چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰

وزیر ارشاد:

«سه‌شنبه‌های تکریم»، فرصتی است تا تا عطر و بوی شهدا از طریق خانواده معززشان به ما منتقل شود

سید عباس صالحی

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه خانواده شهدا مظهر و نمادی از ادامه نهضت عاشورا در روزگار کنونی هستند، گفت: بخش عظیمی از سرمایه ما شهادت است و خانواده شهدا این پرچم را به دوش داشتند

به گزارش سینماپرس، چهارمین هفته از طرح ملی «سه‌شنبه‌های تکریم»، بعداظهر امروز با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک ارتباط زنده تصویری با خانواده شهیدان فیروز و نریمان حمیدی‌زاده، در محل دفتر امام جمعه بجنورد برگزار شد.

سید عباس صالحی در این ارتباط زنده تصویری، با اشاره به اینکه امسال چهلمین سالگرد دفاع مقدس را پیش رو داریم، اظهار کرد: به اعتبار این چهلمین سال، برگزاری طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم، منجر به یادآوری حماسه‌ها و راه‌هایی می‌شود که شهدا پیمودند.

وی ادامه داد: در راستای گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس برنامه‌های متعددی در سطح وزارت‌خانه متبوع تدارک دیده شده که از جمله آن‌ها طرح ملی «سه‌شنبه‌های تکریم» است که به موجب آن با خانواده معزز شهدا گفتگو می‌کنیم و این امر سبب زنده شدن یاد و خاطره آن بزرگان می‌شود، کسانی که چراغ راهنما و فانوس شب‌های تار ما هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جایگاهی که شهدا داشته و دارند حاکی از آن است که ما نمی‌توانیم بدون آرمان‌های آنان راه را ادامه دهیم، تاکید کرد: تفکر دینی و اسلامی ما برای شهید جایگاه والایی قائل است.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت امام جواد (ع)، خاطرنشان کرد: آن حضرت در حدیثی گران‌قدر می‌فرمایند: «أفضَلُ العِبادَةِ الإخلاصُ» (برترین عبادت اخلاص است). الگوهای عملی ما در رسیدن به این اخلاص شهدا هستند، چرا که در مدت زمانی کوتاه به غایت اخلاص دست یافتند.

وی با اشاره به ابعاد حکمت، دانش و فرهنگ شهدا افزود: شاید بهترین توصیف در بیان نوع آگاهی و حکمتی که شهدا از آن بهره‌مند بودند، سخن امام جواد (ع) در باب علم و آگاهی باشد که در وجود شهیدان موج می‌زد، آن حضرت فرمود: «الْعِلْمُ عِلْمَانِ مَطْبُوعٌ وَ مَسْمُوعٌ» (علم دوگونه است: علمی که شنیده شود و علمی که [علاوه بر شنیده شدن] تبعیت شود).

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: شهدای ما از آن حکمت، علم و دانش برخوردار بودند، هرچند که شاید بعضا سن بالایی نداشته و از تحصیلات بالا برخوردار نبودند، اما علم مطبوع یعنی علمی که مبتنی بر فرهنگ، حکمت و آگاهی درونی است که در وجود شهدا موج می‌زد؛ به همین جهت زمانی که به زندگی شهدا، وصیت‌نامه، آثار و نوشته‌هایشان مراجعه می‌کنیم حکمت‌هایی می‌بینیم که گاهی حتی حکمای بزرگ هم آن سخنان را عرضه نکردند.

صالحی در ادامه تصریح کرد: طرح ملی «سه‌شنبه‌های تکریم»، فرصتی است تا با خانواده شهدا، بستگان و نزدیگان آن دلاوران دیدار کنیم تا عطر و بوی آنان از طریق خانواده معززشان به ما منتقل شود. امروز در این محفل ارزشمند در حضور مادر شهیدان نریمان و فیروز حمیدی‌زاده هستیم، مادری که فرزند شهیدش مفقود الاثر بود و این صبر مادر شهید درس بزرگی در زندگی است.

