چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر:

اعمال اختیار برای بسترهایی به غیر از شبکه نمایش خانگی، خارج از حیطه اختیارات و وظایف قانونی وزارت ارشاد است

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر

سینماپرس: پژمانفر نماینده مجلس گفت: وزارت ارتباطات که یک وزارتخانه زیرساختی است و ماموریت غیرمحتوایی دارد قطعا اگر در بحث صوت و تصویر فراگیر ورود کند یک کار کاملا غیرقانونی مرتکب شده است.

به گزارش سینماپرس، با گذشت ۵ سال از دستور مقام معظم رهبری مبنی بر انحصار مسئولیت صدور مجوز صوت و تصویر فراگیر برای سازمان صداوسیما، دولت همچنان در تکاپو برای کسب قدرت و اعمال اختیار در این حوزه است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که پیش از این بخشی برای صدور مجوز صرفاً به سریال‌های شبکه نمایش خانگی در قالب سی دی و دی وی دی داشت، اخیراً در اقدامی عجیب مجوز پخش برنامه یک برنامه ترکیبی مبتذل بر بستر VOD را صادر کرده است. این در حالی است که تا کنون به دلیل ساختار به جا مانده از شبکه نمایش خانگی در وزارت ارشاد این وزارتخانه بر محصولات سی دی و دی وی دی قابل عرضه در فروشگاه ها را بر عهده دارد و اعمال اختیار برای بسترهایی به غیر از شبکه نمایش خانگی، خارج از حیطه اختیارات و وظایف قانونی وزارت ارشاد است.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای  اسلامی که نقش مهمی در تدوین «طرح اداره صداوسیما» در مجلس داشت، با استناد به اصول ۱۷۵ و ۴۴ قانون اساسی درباره انحصار حوزه صوت و تصویر فراگیر برای صداوسیما، در رابطه با اختلافات موجود میان دولت و صداوسیما به فارس گفت: در تفسیر شورای نگهبان هم به صورت شفاف و واضح و مکرر این مسئله بیان شده که حوزه صوت و تصویر فراگیر از جمله تکالیفی است که بر عهده صدا و سیما نهاده شده است در نتیجه هر آنچه در قالب VOD ها و امثال ذلک ارائه می شود در حیطه صوت و تصویر فراگیر بوده و انحصارا جزو ماموریت های صدا و سیما محسوب می شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی درباره صدور مجوز VOD از جانب وزارت ارشاد بیان داشت: روشن است اگر کسی یا سازمانی خلاف نص صریح قانون اساسی عمل کند دستگاه های نظارتی به شدت برخورد خواهند کرد. وزارت ارشاد بارها در این حوزه تخلفاتی را داشته و تذکراتی را نیزدریافت کرده و متعهد شده تکرار نشود. قطعا دستگاه های نظارتی پیگیر تخلفات هستند و امیدواریم از ناحیه دستگاه های اجرایی شاهد تخلفات و عمل برخلاف قانون اساسی نباشیم.

وی ضمن انتقاد از اقدام اخیر وزارت ارتباطات در اجرای طرح «هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی» تاکید کرد: در خصوص وزارت ارشاد که ماموریت محتوایی دارد طبق قانون ورود در حوزه صوت و تصویر فراگیر ممنوع اعلام شده است. وزارت ارتباطات که یک وزارتخانه زیرساختی است و ماموریت غیرمحتوایی دارد قطعا اگر در بحث صوت و تصویر فراگیر ورود کند یک کار کاملا غیرقانونی مرتکب شده است. آنچه که مسلم است، این است که وزارت ارتباطات در این زمینه نه تنها تکلیفی ندارد، بلکه به دلیل دخالت‌هایی که متأسفانه در سنوات گذشته داشته، تذکرات مختلفی از مراجع ذی ربط و به اشکال مختلف گرفته است.

پژمانفر ادامه داد: این مداخلات در حالی است که امروز وزارت ارتباطات در انجام وظایف حداقلی خود نیز کوتاهی می‌کند. به طور مثال بهتر است که به جای این گونه اقدامات سعی کنند تا برای روستاها یک ارتباط تلفنی پایدار چه از طریق تلفن ثابت و چه از طریق تلفن همراه برقرارکنند، اما امروز این وظیفه روی زمین مانده است و وزارتخانه و وزیر تمام تلاش خود را می‌کند تا در جامعه با یک رفتار شبه پوپولیستی خودش را نشان دهد.

رئیس سابق کمیسیون فرهنگی مجلس با شائبه‌دار خواندن رفتارهای اخیر وزیر جوان اظهار داشت: من به این وزارتخانه و آقای وزیر پیشنهاد می‌دهم بروند و به جای این اقدامات به فکر روستاها و مناطق دورافتاده و انجام وظیفه قانونی خود باشند، زیرا با انجام این گونه مداخلات نه تنها رضایتمندی به آن‌ها بالا نخواهد رفت.

وی تصریح کرد: قطعا این گونه مداخلات بیش از این که بُعد فرهنگی داشته باشد به خاطر مسائل سیاسی است. این گونه امور باعث می شود تا تلاش کنند بین مردم توجهاتی را به خود جلب کنند، گویا آقای آذری جهرمی با این قبیل کارها دنبال مسائل دیگری هستند.

نظرات

  • ناشناس ۱۳۹۹/۰۳/۲۹ - ۱۲:۵۵
    0 0
    وزارت ارتباطات که مجوز صدور وساخت سریال را انجام نداده فقط برای محتوایی که تو سایت های فیلم هست حجم را گفتند رایگان که هرچند رایگانم نیست

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.