شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶

در «هفت» عنوان شد:

«نمایش خانگی» دارد به سینما ضربه می زند

برنامه هفت؛ لطیفی

سینماپرس: یک تهیه کننده سینما و تلویزیون در برنامه «هفت» گفت: نمایش خانگی عملا به سینما ضربه زیادی زد و دستمزد بازیگران چند برابر شد.

به گزارش سینماپرس، شب گذشته هفتادمین قسمت از برنامه سینمایی هفت با حضور منصور سهراب پور، محمدرضا مصباح، کارشناسان رسانه، بهرام عظیمی، صادق جوادی (کارشناس و کارگردان انیمیشن روباه) روی آنتن شبکه سوم سیما رفت و میز نقد برنامه با حضور منتقدان به نقد و بررسی فیلم سینمایی «شنای پروانه» پرداخت.

گلایه از وضعیت بلاتکلیف شبکه نمایش خانگی

در اولین میزگرد این هفته برنامه منصور سهراب پور (تهیه کننده) و محمدرضا مصباح (تهیه کننده) حضور داشتند که درباره چالش های جدید نمایش خانگی و وضعیت بلاتکلیف این حوزه مواردی مطرح شد. سهراب پور در این باره گفت: من یک موضوع کلی دارم. زمانی که تصمیماتی در زمینه نمایش خانگی گرفته شده اساسا صحبت کردن در این مورد فایده دارد یا خیر؟ به شخصه یک کار سینمایی در سال 87 می ساختم که سفارش دهنده آن سازمان صدا و سیما بود، هنوز در آن فضا قرار نگرفته بودم ولی وقتی استارت سینمایی زده شد دیدم چه قدر کار خوبی است که برای صدا و سیما، فیلم سینمایی ساخته شود و اقدام درستی بود. خودم یک منتقد در مورد نحوه سریال سازی در این ایام هستم ولی حمایت ارشاد لازم است.

وی ادامه داد: معتقدم در زمینه نمایش خانگی حتما سازو کارهایی در وزارت ارشاد بوده ولی نقصان داشته که بحث آن جدا است ولی در قانون آنچه که من تحقیق کردم این است که نمایش خانگی می تواند در مسیر وزارت ارشاد با سازو کارهایی حرکت کند.

سهراب پور تاکید کرد: نمایش خانگی ۱۲ سال فعال است و بخش خصوصی در این حوزه وارد شده و هزینه کرده است اما حالا که تلویزیون ورود کرده باید خودش یک راهکاری برای ادامه این مسیر معرفی می کرد. الان که گفته شده فعلا متوقف باشد نه وزارت ارشاد متصدی است نه تلویزیون.

وی با بیان اینکه انتظار این را داشتم که وقتی در یک موضوعی دو نهاد دچار اشکال هستند حداقل به موازات این اشکال، راهکارهایی سازماندهی شود و برنامه ای وجود داشته باشد ولی آنچه که من تحقیق کردم این است که هیچ برنامه برای آن وجود ندارد و این جای نقد دارد، گفت: آنچه که می دانم، سلب مسئولیت و سکوت سازمان سینمایی، صدا و سیما و بیکاری افرادی است که در این حوزه فعالیت می کردند.

در بخش دیگر این برنامه محمدرضا مصباح تهیه کننده سینما هم در ادامه بحث افزود: متاسفانه ما در کشور با آزمون و خطا رو به رو هستیم یک کاری را شروع می کنیم بعد می رویم می بینیم نتیجه چه شده است. در زمینه نمایش خانگی هم سیاست گذاری و کار کارشناسی درستی صورت نگرفت و چشم اندازی برای آن تعریف نشده بود و ما وارد این داستان شدیم. اوایل بیشتر نگاه تجاری در نمایش خانگی مطرح بود و نگاه هنری زیاد الویت نداشت.

وی اظهارداشت: معتقدم که نمایش خانگی در حوزه محتوا نیاز به یک پوست اندازی دارد. ما نیاز داریم به یک نگاه متفاوت، و اگر قرار باشد به تلویزیون بیاید و یک شبکه ای شود مانند سایر شبکه های تلویزیون، چه اتفاقی برای آن می افتد؟

مصباح افزود: اگر نمایش خانگی در اختیار تلویزیون قرار بگیرد باید دید چه چیز آن قرار است تغییر کند؟ من نگفتم که کار غیر قانونی بوده، بلکه بر اساس تفسیری که اتفاق افتاده به این نتیجه رسیده اند که باید در اختیار صدا سیما قرار بگیرد به این خاطر که فضای دسترسی آن به تلویزیون نزدیک تر است.

