یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰

عضو هیأت مدیره سامانه «ایران تیک»:

علی سرتیپی سهامدار «ایران‌تیک» نیست!

«ایران تیک»

سینماپرس: عضو هیأت مدیره یکی از سامانه‌های بلیت‌فروشی تحت «سمفا» بااشاره به استقبال اندک مخاطبان از روز اول فعالیت سینماها تأکید کرد سازوکار سمفا بد تعریف شده و در آینده مزایای این سامانه مشخص می‌شود.

به گزارش سینماپرس، محسن خباز عضو هیأت مدیره سامانه «ایران تیک» به‌عنوان یکی از چهار سامانه رسمی معرفی شده از سوی سازمان سینمایی برای بلیت‌فروشی تحت سامانه جامع «سمفا» در گفتگو با مهر درباره آغاز به کار این سامانه همزمان با نخستین روز فعالیت سالن‌های سینمایی پس از اتمام تعطیلی چهار ماهه گفت: امروز همزمان با بازگشایی سینماها، بلیت فروشی صورت گرفت اما متاسفانه به دلیل انصراف ۲ فیلم «شنای پروانه» ساخته محمد کارت و «خوب، بد، جلف؛ ارتش سری» ساخته پیمان قاسم‌خانی استقبالی که باید انجام می‌شد، نشد. امیدوارم سازمان سینمایی، صاحبان فیلم‌ها و پخش‌کنندگان به اجماعی برای ادامه کار سینماها همراه با شور و نشاط بالاتر برسند. با این وجود به نظرم فرآیند فروش و مناسبات بین سامانه‌های فروش و ارتباطاتشان در روز اول مطلوب بوده است.

خباز بیان کرد: به نظرم همه مجموعه‌ها و سامانه‌های فروش خودشان باید دست به اقدام بزنند، زیرساختی که توسط سازمان سینمایی تحت عنوان سمفا شکل گرفته است کارکرد خودش را دارد. همه فروشنده‌هایی که درباره‌شان در فضای رسمی کشور اطلاع رسانی شده در حال حاضر بارگذاری شده‌اند، عملیات فروش بلیت را انجام می‌دهند بنابراین بقیه کارها به سامانه‌های فروش برمی‌گردد. به اینکه چقدر می‌تواند در بخش تبلیغاتی کار، به فیلم‌ها و دیده شدن بیشتر آن‌ها کمک و بستر مناسب‌تری برای استفاده مخاطب ایجاد کنند.

سمفا از کار بیفتد، بلیت‌فروش متوقف می‌شود

این عضو هیأت مدیره سامانه «ایران‌تیک» درباره شایعه متوقف شدن کار سامانه سمفا اظهار کرد: چنین چیزی اتفاق نیفتاده است، اگر سمفا متوقف شود عملاً بلیت فروشی متوقف می‌شود. سمفا یک ترمینال مرکزی برای داده‌های سینمای ایران در بخش بلیت فروشی است. یعنی همه سینماهای کشور امکانات خودشان را در آن سامانه برای اکران بارگذاری می‌کنند، مشخص می‌شود که سالن‌ها چه کیفیت و چه قیمتی دارند و بعد به سامانه‌های فروش بلیت دسترسی می‌دهند. در نتیجه اگر سمفا از کار بیفتد سامانه‌های فروش بلیت هم نمی‌توانند کار کنند. از زمانی که سمفا شروع به کار کرده است، سامانه‌ها در مدار فروش قرار گرفته‌اند.

راه‌اندازی سمفا صرفاً به دلیل شکست انحصار نبوده است ساختار جدید اینترنت در کشور به نسبت ۱۰ سال پیش رشد داشته و حجم فروش آنلاین بلیت‌های سینما نسبت به سال‌های اولیه بالاتر رفته، بنابراین روند صعودی فروش روشن است فارغ از اینکه عبور از انحصار هم نعماتی دارد وی توضیح داد: به نظر می‌رسد کارکرد سامانه سمفا قدری بد تعریف شده یا اینکه روی تعریف درست آن کار ویژه‌ای انجام نشده است. راه‌اندازی سمفا صرفاً به دلیل شکست انحصار نبوده است ساختار جدید اینترنت در کشور به نسبت ۱۰ سال پیش رشد داشته و حجم فروش آنلاین بلیت‌های سینما نسبت به سال‌های اولیه بالاتر رفته، بنابراین روند صعودی فروش روشن است فارغ از اینکه عبور از انحصار هم نعماتی دارد، به گمانم آن چیزی که در سمفا در درازمدت و کوتاه مدت می‌تواند به کرانه مدیریت مکانیزه سینمای ایران کمک کند اتفاق مبارکی است.

