دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲

در آستانه اکران دیجیتال فیلم؛

اعتراض به ممنوعیت انتشار «محمد رسول‌الله» در هند

فیلم سینمایی «محمد رسول الله(ص)» به کارگردانی مجید مجیدی

سینماپرس: به دنبال چند هفته اعتراض به انتشار آنلاین فیلم «محمد رسول‌الله» ساخته مجید مجیدی در هند، اکنون چهره‌های دانشگاهی مسلمان خواستار انتشار دیجیتال آن شده‌اند.

به گزارش سینماپرس، دیروز دولت مهاراشترا هند درخواست ممنوع شدن پخش آنلاین فیلم «محمد رسول‌الله» مجید مجیدی را مطرح کرد و حالا محققان و چهره‌های آکادمیک مسلمان به‌ شدت به این تصمیم انتقاد کرده‌اند.

این فیلم مجیدی که در سال ۲۰۱۵ ساخته شد، قرار است از فردا در پلتفرم‌های آنلاین جهانی از جمله هند منتشر شود. فیلم داستان دوران اولیه زندگی پیامبر را به تصویر می‌کشد.

عرفان مهندس مدیر مرکز مطالعات جامعه و سکولاریسم هند درخواست ممنوعیت پخش این فیلم را سانسور واضح خواند و آن را کوبید.

او گفت: «من مخالف هرگونه سانسور هستم. ممکن است با فیلم یا محتوای آن مخالف باشید اما راه‌هایی برای اعتراض هست. مثلاً شما می‌توانید شکایت کنید، درباره محتوای آن بحث کنید، به مردم آموزش بدهید یا در خیابان‌ها اعتراض کنید.»

این پژوهشگر مسلمان اضافه کرد: «اما فکر ممنوع کردن فیلم غلط است و چند بار در گذشته به وقوع پیوسته است.»

عبدالقادر مقدم نویسنده و پژوهشگر آثار اسلامی هم این مسأله را زیر سوال برد که اگر فیلم داستان زندگی پیامبر را به تصویر می‌کشد چرا افرادی دارند نسبت به آن اعتراض می‌کنند.

او گفت: «خیلی از مسلمانان نسبت به زندگی محمد رسول‌الله آگاهی ندارند و این می‌تواند الهام‌بخش آن‌ها باشد. بین قرن‌های هفدهم و سیزدهم، عرب‌ها با الهام از درس‌های پیامبر از نظر فرهنگی، اقتصادی و علمی پیشرفت کردند. اسلام پرستش بت‌ها را ممنوع می‌کند اما هیچ مشکلی با صحبت کردن یا به نمایش گذاشتن زندگی پیامبر ندارد.»

سرافراز ارزو سردبیر یک روزنامه اردو زبان این بحث‌ها را غیرضروری خواند و اعتراض نسبت به فیلم را زیر سوال برد.

او گفت: «آیا فیلم تاریخ را اشتباه به تصویر می‌کشد؟ آدم اول باید فیلم را تماشا کند تا بعد اعتراض داشته باشد. به جای ممنوعیت فیلم، پنلی از متخصصان باید نظرش را درباره آن بدهد و اگر صحنه‌ای باشد که به آن اعتراض باشد آن صحنه حذف بشود.»

آنیل دشموخ وزیر امور داخلی بعد از اعتراض‌های شکل‌گرفته توسط تعدادی از نهادهای مسلمان هند، نامه‌ای به وزارت ارتباطات و تکنولوژی اطلاعات نوشت و خواستار ممنوعیت اکران دیجیتال فیلم «محمد رسول‌الله» شد.

آکادمی رضا که نهادی از مسلمانان صوفی هندی است، نخستین نهادی بود که نسبت به اکران فیلم اعتراض کرد. رحمان نوری سخنگوی آن نسبت به نمایش حضرت محمد (ص) در این فیلم به عنوان یک انسان اعتراض داشت.

او گفت: «فیلم دوران کودکی و مادر پیامبر را نشان می‌دهد که در اسلام اجازه انجام این کار وجود ندارد. ما این را تحمل نمی‌کنیم. ما به مسئولان نامه نوشته‌ایم تا پخش فیلم ممنوع بشود چون به احساسات اسلام خدشه وارد می‌کند.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.