سه‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۳

حمید بهمنی مطرح کرد:

ماهیت حضور شهدا، رکنی مهم در جریانات فرهنگی

حمید بهمنی

سینماپرس: سینماگر ایرانی با بیان اینکه حوزه فرهنگ و هنر باید در جریان شهدا و دفاع‌مقدس فعالیت بیشتری داشته‌باشد، گفت: نهادهای ذی‌ربط باید فعالیت خود را در حوزه جنگ و دفاع‌مقدس گسترش بدهند و لازم است که هنرمندان ما با شهدا عجین شوند و از این جهت دین خود را به شهدا ادا کنند.

به گزارش سینماپرس، حمید بهمنی، نویسنده و کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد خبری مسابقه «طراحی بنای یادبود شهدا و ایثارگران راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران» درباره اهمیت و لزوم توجه به تهیه و تولید آثار فرهنگی در زمینه شهدا و ایثارگران در دوران جنگ و هشت سال دفاع مقدس گفت: نمی‌توان بحث از ایران و ایرانی باشد، اما به مقوله شهدای دوران جنگ و جبهه بی‌توجه بود؛ چراکه شهدا رکن اصلی مملکت و انقلاب جمهوری اسلامی ایران هستند و ماهیت و تایید جمهوری اسلامی با شهدا است و اگر شهدایی نباشد، جمهوری اسلامی وجود ندارد.

وی افزود: با این توصیفات، ماهیت حضور شهدا می‌تواند به‌عنوان رکن قابل توجهی در حوزه فرهنگ و هنر مورد توجه قرار بگیرد.

کارگردان فیلم"گام های شیدایی" در ادامه بیان کرد: فعالیت‌های فرهنگی در این زمینه نیز به نوع نگاه، سلیقه و پژوهش در این حوزه بستگی دارد. با توجه به اتفاقاتی که در این سال‌ها در رسانه‌ها و سایت‌های مختلف جریان پیدا کرده، نگاه‌های منحرفانه‌ای شکل گرفته که موجب شده تا بسیاری از جوانان از این جریان، فاصله بگیرند.

این سینماگر درخصوص وظیفه نهادهای فرهنگی در جهت رفع این انحرافات ادامه داد: نهادهای ذی‌ربط به‌دلیل فراوان‌بودن دایره مخاطبان خود باید ‌در حوزه تبلیغات و اطلاع‌رسانی درباره شهدا و ایثارگران فعال‌تر باشند، به‌طور مثال در حوزه نویسندگی، نقاشی، مجسمه‌سازی و ... هراندازه هنرمندان فعال‌تر باشند، اقدامات تاثیرگذارتری شکل خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: اما آنچه که مهم است، این است که یاد شهدا را در هر زمان و مکان زنده نگه‌داریم، چراکه شهدا، ذکر و تشویق خداوند هستند، کسانی که خودشان را برای حکومت الله و حکومتی که خداوند به آن سفارش کرده، فدا کردند و حتی اگر تمام زندگی‌ خود را در راه شهدا خرج کنیم، نیز کم است.

بهمنی با بیان اینکه شهدا برای نهادها و کل جامعه یک رکن اساسی محسوب می‌شوند، گفت: تمامی فعالیت‌های جامعه به‌ویژه مسائل فرهنگی و هنری باید بیش از پیش به این رکن توجه داشته باشند چراکه یاد شهدا و فعالیت در این حوزه موجب برکت و خیر در زندگی مردم جامعه و حوزه‌های مختلف جامعه خواهد شد.

کارگردان فیلم "گلوگاه شیطان" در ادامه اشاره کرد: ایران اسلامی ماهیت خود را از شهدا دارد، نمی‌توان فعالیت‌های فرهنگی در حوزه‌های ساخت فیلم و سریال، کتاب، موسیقی، تئاتر و ... داشت اما یادی از شهدا نکرد، آن‌چه که یک هنرمند دردمند و دغدغه‌دار در حوزه انقلاب اسلامی به آن توجه می‌کند، شهدا به‌عنوان جزئی از افتخارات کشور هستند.

به گفته بهمنی، حوزه فرهنگ و هنر نیز باید در این جریان تاثیرگذار، فعالیت بیشتری داشته باشد و نهادهای ذی‌ربط باید فعالیت خود را در حوزه جنگ و دفاع‌مقدس گسترش بدهند و لازم است که هنرمندان ما با شهدا عجین شوند و از این جهت دین خود را به شهدا ادا کنند.

این کارگردان با بیان اینکه اگر شهدا نبودند، فرهنگ، هنر و هنرمندی هم نبود، خاطرنشان کرد: متاسفم برای برخی از هنرمندانی که در حوزه فرهنگ و هنر مشغول فعالیت بوده اما به شهدای دوران جنگ بی‌توجه هستند و خودشان هم می‌دانند که اگر شهدا نبودند، هنرمندی هم نبود و این ناشکری است چراکه یقینا یاد شهدا می‌تواند موجب آرامش و خوشبختی در جهان و نجات بشریت باشد و می‌تواند نسخه مناسبی برای فعالیت های فرهنگی و هنری باشد.

بهمنی در پایان گفت: اگر اقدام فرهنگی شرکت راه‌آهن، فصلی و در حد یک گزارش و فعالیت گذرا نباشد، قطعا تاثیرگذار و مثبت است وگرنه بهتر است که اجرایی نشود چراکه، زمانی این کار ارزشمند خواهد بود که تداوم داشته‌باشد و استلزام فعالیت فرهنگی شرکت راه‌آهن نیز بر این امر است.

گفتنی است؛ راه آهن جمهوری اسلامی ایران به منظور گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا و ایثارگران گران‌قدر هشت سال دفاع مقدس و به ویژه شهدای عزیز راه آهن، مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران را برگزار می‌کند که هنرمندان فرصت دارند تا ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۹ آثار خود را به دبیرخانه مسابقه ارسال کنند.

برای اطلاع دقیق از قوانین شرکت، ثبت‌نام و ارسال عکس به پایگاه اینترنتی مسابقه به نشانی www.rai.ir ، بخش isargaran.rai.ir مراجعه و ثبت نام نمایند.

 متقاضیان در صورت مواجهه با مشکل در رابطه با ثبت‌نام و غیره می‌توانند به پشتیبانی این مسابقه در شبکه اجتماعی واتساپ با شماره ۰۹۳۵۰۶۳۶۰۹۴ تماس حاصل کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.