یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۷

در سایه بی تدبیری متولیان اجرایی کشور؛

کرونا اوج گرفت، گیشه به کما رفت!

سالن سینما

با اوج‌گرفتن دوباره ویروس کرونا و افزایش آمار مبتلایان، میزان فروش فیلم ها نیز به شدت کاهش یافت.

به گزارش سینماپرس، براساس آمار اعلام شده از سوی سامانه مدیریت فروش و اکران سینما، فیلم سینمایی «شنای پروانه» به کارگردانی «محمد کارت» با یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان فروش در آستانه ۲میلیاردی‌شدن است و در صدر فروش فیلم‌های در حال اکران قرار گرفته است.

این اتفاق در حالی رقم خورده است که با اوج‌گیری دوباره شیوع ویروس کرونا تعداد تماشاگران سینما  در هفته‌ای که پشت سرگذاشتم کاهش پیدا کرده است. به عبارت دیگر پس از استقبال  نسبی در ۱۰ روز اول بازگشایی که البته در مقایسه با روزهای عادی بسیار ناچیز بود، حالا شاهد خلوت‌شدن سالن‌های سینما هستیم.

«شنای پروانه»  صدرنشین بلامنازع جدولی بی‌رمق

«شنای پروانه» نخستین فیلم بلند «محمد کارت» در مقام کارگردان محسوب می‌شود، بهمن ماه سال گذشته در جریان سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، مه‌لقا باقری، پانته‌آ بهرام و علی شادمان بازیگران این فیلم هستند.

این فیلم موفق شد با دریافت پنج جایزه، موفق‌ترین فیلم جشنواره سی و هشتم بود. سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری و صداگذاری، تدوین، نقش مکمل زن، نقش مکمل مرد و جایزه بهترین فیلم برگزیده تماشاگران، دستاورد «شنای پروانه» در این دوره از جشنواره فیلم فجر بود.

فیلم با یک موقعیت بحرانی آغاز می‌شود که بهانه آن انتشار تصاویر خصوصی زنی به نام «پروانه» (طناز طباطبایی) است. «هاشم» شوهر پروانه (امیر آقایی) که از اراذل و اوباش شناخته‌شده جنوب شهر است، در واکنش به این اتفاق کارهایی می‌کند که وقایع بعدی داستان را با محوریت برادر او یعنی «حجت» (جواد عزتی) رقم می‌زند.

«خوب بد جلف ۲: ارتش سری» و خیز بلند برای میلیاردی شدن

اما «خوب بد جلف ۲: ارتش سری» به کارگردانی پیمان قاسم خانی هم توانست در همین مدت ۹۵۰میلیون و ۵۰۰ هزارتومان فروش داشته باشد.

داستان «خوب بد جلف ۲: ارتش سری» به نوعی در ادامه فیلم «خوب، بد، جلف» و با محوریت بازیگران اصلی آن یعنی پژمان جمشیدی و سام درخشانی است. دو بازیگری که همچون سری اول این فیلم و همچنین سریال «پژمان» جای شخصیت‌های واقعی خودشان بازی می‌کنند.

در «خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری» نیز شوخی با شخصیت واقعی پژمان جمشیدی و حواشی مربوط به ورود او از چمن سبز فوتبال به پرده نقره‌ای سینما محور موقعیت‌های طنز و کل‌کل‌های خنده‌دار او و سام درخشانی قرار می‌گیرد. در این بین حتی به نامزدی جمشیدی برای دریافت سیمرغ جشنواره فیلم فجر هم اشاره می‌شود.

در سری دوم، حضور یک تیم جاسوسی از آمریکا که در قالب یک گروه فیلمسازی به دنبال اجرای عملیاتی در ایران هستند و پیوند آن با رقابت بین جمشیدی و درخشانی محور اصلی داستان فیلم است. در چنین بستری، مناسبات سینمایی در ایران چه در سطح سیاستگذاری و چه در روابط کاری عوامل سینما از تیغ گزنده طنز در امان نیستند و همین شوخی با روندهای نامطلوب اما عادی‌شده در حوزه سینمای ایران برای مخاطبان ایجاد جذابیت می‌کند.

ترکیب جذاب بازیگران و اضافه شدن چهره‌هایی همچون فرهاد آئیش، گوهر خیراندیش، حامد کمیلی، ریحانه پارسا، علی اوجی و مارال فرجاد به تنوع کار اضافه کرده است. نگاه طنز به مسائل پشت پرده سینمای ایران از یک سو و اضافه کردن موضوعات روز همچون فعالیت‌های هسته‌ای ایران و توطئه‌های سازمان‌های امنیتی آمریکا برای خرابکاری، از نکاتی است که می‌تواند برای مخاطب «خوب بد جلف۲ : ارتش سری» جذابیت داشته باشد.