خباز افزود: سمفا نباید یک ترمینال فروش بلیت صرف تلقی شود، چون به این موضوع کمک می‌کند که امکانات اکران به چه صورت بارگذاری شود. ضمن اینکه کار مجموعه‌های سینما، پخش‌کننده‌ها و مخاطبان را فرآوری بهتر می‌کند از این جهت در آینده دیگر نیاز نیست پخش‌کننده‌ها هارد فیلم را به شهرستان‌های مختلف بفرستند، هر کدام از پخش‌کنندگان حجم دیتا دارند که فیلمشان را روی آن بارگذاری می‌کنند و براساس ارتباطات اینترنتی که با سینماها برقرار می‌کنند، به سینماها این اجازه را می‌دهند که فیلم‌ها را دانلود و استفاده کنند. این کار در تمام دنیا انجام می‌شود. برای مثال ۵ هزار سینما همزمان یک فیلم را اکران می‌کنند. سمفا باید قدری بیشتر کار کند و در این حیات تازه و چشم اندازی که سازمان سینمایی برایش متصور شده، زیست بیشتری کند، آنگاه بازخوردها گرفته شود. طبیعتاً الان نمی‌شود به صورت مطلق گفت که یک سامانه تمام عیار است اما بر اساس نیازسنجی‌هایی که سازمان سینمایی انجام داده شکل گرفته است پس، بعد از اینکه حرکت کند می‌شود آن را به شکل یک سامانه کمال یافته درآورد.

خباز اظهار کرد: اینکه گفته می‌شود، سمفا امکان چینش سانس‌ها را از سینماداران می‌گیرد هم درست نیست، فکر می‌کنم سازمان سینمایی برای این موضوع تدبیر کرده و بخشی از آپشن های این سامانه را فعال نکرده است. همکاران ما در بخش مدیریت سینما در چینش سانس‌ها کار خودشان را بدون مشکل انجام داده‌اند. ضمن اینکه در حال حاضر که دوره اول و بهره برداری سمفاست، هنوز تقسیم پول اتفاق نیفتاده است. البته این جزو امکاناتی است که سمفا دارد و سازمان سینمایی به فراخور زمان می‌تواند این موضوع را اعمال کند. البته من تصور می‌کنم این قضیه به انضباط مالی سینمای کشور کمک می‌کند چون همواره مناسبات مالی پخش‌کنندگان و سینماداران جزو عارضه‌هایی بوده که نظم مالی را دچار اختلال می‌کرده است.

وی مطرح کرد: به نظرم ابتدا باید سمفا را به عنوان یک ترمینال ابتدایی تلقی کرد چون می‌شود از آن به عنوان هوش مصنوعی استفاده کرد تا سینمای ایران در سازمان پخش، فروش و اکران مدیریت شود. فکر می‌کنم باید کمی زمان بگذرد، این ساز و کار در سینمای ایران رسوب کند و بعد بر اساس آن تغییرات شکل بگیرد به هر حال هر تغییری در زمان خودش، با مقاومت‌هایی مواجه می‌شود.

اقتصاد سینمای ایران هیچ نسبتی با خودش ندارد!

وی ادامه داد: تصور می‌کنم با شیوه‌ای که ایجاد شده، مجموعه‌های مختلفی می‌توانند بلیت‌ها را بفروشند که این موضوع به تراکنش‌ها کمک می‌کند. به هر حال به تعداد سامانه‌هایی که سازمان‌های فروش تلقی می‌شوند، اتاق فکرها، تیم‌های مارکتینگ و برنامه‌ریزی وجود دارد و همه آنها اگر خوب مدیریت شوند یک هم افزایی در سینمای ایران ایجاد می‌کنند که باعث بزرگ شدن ظرف سینمای ما می‌شوند. همه کسانی که در حوزه سینما کار می‌کنند می‌دانند که اقتصاد سینمای ایران هیچ نسبتی با خودش ندارد. اگر سازه‌ها و ملک‌های سینمای ایران را ارزش گذاری کنید متوجه می‌شوید که نسبتی با فروش سینمای ایران ندارد. در نتیجه آمدن مجموعه‌های متعدد فروش بلیت کمک می‌کند این سبد فروش تراکنش بیشتری داشته باشد و مدام بزرگ‌تر و تولیدات بهتر شود.

علی سرتیپی سهامدار «ایران‌تیک» نیست

خباز درباره حرف و حدیث‌های مطرح شده درباره انتساب سامانه ایران‌تیک به علی سرتیپی و نقش پشت‌پرده او در راه‌اندازی سامانه سمفا در تعامل اقتصادی با سازمان سینمایی بیان کرد: سمفا اساساً سامانه‌ای است که در اختیار سازمان سینمایی است و هیچ مجموعه حقیقی و حقوقی نمی‌تواند مالکیت آن را داشته باشد. آقای سرتیپی از دوستان من است و در ایران‌تیک بیشتر نسبت معنوی دارد و در جمع سهامداران ایران تیک حضور ندارد. ایشان مالکیت مستقیم با این مجموعه ندارند.

وی درباره اینکه مالکیت غیرمستقیم علی سرتیپی در ایران تیک به چه نحو است هم توضیح داد: مجموعه شرکت‌هایی که در ایران‌تیک بارگذاری شده‌اند، روشن هستند. سرتیپی هم به صورت چند لایه آن طرف‌تر شرکت‌های وابسته‌ای دارد که در بخش توسعه، سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بنابراین آقای سرتیپی به صورت مستقیم سهامدار ایران تیک نیست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.