سه‌شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵

تجربه‌ای از اجرای همزمان صحنه‌ای و آنلاین؛

آموزش ظلم‌ستیزی به نوجوانان در «افسانه پری دریایی»

نمایش افسانه پری دریایی

سینماپرس: کارگردان نمایش «افسانه پری دریایی» از تجربه‌ اجرای همزمان صحنه‌ای و آنلاین و تاثیر ویژه آن برای کودکان صحبت کرد.

به گزارش سینماپرس، رضا بیات کارگردان و نویسنده نمایش «افسانه پری دریایی» درخصوص اجرای این نمایش ، به خبرن گاران جوان گفت: ما تمرین نمایش «افسانه پری دریایی» را از دو سال قبل آغاز کردیم و قرار بود این نمایش مرداد ماه سال گذشته روی صحنه برود که امکان آن فراهم نشد و تاریخ اجرای نمایش به اسفند ماه موکول شد که آن زمان هم تعطیلی‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا مانع از اجرای نمایش شد. قرار بود اجرای نمایش «افسانه پری دریایی» را از اوایل تیر ماه آغاز کنیم که به تعویق افتاد و حالا نمایش از تاریخ ۱۹ تیرماه روی صحنه رفته است.

بیات درخصوص پیام نمایش «افسانه پری دریایی» برای کودکان و نوجوانان گفت: موضوع کلی نمایش «افسانه پری دریایی» درباره ایستادگی در برابر ظلم است و اینکه کودکان باید ارزش داشته‌های خود را بدانند و آن را به راحتی از دست ندهند.

کارگردان تئاتر کودک درخصوص استقبال مخاطبان از نمایش گفت:طبیعتا ما انتظار بیشتری از استقبال تماشاگران داشتیم، با این حال بیشتر تمرکز ما بر اجرای آنلاین نمایش است، زیرا این نمایش اولین تجربه نمایش آنلاین در ایران است و همواره اولین قدم سخت‌ترین قدم است. ما توقع حمایت بیشتری از سوی مدیران و رسانه‌ها را داشتیم، قدم نخست را برداشته ایم و منتظر حمایت و یاری دوستان هستیم تا اتفاقات خوبی در اجراهای آنلاین نمایش رخ دهد.

بیات در خصوص اجرای آنلاین نمایش «افسانه پری دریایی» بیان کرد: در حال حاضر شرایط طبیعی نیست و باید با این شرایط کنار بیاییم بنابراین باید از امکانات موجود استفاده کنیم تا هنر تئاتر را زنده نگه داشته و نیاز مخاطب را برآورده کنیم. مدت طولانی است که کودکان در خانه مانده و متاسفانه خوراک فرهنگی و روحی خوبی نداشته اند، کودکان بیشتر به سمت دنیای مجازی رفته اند که مناسب آن‌ها نیست از این رو ما سعی کرده ایم تا گوشه‌ای از این کمبودها را با نمایش «افسانه پری دریایی» جبران کنیم، این اولین نمایش است و امیدواریم این شرایط برای دیگر نمایش‌ها نیزایجاد شود.

نمایش «افسانه پری دریایی» تجربه‌ای از اجرای همزمان صحنه‌ای و آنلاین

بیات در خصوص تجربه اجرای همزمان نمایش به صورت آنلاین و صحنه‌ای برای تماشاگران گفت: این تجربه آزمون و خطا بود، من نگران این موضوع بودم که اگر تئاتر از دریچه تلفن همراه، لپ تاپ و... به کودک نشان داده شود، چه واکنشی خواهند داشت؟ آیا با آن ارتباط برقرار می‌کنند یا خیر؟ ما برای کسانی که نمایش را به صورت آنلاین تماشا می‌کنند، مسابقه‌ای برگزار کردیم و مخاطبان فیلم‌هایی را برای ما ارسال می‌کنند، این فیلم‌ها نشان از هیجان کودکان هنگام تماشای نمایش دارد و این هیجان کمتر از هیجان کودکان در سالن نمایشی نیست و این برای ما بسیار لذت بخش است.

بیات درخصوص اطمینان خانواده‌ها از سالن‌های نمایشی اظهار کرد: سالن تئاتر قبل از هر اجرا ضدعفونی می‌شود، بازیگران و عوامل تست کرونا داده و قبل از ورود تماشاگران تب سنجی می‌شوند و تماشاگران با فاصله از یکدیگر می‌نشینند. این‌ها امکاناتی است که برای اطمینان خانواده‌ها انجام می شود و می‌توانم بگویم امکان ندارد کسی در سالن تالار هنر به کرونا مبتلا شود.

بیات درخصوص کارهای آتی خود گفت: فعلا برنامه‌ای برای نمایشی دیگر ندارم و باید دغدغه نمایش «افسانه پری دریایی» را از دوش خود بردارم، زیرا زندگی خود را برای این نمایش گذاشته ام و به دلیل شیوع بیماری کرونا یک دهم سرمایه من هم بازنگشت. فکر می‌کنم مدت‌ها باید کار کنم تا مجدد نمایشی دیگر را روی صحنه ببرم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.