دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲

مدیر شبکه آموزش خبر داد؛

«مدرسه تلویزیونی ایران» نو می‌شود

مسعود احمدی افزادی

سینماپرس: مدیر شبکه «آموزش» تلویزیون از تدارک استودیویی جدید برای «مدرسه تلویزیونی ایران» در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید خبر داد.

به گزارش سینماپرس، مسعود احمدی افرادی مدیر شبکه هفت (آموزش) سیما طی نشستی که پیش از ظهر امروز دوشنبه ششم مرداد برگزار شد، با اشاره به تدارک برنامه‌های مهارت محور در این شبکه عنوان کرد: از سال ۹۷ در حوزه‌های ماموریتی، توجه به مردم، آموزش و مهارت در دستور کار قرار گرفت و اینکه شبکه باید دیدنی تر و جذاب‌تر باشد. شبکه آموزش باید به بحث عدالت آموزشی بپردازد و بحث مهارت به عنوان نتیجه آموزش مطرح شود.

مدیر شبکه آموزش با اشاره به برخی برنامه‌های شبکه تاکید کرد: برنامه‌های چون «ماهر باش»، «میز مهارت»، و «فوت و فن» و برنامه مطالبه‌گرانه به اسم «به وقت ایران» در حوزه مهارت به معنای کسب و کار و ارتقای شغلی راه‌اندازی شده‌اند. در میان بحث‌های مهارتی کسب و کار و مهارت‌های فردی و شغلی اولویت است. رویکرد ما در تولید، تولید موثر، کم هزینه و کوتاه مدت است که با نیازمندی‌های جامعه هم سنخیت داشته باشد.

وی با اشاره به برنامه‌های آموزشی و مهارتی تصریح کرد: این نوع از برنامه‌سازی هم سبک تلقی می‌شود هم تاثیرگذار است و هم قابلیت برودکست و کار در فضای مجازی دارد.

پرداخت چالشی به موضوع «مهارت‌آموزی»

احمدی‌افزادی درباره برنامه‌های مطالبه‌گرانه در حوزه مهارت هم گفت: باید به موضوع مهارت به صورت چالشی و مهارت‌گرایانه پرداخت. پرداخت مناظره‌ای و چالشی اهمیت ویژه‌ای در این حوزه دارد و به همین دلیل برنامه «به وقت ایران» طراحی شد و یک میز از آن به یک نماینده مجلس اختصاص یافت تا او فرصت داشته باشد مسایل اجتماعی در حوزه مهارت را مطرح کند ... کشوری که مهارت داشته باشد می‌تواند به جهش تولید بیندیشد.

وی با اشاره به مسابقات جهانی مهارت «کازان» که سال گذشته از این شبکه پوشش داده شد، یادآور شد: تیم ایران با ۹ شرکت‌کننده وارد مسابقات جهانی کازان شد که البته جوایزی هم دریافت کرد. ده هزار نفر از مردم و مقامات کشورهای مختلف در این مسابقه حضور داشتند. با این حال باید گفت ما هنوز این مسابقه را نمی‌شناختیم و اگر این شناخت به اندازه کافی باشد بهتر می‌توان بیشتر روی آن کار کرد و سازمان فنی و حرفه‌ای حرکت خوبی را در این زمینه شروع کرده است.

مدیر شبکه آموزش در بخش دیگر سخنانش عنوان کرد: امروز هر کاری که انجام می‌شود باید پیوست رسانه‌ای داشته باشد و زمانی که رویدادی طراحی می‌شود باید این پیوست رسانه‌ای هم آغاز شود نه اینکه فقط بعد از پایان رویداد آن را پوشش دهیم. برای تمدن ساز شدن باید اهالی فرهنگ و هنر و مشخصاً اهالی رسانه را دخیل کرد. ما اکنون دو مسابقه جذاب را در دستور کار داریم که «۷۷ ساعت» به تهیه‌کنندگی سعید ابوطالب در حال ضبط و تصویربرداری است. جوانان رقابتی را در حوزه مهارت‌های فنی و کسب و کار، زندگی و شخصی آغاز کرده‌اند. این مسابقه با پروتکل‌های بهداشتی تولید می‌شود که امیدوارم از پاییز پخش آن آغاز شود.

وی ادامه داد: مسابقه دیگری هم با محوریت صندوق کارآفرینی کشور در حال آماده‌سازی است و محور آن جوان-ماهران هستند و پیش تولید این مسابقه در حال انجام است.

