح و جایزه رتبه سوم مشترکا به لیلا سادات موسوی از قم و فهمیده باروتچی از تهران، رتبه دوم به سیده نگار بهرسی از بوشهر، دیپلم افتخار و سردیس مرشد ولی الله ترابی به معصومه لشنی از خوزستان رسید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.