وی گفت: ما به مسیری رفتیم که نمایش خانگی اهداف ما را تامین نکرد چون دارد به سینما ضربه می زند، کارگردان های خوب ما و تهیه کنندگان به علت برگشت سرمایه و دسمتزد به سمت سینمای خانگی کشیده می شوند وقتی این اتفاق افتاد و وزارت ارشاد نتوانسته نتیجه بگیرد، کارشناسان امر باید فکر درستی داشته باشند. در این وضعیت هم ارشاد سکوت کرد و هم صدا و سیما و هیچ کدام صحبتی نکرده اند.

کریمی: طاقت نوشتن فیلمنامه را نداشتم

همچنین با شروع اکران فیلم سینمایی «پسر کشی» در فضای آنلاین، برنامه هفت این هفته میزبان کارگردان و بازیگر این فیلم سینمایی بود.

محمد هادی کریمی کارگردان اثر در مورد نحوه شکل گیری ایده این فیلم گفت: اول خیلی خوشحالم که فیلم را دوست داشتید. به هر حال یک قصه ای در ذهنم شکل گرفته بود که پازل های آن طی سال ها در ذهن چیده شده بود و در نهایت یک شمایلی را درست کرد، طاقت اینکه بنویسم هم نداشتم و فکر می کردم همین شمای ذهنی کافی است. دوست داشتم سینمایی که در دهه 60 دیدم و با آن عاشق فیلمسازی شدم بتواند در ذهن مخاطبان هم شکل بگیرد، سینمایی که قصه می گفت و سعی می کرد بدون دیده شدن کارگردان، خود اثر دیده شود ولی متاسفانه در طی سال های بعد از بین رفت و کمرنگ شد.

وی اظهارداشت: آرمان درویش بازیگر این فیلم درمورد تجربه خود اظهار کرد: تقریبا به این روش کار دکتر کریمی عادت دارم و با توجه به ایمانی که به او دارم می دانم فیلم در ذهنش ساخته شده است در نتیجه برای من ساده بود. دکتر روزانه پلان ها را می گفت و فضای سکانس را برای ما تشریح می کرد. من تلاش نمی کردم که خودم چیزی انجام دهم بلکه سعی می کردم تابلویی باشم برای ترسیم یک نقاشی.

عظیمی: انیمیشن دو بعدی هنری تر است

در ادامه میزگرد این هفته برنامه هفت به معرفی و بررسی انیمیشن «روباه» با حضور بهرام عظیمی و صادق جوادی برگزار شد.

بهرام عظیمی کارشناس و کارگردان انیمیشن در مورد روباه گفت: کار روباه را بار ها دیده ام. در خیلی از جشنواره ها رقیب بودیم چند جا هم داور بودم. من هم معتقدم انیمیشن دو بعدی خیلی هنری تر است هرچند که کارهای سه بعدی حیرت انگیز ترند. کار آقای جوادی خیلی عجیب و غریب است. اما سوال من این است که چگونه روباه را جان بخشی کردی؟ جان بخشی کردن برای حیوانات واقعا سخت است. کاری که ما ایرانی ها از آن فراری هستیم.

صادق جوادی در این باره پاسخ داد: خود من اولین باری که این قصه را شنیدم جا خوردم. خودم را جای آن حیوان گذاشتم و حس کردم کار شگفت انگیزی می شود. این قصه به طور دائم تکرار می شد. برای انیمیت روباه هم مستند زیاد دیدم چون در باغ وحش روباه وجود ندارد و برای من هم امکان رفتن به طبیعت وجود نداشت. از روی مستند ها الگو برداری کردم. اوایل حرکات شبیه حرکت سگ شده بود. به قدری کار کردیم که بالاخره به نقش روباه رسیدیم.

همچنین میز نقد این هفته برنامه سینمایی هفت با حضور مسعود فراستی، محمدتقی فهیم و ناصر هاشم زاده به نقد و بررسی فیلم سینمایی «شنای پروانه» پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.