برگزاری بیش از چهار هزار کلاس در «مدرسه ایران»

مسعودی افزادی در بخش دیگری از این نشست رسانه‌ای به مدرسه تلویزیونی ایران هم اشاره و عنوان کرد: «مدرسه ایران» را با ۱۰ کلاس در سال گذشته آغاز کردیم و در اردیبهشت امسال به ۳۶ کلاس در روز رساندیم. این رویداد بسیار مهم بود چون با تعطیلی مدارس دانش آموزان دچار نوعی سرگردانی شده بودند. تا الان بیش از چهار هزار کلاس برگزار کرده‌ایم. تا بیستم خرداد مرحله اول مدرسه تلویزیونی بود و بعد از آن مدرسه تابستانی آغاز شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر استودیوی جدیدی را برای مدرسه تلویزیونی آماده کرده‌ایم. برنامه‌ای هم برای ناشنوایان داریم که دستیاری باشد که متناسب با آن‌ها هم فعالیت کند.

مدیر شبکه آموزش تأکید کرد: واقعیت این است که ایده «مدرسه تلویزیونی» ایده‌ای موفق بود که آغازگر عصر جدید آموزشی در آموزش و پرورش کشور شد؛ آموزش مبتنی بر رسانه که رسانه ملی موجب آن شد و باعث شد ۱۵ میلیون نفر افراد جامعه از یک بی هدفی و خانواده‌هایشان از یک نگرانی نجات یابند.

وی افزود: برای اولین بار عدالت آموزشی معنا شد یعنی یک معلم برای تمام کشور به شکلی واحد تدریس کرد. همچنین سرفصل‌های مدارس در سراسر کشور به شیوه‌های مختلف تدریس می‌شد و در این زمینه هم شکلی واحد از تدریس ارایه شد.

طراحی مسابقه با موضوع «زبان فارسی»

مدیر شبکه آموزش همچنین درباره ساخت برنامه‌هایی با محور زبان فارسی در شبکه‌های سیما گفت: هر یک از برنامه‌ها در شبکه‌های مختلف در حال آماده سازی یک آیتم و برنامه در حوزه زبان فارسی هستند. همکاری‌های با فرهنگستان زبان داریم و هر روز جدول پخش منظمی از برنامک‌ها و آیتم‌ها داریم. یک مسابقه زبان فارسی هم در نظر گرفته‌ایم که طرح آن ارایه شده و با تامین منابع امیدواریم اولین مسابقه با محور زبان فارسی را تولید کنیم.

وی افزود: «فارسی بان» عنوان برنامه دیگری است که درباره گروهی است که اسامی مختلف را که واژگانی غیرمتعارف یا خارجی دارند رصد می‌کنند. سری جدید «مشاعره» با اجرای اسماعیل آذر هم در حال آماده سازی است. سری جدید «قندپهلو» نیز در مرحله طراحی است تا بتوانیم پخش آن را از پاییز داشته باشیم که با توجه به بحث کرونا تغییراتی در آن خواهیم داشت. همچنین دو برنامه با همکاری سازمان بورس خواهیم داشت که آموزش در این حوزه خواهد بود که چگونه ورود کرده و سرمایه گذاری کنیم.

«مدرسه تلویزیونی» نباید تعطیل شود

مدیر شبکه آموزش در بخش پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره استمرار پخش «مدرسه تلویزیونی ایران» گفت: تا کنون ۱۴۶ روز از ۱۰ اسفند کلاس برگزار شده و تدریس در تلویزیون قطع نشده است. در این میان تیم‌های تولید دچار خستگی شدند. به خصوص که بخش عمده‌ای هم به صورت زنده روی آنتن رفت. این حجم عملیات به قدری نوآورانه بود که دیگر این مدل آموزشی نباید تعطیل شود.

وی ادامه داد: اگر آموزش تلویزیونی را تعطیل کنید انواع آموزش‌های کم بنیه وارد خانواده‌ها می‌شود که یک تهدید است. این کار یک ریال ارزش انتفاعی ندارد و هیچ گونه انتفاعی برای ما نیست. برنامه‌ها زنده روی آنتن رفت و نکته آن همذات‌پنداری بین معلم و دانش‌آموز بود معلم در کلاس از دانش‌آموز می‌خواست ماسک بزند و یا دستکش بپوشد و این پیام‌ها در بسته‌های تولیدی ممکن نبود.

احمدی افزادی ادامه داد: تا بیستم اردیبهشت حدود سی میلیون نفر کلاس‌های ما را دانلود کرده‌اند که نشان‌دهنده حجم استفاده از کلاس‌هاست. ما برای ۱۵ شهریور و استمرار کلاس‌ها در سال تحصیلی جدید آمادگی کامل داریم. ما این آمادگی را داریم که هم به شکل استودیوی مجازی و هم استودیوهای فیزیکی کار را شروع کنیم. تاکنون ۳۰ درصد متون درسی تدریس شده است و هدف‌گیری ما این است که مابقی متون یعنی ۷۰ درصد دیگر را هم تا پایان امسال تدریس کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.