دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶

دبیر «جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان»:

کتاب‌های چاپ اول در «جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان» بررسی می‌شوند

جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان

سینماپرس: جزئیات برگزاری «جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان» با حضور مصطفی رحماندوست تشریح شد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری «جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» صبح امروز در کتابخانه مرجع کانون با حضور مصطفی رحماندوست دبیر این جایزه ادبی برگزار شد.

در این مراسم مصطفی رحماندوست دبیر «جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان» گفت: به عنوان یک شاعر و نویسنده خوشحالم جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان بار دیگر زنده شد؛ انتخاب کتاب سال در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، قدمتی به اندازه خودِ کانون دارد. از آغاز شکل گیری کانون کتاب‌های منتشر شده در کمیته‌ای بررسی و بهترین آنها برای کتابخانه کانون خریداری می شد. این روند بعدها به «جایزه کتاب سال کانون» تبدیل شد.

او افزود: در گذشته موسسه‌های فرهنگی فهرست کتاب‌های مناسب را برای خودشان منتشر می‌کردند؛ البته این سنت هنوز هم تاحدی ادامه دارد اما مدتی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان متوقف شد؛ تقریباً ۷ سال. با توجه به اینکه سن کانون خیلی زیاد است و مورد احترام خانواده‌ها بوده و همواره فهرست کتاب‌های مناسب را چاپ می‌کرد، مورد توجه خانواده‌ها و مدارس قرار می‌گرفت. در این سال ها فهرست‌های سلیقه‌ای زیادی منتشر شدند؛ یکی بیشتر به ترجمه و دیگری بیشتر به بازار تالیف توجه می‌کرد.

دبیر جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان اظهار کرد: اما فهرست‌های کانون همه جانبه کتاب‌ها را بررسی می‌کرد. امیدوارم این همه جانبه نگری ادامه داشته باشد.   هرماه هر کتابی را که به دبیرخانه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان ارسال می‌شود، انتخاب و در هیئت بررسی مورد توجه قرار می‌دهیم. به این ترتیب، از بین کتاب‌های ماه، کتاب‌های فصل و از بین کتاب‌های فصل کتاب سال انتخاب خواهد شد.

رحماندوست بیان کرد: همه کتاب‌ها را از تمام رشته‌ها در جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان بررسی می‌کنیم. امسال بیشتر روی کتاب‌های شعر و داستان تمرکز کرده ایم؛ این درخواست من از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود و آن‌ها هم قبول کردند. شاید سال آینده به کتاب‌های علمی هم توجه کنیم. ناشران همه کتاب‌ها را در تمام رشته‌ها برای ما می‌فرستند و این کتاب‌ها بررسی و بهترین ها انتخاب می‌شوند.

او تصریح کرد: جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان یک شورای سیاستگذاری دارد؛ در این شورا مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دو نفر از صاحب نظران پرسابقه حضور دارند. بحث‌های مفصلی درباره جایزه در این شورا شد و داوران را هم شورای سیاستگذاری جایزه انتخاب می‌کنند.

دبیر «جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان» اظهار کرد: در «جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان» تنها کتاب‌های چاپ اول بررسی می‌شوند. اگر تصویرگری ویژه‌ای هم در کتابی ببینیم، به آن توجه می‌کنیم حتی اگر کتاب شعر و داستان نباشد. به دلیل شرایط کرونایی، نیمه مرداد ماه جایزه بهار و در آبان ماه جایزه تابستان را برگزار و کتاب‌های برتر را اعلام می‌کنیم.

رحماندوست ادامه داد: تاکنون ۱۳۷۰ عنوان کتاب برای بررسی به دبیرخانه «جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان» ارسال شده است. از شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان با سلیقه‌های مختلف برای داوری آثار دعوت کرده ایم؛ حدود ۱۵۰ نفر کار بررسی کتاب‌ها را انجام می‌دهند. اگر کتابی دو ردّ یا قبول دریافت کند، تکلیفش مشخص است. در غیر این صورت برای دریافت رأی دیگر بررسی می‌شود.

او تصریح کرد: قرار است کتاب‌های کودک و نوجوان فارسی زبان در جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان بررسی شوند؛ یعنی جغرافیای فارسی زبان را برای کتاب‌ها در نظر گرفتیم تا از آثار فارسی زبانانی که به کشورهای دیگر تعلق دارند هم کمک بگیریم. در این دوره «جایزه مداد پرنده» هم برگزار می‌شود؛ شورای سیاستگذاری «جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان» به شاعر و نویسنده‌ای که ۲۰ سال کار و در زمینه ادبیات کودک و نوجوان فعالیت کرده است، جایزه مداد پرنده می‌دهد.

رحماندوست در پایان با انتقاد از شرایط چاپ و نشر آثار کودک و نوجوان گفت: امروز تیراژ کتاب‌های کودک به ۵۰۰ نسخه رسیده است؛ وقتی کار کتاب کودک به اینجا می‌رسد یعنی ناشر، نویسنده، شاعر و مترجم این حوزه سرجایشان نیستند. این روزها با انبوه کتاب‌های ترجمه در حوزه «کودک و نوجوان» روبرو هستیم و این کتاب‌ها جای کتاب‌های تألیفی در این حوزه را تنگ کرده اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.