شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷

مدیریت فَشل فرهنگی؛

برنامه های سینمایی تلویزیون در دور تکرار

برنامه هفت

سینماپرس: حذف کنداکتور زنده تا آیتم‌سازی‌های نسنجیده ازجمله ضعف‌های برنامه‌های حوزه سینما و در ادامه افت مخاطب آنان است چون همین مسئله می‌تواند تلویزیون را در قبال حواشی سینما محتاط‌تر کند و نهایتا منجر به پخش محصولاتی کاملا خنثی از آنتن شود.

به گزارش سینماپرس، فعالیت سالن‌های سینمایی در یک ماه اخیر و با ابلاغ ستاد مقابله با کرونا آغاز شد تا این بخش از فعالیت‌های هنری بتواند کمکی به صاحبان فیلم در بازه زمانی فعلی باشد.

هرچند برخلاف دو سه هفته ابتدایی که سینماها استقبال نسبی را از جهت رجوع مخاطبان به خود دیدند اما رفته رفته این استقبال نسبتا کمتر شده و فیلم‌ها با حداقلی از گیشه روبرو هستند. با این حال منعی بر ادامه اکران و تزریق فیلم‌های جدید به پرده سینما وجود ندارد.

هم‌اکنون سه فیلم جدید در کنار برخی آثار قبلی، اکرانشان را در پیش گرفته‌اند و از هفته‌های آتی فیلم‌های دیگری به این جمع اضافه می‌شود. با این حال هنوز خبری از جریان رسانه‌ای حول سینما به شکل جدی چه در تبلیغات و چه حتی کنداکتور تلویزیون دیده نمی‌شود.

گرچه نبود تبلیغات تلویزیونی برای فیلم‌های روی پرده سینما و هرگونه تهییجی حتی قابل توجیه است چرا که با توجه به کرونازدگی روزهای کنونی، چاره‌ای جز متقاعد کردن مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و خصوصا ماندن در خانه وجود ندارد.

برنامه نقد سینما

با این حال سینما هنوز از نداشتن برنامه جدی مختص خود روی آنتن سیما رنج می‌برد؛ برنامه‌ای زنده، تحلیلی و البته چالشی که بالتبع حواشی خاص خودش را هم دارا باشد. هم‌اکنون سیما دو برنامه مختص سینمایی اعم از «هفت» و «نقد سینما» را جمعه‌ها در کنداکتور پخش خود می‌گذارد.

«هفت»  مطابق با رویه اخیر، همچنان خنثی و به دور از جذابیت کافی روانه آنتن شبکه سه می‌شود و «نقد سینما» که از حضور بهروز افخمی نیز بهره می‌برد، با مخاطبان کم شبکه پنج همراه است.  جدای از کیفیت این برنامه‌ها، رویکرد تلویزیون در قبال چنین برنامه‌هایی جای چالش دارد.

«هفت» مدت‌هاست به شکل کاملا ضبطی و غیر زنده بخشی از جدول پخش شبکه را به خود اختصاص داده و به نظر این ماجرا قرار است در قبال «نقد سینما» نیز دنبال شود یعنی حذف آنتن زنده از دومین برنامه اختصاصی سینما. احتمالا همان موضوع «ارتقای کیفیت» در تولیدات، موجب تصمیم‌گیری مدیران تلویزیون در قبال چنین برنامه‌هایی است. البته بعید است چنین رویه‌ای لااقل تا به الان توانسته باشد تغییری در کیفیت این برنامه‌ها خصوصا «هفت» ایجاد کند.

برنامه هفت

با کمی مخاطب‌سنجی به واقع می‌توان گفت؛ حذف کنداکتور زنده یکی از ضعف‌های برنامه‌سازی پر تب و تاب و در ادامه افت مخاطب آنان خواهد بود چون همین مساله می‌تواند تلویزیون را در قبال حواشی سینما محتاط‌تر کند و نهایتا منجر به پخش آیتم‌هایی کاملا خنثی از آنتن شود.

رکود سینماها در پی شیوع کرونا تا بی‌رغبتی و حتی نگرانی علاقه‌مندان برای حضور در سالن‌ها به نوبه خود بر خالی بودن دست این برنامه‌های تلویزیونی اثر منفی می‌گذارد. در این شرایط، ضبطی شدن و تولید آیتم‌های ضعیف، دیده شدن آنان را عملا بی‌نتیجه خواهد ساخت. با این روند گویا تهیه‌کندگان این برنامه‌های سینمایی با رویکردی بی‌هدف و بی‌مخاطب به صرف زمان‌پرکردن آیتم‌سازی می‌سازند!

*آنا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.