یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱

حوزه هنری؛ از جوانگرایی تا لزوم رویکرد تحولی/۵

کریمی: آقای دادمان اگر بخواهد در مسیر مدیران پیشین گام بردارد هیچ اتفاق مثبتی در حوزه هنری نخواهد افتاد

عباس کریمی در جلسه نقد و بررسی فیلم مستند«پنج دوربین شکسته»

سینماپرس: عباس کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی در پی انتصاب محمدمهدی دادمان به ریاست «حوزه هنری» گفت: آقای دادمان اگر بخواهد در مسیر مدیران پیشین گام بردارد هیچ اتفاق مثبتی در حوزه هنری نخواهد افتاد چرا که یک سیستم غلط در مسیر حوزه هنری وجود دارد و آن این است که مدیران خرد و میانی سکان هدایت حوزه را در دست گرفته اند و آن را به پیش می رانند از این رو باید در قدم اول برای ایجاد تحول در حوزه هنری این مدیران میانی و خرد تعویض و برداشته شوند تا شاید بتوان در قدم های بعدی شاهد اتفاقات مثبتی بود.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: حوزه هنری به دلیل گستردگی موضوعاتی که دارد و حتی برنامه ها و جشنواره های متنوعی که برگزار می کند شاهد حضور خیل انبوهی از مدیران بخشی و میانی است که بی شک حضور برخی آن ها در حوزه زائد است.

وی ادامه داد: حوزه هنری از زمان تشیکل خود رویکردی هیأتی داشته که بسیار خوب بوده اما متأسفانه عنصر مهم تخصص در این رویکرد هیأتی هرگز در نظر گرفته نشده و همین مسأله باعث شده تا بسیاری از نیروهای متعهد و متخصص و کاربلد حوزه هنری از دست بروند.

کریمی با بیان اینکه حوزه هنری چهره های شاخص بسیاری را پس زده اظهار داشت: افرادی مانند آقایان داود میرباقری، محمدرضا هنرمند، رضا رئیسی و... از جمله کسانی بودند که به دلیل فقدان نگاه تخصصی در میان مدیران بخشی حوزه هنری پس زده شده اند و این روزها در شرکت های خصوصی و یا به صورت شخصی و مستقل مشغول به کار هستند. در واقع آنچه بنده مایلم تذکر دهم این است که تصمیم گیری های غلط مدیران خرد و میانی باعث اتفاقات غلطی در این نهاد بسیار مهم شده، مدیرانی که همیشه بعد از جابجایی مدیران اصلی در حوزه باقی مانده اند تأثیر خود را روی رویکردهای حوزه گذاشته اند که کاری بسیار نادرست است.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: اینک که با روی کار آمدن آقای دادمان مبحث مهم جوانگرایی بار دیگر در حوزه هنری مطرح شده باید به این مسأله دست پیدا کنیم که حتی اگر جوانان با تمام شور و انرژی و انگیزه شان به میدان بیایند اما مدیران خردی که در حوزه هنری وجود دارند همچنان در جای خود باقی مانده باشند هیچ جایی برای بروز و ظهور استعدادهای این افراد باقی نخواهد ماند!

وی یادآور شد: حوزه هنری یکی از مراکز مهم کشور است، در تمام شهرها مرکز دارد. خیلی استعدادها توسط آن کشف شده اما نتوانسته آن ها را نگه دارد. حوزه هنری در پیدا کردن استعداد و تربیت خوب بوده اما نتوانسته درست از آن ها بهره بگیرد.

کریمی تصریح کرد: یکی از نکات مهمی که مدیران حوزه باید به آن توجه ویژه داشته باشند این است که محدودیت های فکری در تمام بخش های حوزه باید برداشته شود. حوزه هنری باید نفس تازه کند. حوزه هنری برنامه ریزی صد در صد جدید می خواهد. به زعم بنده مدیر جدید حوزه هنری باید از باتجربه ها و پیشکسوتان دعوت کند تا در کنار جوانان قرار بگیرند. باید از اخلاق گراها و کسانی که با اهداف حوزه همسو هستند و هم تعهد دارند هم تخصص دعوت به عمل آورد تا بار دیگر به حوزه بازگردند.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: حوزه هنری نباید بودجه بیت المال را اتلاف کند! این همه حقوق در حوزه داده می شود اما عده ای معلوم نیست چه کاری انجام می دهند! آقای دادمان اگر می خواهد حوزه تکان بخورد باید تحول اساسی به وجود بیاورد. حوزه باید تولید داشته باشد و تولیداتش باید هدفمند شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.