شنبه ۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲

رییس انجمن جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما:

حاکمیت سرمایه سینما را به ورطه نابودی کشید

سیدضیا هاشمی (رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما) و مهدی سجاده‌چی (رییس انجمن صنفی فیلمنامه‌نویسان سینما)

سینماپرس: شب گذشته قسمت شصت‌وهفتم از برنامه سینمایی هفت روی آنتن رفت.

به گزارش سینماپرس، شب گذشته شصت و هفتمین قسمت از برنامه سینمایی هفت با حضور سیدضیا هاشمی، مهدی سجاده‌چی، کارشناسان رسانه، رامتین شهبازی، محمدحسین حیدری (کارشناس و کارگردان مستند)، عباس رافعی(کارگردان فیلم سینمایی بهت) روی آنتن شبکه سوم سیما رفت و میز نقد برنامه با حضور منتقدان به نقد فیلم‌های سینمایی «طلا» و «حکایت دریا» پرداخت.

حاکمیت سرمایه سینما را به ورطه نابودی کشید

قدرت از ضلع سوم تولید آثار یعنی فیلمنامه‌نویسان گرفته شده است

درادامه میزگرد بررسی مشکلات صنوف سینمایی که از هفته پیش آغاز شده بود، این بار سیدضیا هاشمی (رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما) و مهدی سجاده‌چی (رییس انجمن صنفی فیلمنامه‌نویسان سینما) در مورد مشکلات صنوف سینما مباحثی را مطرح کردند.

رییس انجمن جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما در ابتدای میز گفت: حاکمیت سرمایه در سینما فاجعه است و ضربه اساسی خوردیم. همین الان فیلمی در حال تولید است که همه دستمزدهای آن بالاست. ارقام تولید بالا رفته است. ما ۴ گروه تهیه‌کننده داریم که سه سال است می‌خواهیم با آنها همراه شویم ولی نمی‌گذارند، چون برخی منافع آنها در درگیری تهیه‌کنندگان است.

هاشمی ادامه داد: خانه سینما از وزارت کار باید خارج شود چون کار ما یک موضوع هنری است که وزارت کار با آن بیگانه است. ۳۱ صنف قانونی داریم که ثبت شده است. تا این موضوعات وجود دارد و اساس نامه اصلاح نشود این جریان‌ها همچنان ادامه دارد. خانه سینما تا سال ۹۰ وضعیت صنفی شفافی داشت چون کمترین دخالت در آن وجود داشت ولی الان بالاترین دخالت دولتی را دارد. خانه سینما باید به دنبال مسایل معیشیتی هنرمندان باشد.

مهدی سجاده‌چی در ادامه افزود: فیلمنامه‌نویسی کار سختی است. یک اتفاقی در چند دهه گذشته در سینمای ما رخ داده که به تدریج سرمایه حاکمیت بیشتری در سینما پیدا کرده است. وقتی دولت پول می‌دهد می‌گوید این محصول را می‌خواهم چون پول من است و بر مبنای سلیقه خود سفارش می‌دهد. کار فرهنگی یک اتفاق نصف نصف بین سفارش‌دهنده و سفارش‌گیرنده است. همین‌طور بخش خصوصی از زمانی که وارد جریان تولید شد و سرمایه‌ها از جای دیگری فراهم شد، باز هم همین بساط اتفاق افتاد، این یک خطای بزرگ در تاریخ هنر است.

وی ادامه داد: در تاریخ هنر همیشه سفارش‌دهنده، یک ملاحظاتی را در مقابل هنرمند داشته است. این حاکمیت سرمایه باعث شده بخش هنری فیلمنامه‌نویسی تضعیف شود و فیلمنامه‌نویسانی که حرفی برای گفتن دارند احساس می‌کنند خریداری ندارند. این یک شکاف ایجاد می‌کند که فیلمنامه‌نویس از جایی به بعد قادر به تشخیص خوب یا بد نیست. عملا ابزارهای قدرت در سینما از ضلع سوم تولید یعنی فیلمنامه‌نویسان گرفته شده است. ما باید سینمایی داشته باشیم که سلیقه سینماگر را ارتقا دهیم نه اینکه برعکس عمل کنیم.

فکر می‌کردیم فضای اکران آنلاین از سینما بهتر است ولی اشتباه کردیم!

عباس رافعی (کارگردان فیلم سینمایی بهت) درمورد اکران این فیلم در فضای آنلاین گفت: ما تصور می‌کردیم که این ویروس عجیب به تعطیلی طولانی می‌انجامد. به این نتیجه رسیدیم که فیلم را اکران آنلاین کنیم. تصور ما این بود که در فضای اکران آنلاین فیلم بهتر از سینما دیده می‌شود ولی چون متاسفانه در قدم‌های اول اکران آنلاین بودیم جا نیافتاده بود. اکران آنلاین می‌تواند همزمان با اکران سینما ادامه یابد. اما در حال حاضر اکران آنلاین روش خوبی ندارد.

میز رسانه برنامه هفت این هفته به بررسی وضعیت بازگشایی سینماها پرداخت. رضا منتظری در این باره گفت: عدم استقبال مردم از سینماها در روز اول بازگشایی ناشی از عدم مدیریت درست خانه سینما بود ولی علیرضا مرادی برخلاف او این عدم استقبال را به خاطر شرایط حاکم بر جامعه می‌دانست و معتقد بود با شروع اکران دو فیلم جدید استقبال از سینماها توسط مردم ادامه خواهد داشت.

برای مستند مهین سه سال زمان گذاشتم

وضعیت پژوهش در سینمای مستند هنوز تعریف درستی ندارد

در میز چهارم برنامه هفت به بهانه اکران مستند مهین که باحضور کارگردان‌ اثر و رامتین شهبازی برگزار شد درمورد چالش‌های حاضر سینمای مستند صحبت‌هایی انجام شد.

رامتین شهبازی در این باره گفت: در ابتدا باید بگویم مستند مهین در یک سوم ابتدایی فیلم مخاطب را درگیر خود می‌کند و می‌گوید من یک روایتی از یک واقعیت دارم ولی خود واقعیت را بیان نکرده‌ام، آن را دراماتیزه کرده‌ام که این یکی از نقاط قوت مستند مهین است. نکته دوم هم این است که وضعیت پژوهش در سینمای مستند ما هنوز تعریف نشده است. اینکه آیا وقتی من دست به تحقیق می‌زنم برای ساخت یک مستند با آن فردی که برای یک مقاله تحقیق می‌کند چه فرقی دارم؟ علاوه بر تحقیق در مستندسازی زمان هم مساله مهمی است.

محمدحسین حیدری کارگردان مستند مهین گفت: در مستند مهین به دنبال بازسازی رخدادها نبودم و از آن برای یک سیر داستانی استفاده کردم. سه سال ساخت این مستند و تحقیق برای آن به طول انجامید و می‌دانم در حال حاضر برای یک فیلم سینمایی از این موضوع می‌خواهند استفاده کنند.

میز نقد این هفته برنامه سینمایی هفت با حضور مسعود فراستی، محمدتقی فهیم و ناصر هاشم‌زاده به بررسی فیلم طلا ساخته پرویز شهبازی و حکایت دریا ساخته بهمن فرمان آرا سپری شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.