یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸

بازگشایی سینماها بدون فیلم تازه؛

تقلای مدیران نابلد سازمان سینمایی در دوران پسا بازگشایی سینماها

سالن سینما

سینماپرس: در روزی که می‌شد برای بازگشایی سینماها پس از چند ماه تعطیلی از تیترهایی شبیه «سلام سینما» استفاده کرد، سازمان سینمایی درگیر راضی کردن فیلم‌هایی بود که قرار است از امروز بر پرده سینماها ظاهر شوند. مالکان فیلم‌های «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲»، نمی‌خواستند بدون گرفتن امتیازهای ویژه تن به اکران دهند و روز گذشته سازمان سینمایی تلاش کرد تا رضایت این دو فیلم را برای بازگشت به روند اکران به دست بیاورد و در مقابل گزینه‌های جایگزین را از آب‌نمک دربیاورد.

به گزارش سینماپرس، اصرار برای بازگشایی سینماها در شرایطی که کرونا بار دیگر در حال اوج‌گیری است، اگرچه از نظر عقلانی کار چندان درستی به نظر نمی‌رسد، ولی بیکاری چند ماهه سینماگران و هزینه‌های سنگین نگهداری سینماها و البته فشارهای رسانه‌ای برای بازگشایی سینماها به نتیجه رسید. قرار است از امروز اول تیرماه، سینماها با حفظ موارد ایمنی و استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت خود را آغاز کنند، با این وجود در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت باقی مانده تا این بازگشایی به ظاهر پرشکوه، هیچ کس دقیقاً نمی‌دانست که قرار است چه اتفاقی برای امروز رخ دهد.


ریشه سردرگمی در تصمیم‌گیری‌ها به ساختمان سازمان سینمایی در بهارستان بازمی‌گردد. با وجود اینکه دولت از مدت‌ها پیش اول تیر را زمان بازگشایی سینماها اعلام کرده بود، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی نتوانست از این فرصت به خوبی استفاده کند. مصاحبه انتقادی رسول صدرعاملی درباره محقق نشدن وعده‌های شهرداری و سازمان سینمایی برای حمایت از اکران «شنای پروانه» و متعاقب آن اعلام انصراف از اکران این فیلم و «خوب، بد، جلف ۲»، نشان داد که بی‌قاعدگی در برنامه‌ریزی برای بازگشایی سالن‌های سینما تا چه حد می‌تواند با آبروی یک سازمان بازی کند.


وعده‌های رنگی برای سوگلی‌های سینما


دو فیلم «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲» دو گزینه بازگشایی سینماها، قرار بود در مقابل پذیرش ریسک حضور در بازگشایی سالن‌های سینما امتیازات شیرینی از سازمان سینمایی دریافت کنند. تهیه کننده «شنای پروانه» درباره این امتیازها، به سه هفته اکران اختصاصی و حمایت شهرداری از تبلیغات شهری این فیلم اشاره می‌کند و می‌گوید: قرار بود شهرداری تهران یک حمایت جدی در جهت اطلاع‌رسانی فیلم‌ها داشته باشد، مثلاً در میادین شهرها گیشه‌های نمادین نصب کند و از سوی دیگر هنرمندان هم با همکاری خانه سینما در جهت تبلیغات فیلم‌ها همکاری کنند تا بتوانیم طبق پروتکل‌های بهداشتی ظرفیت ۵۰ درصدی سالن‌ها را پر کنیم و همچنین انجمن سینماداران هم هزینه ۵۰ درصد تبلیغات فیلم‌ها را برعهده بگیرد و شهرداری تهران حمایت جدی در جهت اطلاع‌رسانی فیلم‌ها داشته باشد، چنین امتیازی تا پیش از این نصیب هیچ فیلمی در سینما نشده بود. گویا سازمان سینمایی امید بسیاری به موفقیت «شنای پروانه» با داستان ملتهب قتل ناموسی و فضای کمدی «خوب، بد، جلف ۲» بسته بود و حاضر بود برای اینکه دو فیلم مذکور چراغ سینما را روشن کنند آن‌ها را با انواع وعده‌ها همراه سازد.


وقتی برای ناز کردن سینمادارها


سینمادارها که بیشترین ضرر را از تعطیلی سینماها داشته‌اند، روز گذشته برای بازگشایی سینماها شرط و شروطی برای سازمان سینمایی گذاشتند، آن‌ها شرط بازگشایی دوباره سالن‌های سینمایی را اکران «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲» عنوان کردند. این وضعیت باعث شد تا گره بازگشایی سینماها تنگ‌تر از قبل شود. محمدقاصد اشرفی، رئیس انجمن سینمادارها از آمادگی این صنف برای آغاز مجدد فعالیت‌ها خبر داده است، ولی اینکه چه فیلمی در سینماها اکران شود که با استقبال مردمی روبه‌رو شود، موضوعی است که برای سینمادارها از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. آن‌ها نمی‌خواهند وقتی قرار است فقط ۵۰ درصد از صندلی‌ها بلیت‌فروشی شوند، مابقی صندلی‌ها هم به خاطر ضعیف بودن فیلم‌ها خالی بماند.


ماهیگیری از آب گل‌آلود سینما


سازمان سینمایی تصمیم گرفته است تا اکران فیلم‌هایی را که پیش از بسته شدن سینماها بر پرده بوده‌اند دوباره ادامه دهد. بازگشت این فیلم‌ها به چرخه اکران یکی از دلایلی بود که باعث دلخوری مالکان «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲» شده است. ابهام در اینکه چه فیلم‌هایی اکران خواهند شد باعث شد تا برخی از فیلمسازان فضا را برای بازارگرمی مناسب ببینند. فیلم توقیفی «دینامیت» ساخته مسعود اطیابی که گفته شده به خاطر وهن مقام روحانیت در توقیف به سر می‌برد، یکی از آثاری است که تهیه‌کننده‌اش آن را می‌خواهد به اکران برساند! فیلمی که هنوز مشخص نیست از توقیف درآمده یا نه، صرفاً به خاطر اینکه دیگر فیلم‌ها در شرایط نامطمئنی قرار دارند خود را مدعی اکران کرده است.


حسین فرحبخش نیز از اعلام آمادگی برای اکران «زن‌ها فرشته‌اند ۲» خبر داده است. این فیلم کمدی می‌تواند یکی از گزینه‌هایی باشد که در روزهای آینده بیشتر درباره اکران آن حرف زده شود.

*جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.