وی ادامه داد: نهضت عاشورا امتداد یافت و به ما رسید و بزرگوارانی، چون مادر این شهیدان مسیر عاشورا و آن مکتب عظیم را ادامه داده و به ما آموختند که این مسیر همچنان ادامه دارد و زنده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دیدار و گفتگو با خانواده شهدا، برای نسلی که دفاع مقدس را جز در حد خاطرات پراکنده درک نکرده است، مساله‌ای قابل توجه است، یادآور شد: این مواجهه‌ها سبب می‌شود تا راه‌مان را برای چهل سال دوم و گام دوم انقلاب اسلامی که مقام معظم رهبری ترسیم کردند، بیش از پیش بیابیم و در این مسیر حرکت کنیم.

صالحی ابراز داشت: اگر بخواهیم گام دوم را پیروزمندانه به پیش ببریم، باید نگاه جدی به سرمایه‌هایی داشته باشیم که در گام انقلاب در اختیار داشتیم، بخش عظیمی از سرمایه ما شهادت است و خانواده شهدا این پرچم را به دوش داشتند؛ از اهداف ما در طرح ملی «سه‌شنبه‌های تکریم» آن است که فرصت‌های ارتباط و تماس نسل جوان با خانواده شهدا را فراهم و جوانان ما با راهی که شهدا رفتند بی‌واسطه آشنا و در آن مسیر حرکت کنند.

در بخش دیگری از این ارتباط زنده تصویری، حجت الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد طی سخنانی خاطرنشان کرد: طرح ملی «سه‌شنبه‌های تکریم» که در سطح کانون‌های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور در حال اجرا است حداقل کاری است که در چهلمین سالگرد دفاع مقدس در محضر خانواده شهدا می‌توانیم انجام دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری پیرامون جایگاه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور که در سال ۹۱ در استان خراسان شمالی مطرح کردند، افزود: معظم له فرمودند «من سفارش می‌کنم که کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد را فراموش نکنید؛ البته با همکاری بسیج. بد است که بین روحانی مسجد و بسیج مسجد، اختلاف به وجود بیاید. با همکاری بسیج، این کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد را مؤثر کنید، برایش کار کنید. بنشینید فکر کنید، مطالعه کنید و سخنی که متناسب با نیاز آن جوانی است که آنجا حضور پیدا می‌کند، فراهم کنید. مطالعه کنید». ما سال گذشته تفاهم‌نامه مفصلی را با بسیج تهیه و امیدواریم در سطح مساجد اجرایی شود.

حجت الاسلام والمسلمین ارزانی در پایان درگذشت روح‌الله رجایی، سردبیر فقید روزنامه جام جم را نیز تسلیت گفت.

همچنین در بخش دیگری از این ارتباط زنده تصویری، آیت‌الله ابوالقاسم یعقوبی، نماینده، ولی فقیه در استان خراسان شمالی طی سخنانی اظهار کرد: امروز یاد شهدا را گرامی می‌داریم تا مسیر انقلاب را فراموش نکنیم، یاد شهدا را گرامی می‌داریم تا از مسیر ولایت و رهبری منحرف نشویم.

حسین فرخنده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی نیز در بخش دیگری از این ارتباط زنده تصویری با بیان اینکه استان با پیشینه فرهنگی و اقوام متعدد، به گنجینه فرهنگ‌ها و معرفت، در کشور مشهور است، افزود: استان خراسان شمالی سه هزار شهید در دفاع مقدس تقدیم انقلاب اسلامی کرد، همچنین این استان در رابطه با شهدای مدافع حرم نیز پیشتاز است.

گفتنی است در بخشی از این نشست، مادر شهیدان نریمان و فیروز حمیدی‌زاده، طی سخنانی کوتاه اظهار کرد: فرزندانم مسیرشان را به خواست خود و با شناخت کامل انتخاب کردند. مادران و همسران شهدا در انتخاب این مسیر نقش مهم و موثری دارند.

گفتنی است در این ارتباط زنده تصویری سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی مشاور وزیر و دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و محمدرضا سوقندی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.