با این حال آخرین ساخته قاسم‌خانی و تنها فیلم کمدی جشنواره سی و هشتم هیچ دستاوردی را در کسب سیمرغ و حتی نامزد شدن نداشت و به نوعی یکی از فیلم‌های ناکام این دوره از جشنواره بود.

احتمال توقف اکران «جهان با من برقص»  روی رقم ۷ میلیارد تومان 

اما به جز این دو فیلم، فروش تابستان سایر فیلم‌های روی پرده که اکران کوتاهی را در زمستان سال گذشته تجربه کردند وضعیت اسفناکی دارد.

«جهان با من برقص» به کارگردانی سروش صحت در این بازه زمانی ۳۸ میلیون تومان فروش را تجربه کرده است.

علی مصفا، جواد عزتی، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی، سیاوش چراغی‌پور، کاظم سیاحی، مهراب قاسم‌خانی، رامین صدیقی، بهار کاتوزی، پاوان افسر، شیوا بلوچی و مهیار پوربابایی بازیگران این فیلم هستندکه نام محمدرضا تخت‌کشیان را به عنوان تهیه‌کننده در کنار خود می‌بینند. نگارش فیلمنامه این اثر نیز به عهده سروش صحت و ایمان صفایی بوده است.

«جهان با من برقص» داستان مردی به نام جهانگیر(علی مصفا) است که پس از جدایی از همسرش به همراه دختر جوان خود در باغچه و ویلایی جمع‌وجور در شمال کشور زندگی می‌کند. جهانگیر به یک بیماری سخت مبتلا شده و پزشکان به او گفته‌اند که حداکثر دو یا سه ماه دیگر زنده می‌ماند. او این موضوع را به دخترش نگفته و قصد دارد روزهای باقیمانده عمر را به کشاورزی و سروکله زدن با حیوانات مزرعه کوچکش ادامه می‌دهد.

در این میان برادرش (کاظم سیاحی) برنامه‌ای را ترتیب می‌دهد تا جمعی از دوستان صمیمی جهانگیر در روز تولدش ضمن غافلگیر کردن او چندروزی در کنارش باشند. این دور هم جمع‌شدن تفریحی و دوسه‌روزه به مرور خاطرات قدیمی، زنده‌شدن برخی کدورت‌ها و اختلافات و البته برجسته‌شدن تغییرات شخصیتی این جمع دوستانه می‌انجامد. تغیرات اخلاقی و ظاهری که به دلیل مشغله‌های روزمره فرصت کمتری برای پرداختن به آنها داشتند.

گفتگوها و بحث‌هایی که بین این دوستان قدیمی رخ می‌دهد، در فضایی آمیخته به طنز و جدی گاه حتی به منازعه و برخورد فیزیکی نیز می انجامد، اما مخاطب به‌تدریج و پابه‌پای شخصیت اصلی فیلم (جهانگیر)، به ارزش همین درگیری‌های به ظاهر بچه‌گانه و درکنار هم بودن پی می‌برد.

البته این فیلم که اکران خود را از یازدهم دی ماه سال ۱۳۹۸ آغاز کرده بود پیش از تعطیلی سالن‌های سینما به دلیل شیوع کرونا، ۶ میلیارد و ۷۵۰ میلون تومان فروش را پشت سر گذاشته بود و به نظر می‌رسد پرونده فروش آن در آستانه ۷ میلیاردی‌شدن بسته شود.

اوضاع اسفناک سایر فیلم‌ها در روزهای کرونایی

فیلم‌های «عطر داغ» و «یادم تو را فراموش» به ترتیب با ۱۹ و ۱۶ میلیون تومان و «چهل‌وهفت» با ۵ میلیون تومان در ادامه جدول فرش تابستانه سینمای ایران دیده می‌شوند. یلدا نیز ۵ میلیون تومان فروش داشته است و «بی‌وزنی» هم با فروش تنها ۴۰ بلیت! همچنان رقم ۴۴۰ هزارتومان را پیش روی خود می‌بیند.

با این شرایط  و با توجه به  کاهش تعداد تماشاگران در هفته‌ای که پشت سرگذاشتیم به نظر می‌رسد سازمان سینمایی باید از پیله انفعال خارج شده و سناریویی جدید برای اکران آثار سینمایی طراحی کند.   موفق ترین فیلم جشنواره سال گذشته یعنی  «شنای پروانه»  با موضوعی ملتهب و تبلیغاتی نسبتاً خوب نتوانست از مرز ۲ میلیارد تومان فروش عبور کند؛ درحالی که در شرایط عادی پیش‌بینی می‌شد این فیلم حداقل بین ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان فروش را در گیشه تجربه کند.

«خوب، بد، جلف» هم که به امید فروشی قابل‌توجه، قید اکران آنلاین را زده بود نیز در نهایت باید به اندکی بیش از یک میلیارد تومان فروش رضایت دهد. آن چه برای فیلم‌های دیگر رخ داد نیز چیزی جز یک شکست مطلق نبود.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.