شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵

معرفی داوران مسابقه طراحی بنای یادبود شهدا و ایثارگران راه‌آهن

معرفی داوران مسابقه طراحی بنای یادبود شهدا و ایثارگران راه‌آهن

سینماپرس: مهدی حجت، رضا قره باغی، شاهین حیدری و سیدمجتبی موسوی، ارزیابی آثار مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران راه آهن را بر عهده دارند.

به گزارش سینماپرس، مهدی حجت، رضا قره باغی، شاهین حیدری و سیدمجتبی موسوی، ارزیابی آثار مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران راه آهن را بر عهده دارند.

مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران به همت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود و سعید رسولی (مدیرعامل راه آهن) ریاست عالی، حامد نوری دبیر و علی یزدانی برگزار کننده  و مجری طرح مسابقه هستند.

حامد نوری، دبیر مسابقه ملی بنای یادبود شهدا و ایثارگران راه آهن، این مسابقه را مسابقه ای ملی خواند و در این رابطه اظهار داشت: بعد از ارگان های نظامی و انتظامی، راه آهن بیشترین شهید، جانباز، رزمنده و آزاده در ارگان های دولتی و در دوران دفاع مقدس را دارد که به تفکیک شامل ۲۴۷ شهید، ۱۲۴۱ جانباز، ۲۰۹ آزاده و حدود ۶۰۰ رزمنده می شود. علاوه بر آن تمام ابنیه و تجهیزات راه آهن در اختیار جنگ تحمیلی بوده است و بسیاری از سنگرها با تراورس های راه آهن ساخته می شد.

نوری بیان کرد: ایده اصلی برپایی این مسابقه به بخشی به نام "هشت سال خاطره در دفاع مقدس" که در رابطه با خاطره نگاری است، مربوط می شود که دربرگیرنده آسیب های وارده به راه آهن در طول هشت سال دفاع مقدس است به طوری که می توان گفت راه آهن، خودش، به شخصه، یک جانباز است و با مشکلاتی در آن دوران از قبیل بمباران پلها، ریلها و ایستگاه ها روبرو بوده است. به طور مثال اینکه زمانی همه مشغول پناهگیری بوده اند، لوکوموتیوران های راه آهن، باید بر حسب وظیفه پشت دیزل می ماندند و آن را حرکت می دادند چنین رشادت هایی از همکاران باعث شد تا این مسابقه را برگزاری کنیم تا یاد این خاطرات در اذهان مردم زنده شود و یادشان بماند که چه زحماتی در ایستگاه های راه آهن در طول دوران دفاع مقدس کشیده شده است.

وی ادامه داد: برای ساخت این نمادها می توانستیم به هنرمندان مختلف سفارش کار دهیم اما از آنجا که با حوزه ای مردمی سروکار داریم و می خواستیم تمام هنرمندان در این عرصه حضور داشته باشند و ایده ها، تفکرات، ذهنیات انتقال پیدا کند، تصمیم گرفتیم این مسابقه را برگزار کنیم.

دبیر مسابقه ملی بنای یادبود شهدا و ایثارگران راه آهن درباره قالب تولید آثار توضیح داد: از آنجا که آثار باید داوری شوند، دو قالب برای ارسال آثار در نظر گرفته ایم. هنرمندان معمار باید آثار خود را در فرمت «شیت بندی» در سایت بارگذاری کنند. قالب دیگر، ساخت مجسمه است به این صورت گرافیست ها، نقاش ها، عکاسان و مجسمه سازان باید ماکت طرحشان را به دبیرخانه ارسال کنند. این آثار در آرشیوی نگهداری و مورد ارزیابی قرار می گیرد. برای برگزیدگان نیز هدایای ویژه ای در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص خط مشی و موضع مسابقه بیان داشت: به علت مسئولیتی که در این رویداد دارم، برای جلوگیری از جهت دهی به ذهن هنرمندان امکان اشاره مستقیم به وقایع را نخواهم داشت و فقط به شرح کلی وقایع بسنده می کنم که راه آهن مورد حملات مختلف قرار گرفته و شهدای ویژه ای را تقدیم هشت سال دفاع مقدس کرده است که از شهدای شاخص این نبرد به حساب می آیند جدا از اینکه هر یک از ریل ها و ایستگاه ها دارای مختصات خاصی است. یک نکته جالب اینکه هنوز زمانی که جنگ در آغاز راه بود، ۷۲ نفر زیر نظر یک فرمانده در یک زمین چمن ورزشی متعلق به راه آهن آموزش دیدند و عازم سوسنگرد شدند که اتفاق بسیار ویژه ای است زیرا یک نهاد غیرنظامی مقر آموزشی ۷۲ نفر پیش از عزیمت به سمت دشمن شده است. باید اضافه کنم که بخشی از این موضوعات، برای هنرمندان در سایت isargaran.rai.ir   قابل مشاهده است تا بتواند منبع الهامی برای آنها باشد علاوه بر آن کتاب "حماسه جاوید"  که پیشتر نیز توسط راه آهن ج. ا.ا منتشر شده نیز منبع خوبی برای هنرمندان به حساب می آید.

نوری در پایان بیان کرد: آثار برگزیده در دو بخش مورد استفاده قرار می گیرد. بخش اول تندیس هایی است که در ایستگاه های راه آهن قرار می دهیم که مخاطب آن به صورت مستقیم مردم هستند. بخش دوم، تهیه لوحی برای کارمندان راه آهن است که در ورودی اداره ها قرار خواهد گرفت. با توجه به این که کارمندان با مردم در ارتباط هستند با دیدن این لوح ها با مردم برخورد بهتر، منصفانه تر و ارزشی تر خواهند داشت.

آخرین مهلت ارسال آثار آن ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۹ تعیین شده است و هنرمندان برای شرکت در آن می توانند از طریق

سایت راه آهن به نشانی www.rai.ir، بخش isargaran.rai.ir  اقدام به ثبت نام کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.