یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۳

پیام های تسلیت به مناسبت درگذست استاد محمد علی کشاورز؛

«کشاورز» یک جهان خاطره تئاتری و سینمایی از خود به یادگار گذاشته است

محمدعلی کشاورز در رونمایی از پوستر سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: امین تارخ معتقد است درگذشت محمدعلی کشاورز و فقدان این نسل بزرگ بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون ایران، غمی بزرگ است.

به گزارش سینماپرس، رییس سازمانی سینمایی در پیامی درگذشت محمد علی کشاورز بازیگر پیشکسوت سینما را تسلیت گفت. در این پیام آمده است:

"فسبحان الذی بیده ملکوت کل شیءٍ و الیه ترجعون
استاد محمدعلی کشاورز، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون از میان ما پرکشید و به دیار باقی شتافت.
 ترجیع بند زندگی هنری مرحوم کشاورز و مولفه مشترک نقش های ماندگار  و متنوع او در فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی، مردمی بودن و الهام گرفتن از مسائل مردمان روزگار خویش بود. فقدان این هنرمند تکرارناپذیر را به اهالی فرهنگ و هنر به ویژه اصحاب سینما تسلیت می گویم و از خداوند منان علو درجات برای آن مرحوم  و صبر و شکیبایی برای بازماندگان محترم  خوستارم. "

پیام تسلیت عبدالعلی علی عسکری رییس رسانه ملی

متن کامل پیام به شرح زیر است:

«انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت یکی از چهره‌های ماندگار عرصه هنر کشور استاد محمدعلی کشاورز را که از ستارگان سینما، تئاتر و تلویزیون بود و مردم با نقش‌های تاریخی او خاطره‌های بسیار دارند تسلیت عرض می‌کنم.

«پدر سالار» دوست داشتنی مخاطبان تلویزیون در آخرین روزهای بهار ۹۹ از این کره خاکی خداحافظی کرد، اما با نقش آفرینی ماندگار خود در چهل و پنج فیلم سینمایی، سی و هشت سریال تلویزیونی و ده‌ها ئتاتر و تله تئاتر همواره در قلب و جان مردم ایران باقی خواهد ماند.

از درگاه خداوند تعالی برای آن چهره ماندگار علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.»

تسلیت استاد علی نصیریان در پی درگذشت محمدعلی کشاورز

همچنین استاد علی نصیریان پس از شنیدن خبر درگذشت محمدعلی کشاورز گفت: «کشاورز یک جهان خاطره تئاتری و سینمایی از خود به یادگار گذاشته است. من یک دوست و همراه را از دست دادم و به خانواده او و جامعه هنری تسلیت می‌گویم.»
 

تسلیت امین تارخ

امین تارخ بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایران که با زنده‌یاد محمدعلی کشاورز در آثار متعددی همکاری داشته، درباره درگذشت این بازیگر بزرگ سینما، تئاتر و تلویزیون ایران به مهر گفت: فقدان آقای محمدعلی کشاورز غم بزرگی است و درگذشت ایشان را به همه ملت ایران تسلیت می‌گویم.

وی افزود: درگذشت ایشان لطمه بسیار سنگینی برای همه دوستان، همکاران و علاقه مندان شان است.

این بازیگر سینما تأکید کرد: هنرمندان ما بخصوص نسل پیشین ما یکی پس از دیگری در حال رفتن هستند و سنگینی عدم حضورشان را در بین خود احساس می‌کنیم. البته آنها یادگارهایی گرانبها به لحاظ فرهنگی و هنری را در بین ما به جا گذاشته‌اند که می‌تواند از سنگینی این عدم حضور تا حدی بکاهد.

تارخ با بیان اینکه هر وقت دلتنگ این بزرگان می‌شویم می‌توانیم از طریق فیلم‌ها و سریال‌هایی که از خود به جای گذاشتند با آن‌ها ملاقات کنیم، یادآور شد: اهل هنر خاصه بازیگران، تصویرشان تا ابد از طریق فیلم‌ها و سریال‌هایی که در آنها نقش آفرینی کردند و حتی برای قرون متمادی در موزه‌ها نیز نگهداری می‌شود و خواهد شد، همیشه زنده هستند.

این بازیگر مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون ایران در پایان سخنان خود گفت: من با آقای کشاورز در سریال «سربداران» و فیلم‌هایی چون «مادر»، «دلشدگان» و «جستجوگر» همکاری داشتیم و افتخار همکاری و حضور در کنارشان را داشتم. امیدوارم روح این هنرمند بزرگ همواره قرین رحمت باشد.

