سه‌شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸

در بیانیه خانه تئاتر مطرح شد؛

مطالبه‌گری از اوضاعِ بسیار بدِ معیشتی جامعه‌ بزرگ تئاتر ایران

خانه تئاتر

سینماپرس: بیانیه خانه تئاتر در مطالبه گری از اوضاع بسیار بد معیشتی جامعه بزرگ تئاتر ایران منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، ششم مرداد ماه ۱۳۹۹، هیأت مدیره‌ و مدیرعامل خانه‌ تئاتر با قادر آشنا، مدیر اداره کل هنرهای نمایشی جلسه‌ای فوق‌العاده برگزار کردند. هیأت‌مدیره‌ خانه‌ تئاتر، در این جلسه‌ ۳ ساعته، ضمن استماعِ گزارش درباره‌ گروه‌های متضرر شده در اثر بیماری کرونا توسط اتابک نادری، مسئول بررسی شرایط و ضرر و زیان‌های گروه‌ها و سالن‌های تئاتر، بیانیه‌ خود را در مطالبه‌گری از اوضاعِ بسیار بدِ معیشتی جامعه‌ بزرگ تئاتر ایران بدین شرح صادر می‌کند:

بی‌شک خسارت‌های ناشی از شیوعِ ویروسِ کرونا مختصِ همگان بوده و جامعه تئاتر  خود را تافته‌ جدا بافته از دیگران نمی‌داند. اما در شرایطی که تقریباً همه‌ حِرَف و صنوف (با سختی‌ها و ناآرامی‌ها و با وجود سوداگرانی که در این شرایط بحرانی‌ و مرگبار دست از اختلاس و تضییع حقوقِ ملت برنمی‌دارند) به کار و فعالیت مشغول شده‌اند، سکوت و بی‌توجهی دولت‌مردان به تئاتر به‌هیچ وجه پذیرفتنی نیست. چگونه می‌شود که دولت برای همه‌ امور و مشاغل، خود را مؤظف به برنامه‌ریزی بداند اما از سرنوشت و آینده‌ کاری خانواده‌ فرهیخته‌ی تئاتر غافل باشد؟  

خانه‌ تئاتر، ضمن همیاری و همکاری با اداره کل هنرهای نمایشی و دیگر نهادها و سازمان‌هایی که بتوانند بخشی از مشکلات زیربنایی و ساختاریِ تئاترِ کشور را برطرف کنند، از دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مطالبات به حق و مشروعِ هنرمندانِ تئاتر را خواستار است: 

۱- مسؤلان از نگاه صدقه‌ دادن به هنرمندانِ والای تئاتر در سرتاسر ایران دست برداشته و با محترم شمردن حقِ شهروندی آنان جدا از هنرمند بودن، نسبت به تأمینِ معیشت آنان بودجه‌ مکفی و در شأن را تخصیص دهند.

۲- با توجه به گزارشات وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا مبنی بر طولانی بودن دوران این بیماری، سندِ چشم‌اندازِ کاری هنرمندان را با تشکیل شوراهای راهبردی در تمام استان‌های کشور تنظیم، مکتوب و اعلام نماید.

 ۳- تعریف نظامِ  حمایتی روشن  از گروه‌هایی که در طول این شش ‌ماه از اجرای آثارشان بازمانده، یا در حال آماده‌سازی بوده و یا در نوبت اجرا به‌ سر می‌بردند الزامی است. خانه تئاتر برای اجراهای آینده‌ی تئاتر در کشور، در کنار پروتکل‌های بهداشتی، خواستار اعلام روشن پروتکل‌های حمایتی است.

۴- تمام شاخه‌های اجرایی اعم از تئاتر بزرگسال، کودک و نوجوان، عروسکی، خیابانی، آزاد، دانشجویی در سرتاسر ایران باید به‌طور یکسان از امکانات و مزایای مدنی مانند: بیمه و حمایت‌های معنوی بهره‌مند شوند.

۵- با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و توجه جدی به حفظ سلامت کارکنانِ تئاترها، اجراکنندگان و تماشاگران، اجرای باشکوه نمایش‌ها چه به‌صورت زنده و چه به‌صورت آنلاین در رأسِ سیاستگذاری کاری قرار گیرد و موانع نظارتی و پشتیبانی‌های‌ حقوقی، مادی و معنوی برای احقاق حقِ هنرمندان در فروش آنلاین باید به فوریت در نظر گرفته شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.