پیام تسلیت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس

متن این پیام بدین شرح است:

«انالله و انا الیه راجعون

درگذشت هنرمند نامدار سینما، تئاتر و تلویزیون استاد محمدعلی کشاورز، جامعۀ بزرگ و فرهیختۀ هنرهای نمایشی کشور را متاثر کرد.
بی‌شک نقش‌آفرینی‌های ماندگار و خاطره ساز این چهرۀ بی بدیل عرصۀ بازیگری و خلق شخصیت‌های مانا در تاریخ تئاتر و سینمای ایران، تا همیشه در اذهان مخاطبان هنردوست و علاقمندان وی جاویدان خواهد ماند.

انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و ستاد اجرایی هفدهمین جشنوارۀ سراسری تئاتر مقاومت، فقدان جبران‌ناپذیر این هنرمند توانمند را به عموم جامعۀ شریف تئاترکشور و خانوادۀ محترم ایشان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن مرحوم آمرزش و غفران الهی مسئلت می‌نماید.»
 

پیام تسلیت سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

متن این پیام به شرح زیر است:

انا لله و انا الیه راجعون

با نهایت تأسف و تأثر، خبر درگذشت استاد بزرگ عرصه نمایش و بازیگری کشورمان، روان‌شاد فرخنده‌یاد، محمدعلی کشاورز را دریافت نمودم.

آن هنرمند فرید و کم‌نظیر در حلول حیات پربرکت خویش با توانمندی و مهارتی مثال‌زدنی به ایفای نقش در صحنه سینما و مجموعه‌های تلویزیونی پرداخت و با قدرت و صلابت، مهر خود را بر چهره روزگار به یادگار نهاد. اینجانب یقین دارم که خاطره هنرنمایی‌های استادانه آن فقید سعید از حافظه جمعی ملت ایران و خاطره بصری دوستداران فرهنگ و هنر ایران‌زمین زدوده نخواهد شد.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به ملت هنردوست ایران و جامعه فرهنگی و هنری کشور و ابراز همدردی عمیق با خانواده معزز و مکرم کشاورز به‌ویژه فرزند هنرمند ایشان، به روح بلند آن استاد گرانقدر درود می‌فرستم و از درگاه یگانه هستی‌بخش برای آن مرحوم مغفور، آمرزش و آرامش ابدی مسألت می‌نمایم.

گر در سرت هوای وصال است حافظ
باید که خاک درگه اهل هنر شوی…

پیام تسلیت علی لاریجانی در پی درگذشت محمدعلی کشاورز

متن این پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و اناالیه راجعون
درگذشت هنرمند توانا و بازیگر پیشکسوت کشور، آقای محمدعلی کشاورز موجب تاسف و تاثر شد. ایشان طی سال‌ها تلاش ارزنده در عرصه بازیگری، نقش های ماندگاری ایفا کرد و  از سرآمدان این حرفه قلمداد می‌شد.
اینجانب ضمن عرض تسلیت به مردم هنردوست ایران و خانواده محترم ایشان، از درگاه خداوند متعال
برای مرحوم محمد علی کشاورز رحمت و مغفرت و برای بازماندگان   صبر و اجر طلب  می کنم.

پیام تسلیت سازمان بسیج هنرمندان

در متن این پیام آمده است: «محمدعلی کشاورز ازجمله بازیگران و چهره‌های ماندگار و پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون و یکی از سرمایه‌های ارزشمندی بود که همچون دری گرانبها و تابنده در عرصه فرهنگ و هنر ایران زمین می‌درخشید. بی شک فقدان این هنرمند خسرانی بزرگ و جبران ناپذیر برای جامعه بزرگ هنری کشور است.

ضمن عرض تسلیت به خانواده گرامی این هنرمند مردمی و محبوب و همچنین به عموم هنرمندان و هموطنان گرامی، برای بازماندگان معزز آن مرحوم صبر جمیل و برای روح پرفتوح این هنرمند پیشکسوت علو درجات را مسئلت می‌نمائیم.»

پیام تسلیت حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی

انا لله و انا الیه راجعون
خبر درگذشت هنرمند برجسته و پیشکسوت تئاتر، سینما، رادیو و تلویزیون، مرحوم استاد محمد علی کشاورز همه دوستداران هنر ایران زمین را دچار تالم و اندوه فراوان کرد.

محمد علی کشاورز سالیان سال با نقش‌ها و آثاری جاودان نقش ماندگار خود را در تاریخ هنرهای نمایشی این مرز و بوم به یادگار گذاشت و بی تردید آسمانی شدن این هنرمند فرهیخته و متعهد، ضایعه‌ای بزرگ برای جامعه هنری کشور خواهد بود.

مصیبت فقدان انسانی شریف، مردی بزرگ، هنرمندی توانا و مردمی را به خانواده ایشان، اهالی فرهنگ و هنر و مردم ایران صمیمانه تسلیت میگویم و از خداوند بزرگ برای آن مرحوم رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.

پیام تسلیت مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی

در این پیام آمده است:

«انالله و انا الیه راجعون

صفای نفس، خلوص، تواضع و فروتنی استاد فقید مرحوم «محمدعلی کشاورز» میراث مانایی است از هنرمندی که با شرافتش، در گنجینه هنرهای نمایشی این آب و خاک، چون دُرّی نایاب، تابنده خواهد ماند.

فقدانِ این چهره بی مانند و ماندگار هنر را به تمامی هنردوستان ایران زمین، تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم و برای بازماندگان معزز، صبر جمیل و برای روح بزرگ این هنرمند پیشکسوت، علو درجات را از درگاه خداوند متعال آرزومندم.»

پیام تسلیت معاون سیما در پی درگذشت استاد محمدعلی کشاورز
متن پیام تسلیت به شرح زیر است:

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت محمدعلی کشاورز، چهره ماندگار عرصه بازیگری، موجب تأثر و اندوه عمیق اینجانب شد. این بازیگر توانمند، یکی از ستاره‌های درخشان آسمان هنر این سرزمین بود. بازیگر متعهدی که هیچ گاه نام و یادش از ذهن و دل مردم هنردوست ایران فراموش نخواهد شد. مرحوم محمدعلی کشاورز ازجمله بازیگرانی بود که بیشتر با سیما و سریال‌های تلویزیونی شناخته شد. بدون شک کمتر کسی است که سریال «پدر سالار» را دیده باشد و بازی او در نقش اسدالله را تحسین نکرده باشد.

سریال‌های «هزار دستان»، «سربداران»، «سلطان و شبان» و «گرگ ها» نیز از دیگر مجموعه‌های تلویزیونی بودند که این بازیگر با حضور خود به آن‌ها وزن هنری بیشتری بخشید.

هجرت این بازیگر بزرگ، یک خسارت برای فرهنگ و هنر ما و به ویژه رسانه ملی محسوب می‌شود. چرا که محمدعلی کشاورز از بازیگرانی بود که تا پایان عمر، متعهدانه و بی حاشیه زندگی و فعالیت کرد.

اینجانب، درگذشت این هنرمند فقید را حضور خانواده محترم ایشان، خانواده رسانه ملی، جامعه هنری و مردم همیشه قدردان کشورمان تسلیت می‌گویم و برای بازماندگان از خداوند متعال طلب صبر و برای آن هنرمند والا مقام رحمت و غفران الهی مسئلت دارم.

پیام تسلیت شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران

 دریغ بسیار که سینما، تئاتر و تلویزیون ایران یکی دیگر از بهترین بازیگرانش را ازدست داد . محمدعلی کشاورز آفریننده شخصیت های ماندگار و فراموش نشدنی در آثار کارگردانان مهم تاریخ سینما چون ناصرتقوائی، بهرام بیضائی، علی حاتمی، داریوش مهرجوئی، ابراهیم گلستان، عباس کیارستمی، فرخ غفاری و ... بود. او دائی جان سرهنگ در سریال دائی جان ناپلئون ، شعبان استخوانی در سریال هزاردستان ، خواجه قشیری در سریال سربداران ، خواب گزار اعظم در سریال سلطان و شبان ، پدرسالار در سریالی به همین نام ، اتابک در فیلم سینمایی کمال الملک ، برادر بزرگ فیلم مادر و نقش های مهم فیلم هایی چون روز واقعه ، دلشدگان ، ناصرالدین شاه آکتور سینما ، زیر درختان زیتون و ... بود. او حضوری فراموش نشدنی در نمایش هائی چون آنتیگون ، آندورا، ادیپوس شهریار و... داشت و افسوس که با داشتن چنین آثار با ارزشی در سینما و تلویزیون او را از دست دادیم .

محمدعلی کشاورز در سن نود سالگی این یادگارهای ماندنی را برای اهل هنر و همه مردم ایران باقی گذارد و خود به سرای باقی شتافت.

شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران، درگذشت این هنرمند برجسته را به ایرانیان ، خانواده اش ، همکاران و همه هنر دوستان این سرزمین مانا تسلیت می گوید. یاد و خاطره هنرمندانه مرحوم کشاورز و هنرمندانی چون او فراموش شدنی نیست و برای همیشه در خاطره هنر ایران زمین باقی خواهد ماند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.