سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰

قطب‌الدین صادقی:

دولت دوازدهم با فرهنگ و هنر بیگانه است

قطب الدین صادقی

سینماپرس: قطب‌الدین صادقی با انتقاد صریح از سیاست‌های وزارت ارشاد برای حمایت از تئاتر در شرایط کرونایی، دولت دوازدهم را دولتی بیگانه با فرهنگ و هنر توصیف کرد.

به گزارش سینماپرس، قطب‌الدین صادقی هنرمند شناخته شده تئاتر ایران و مؤسس و رئیس تماشاخانه خصوصی «شانو»، درباره وضعیت و امکان از سرگیری فعالیت‌های این تماشاخانه به مهر گفت: من خیلی نگرانم. طی ۵ ماه گذشته ریالی درآمد نداشته‌ایم و تمامی هزینه‌های اجاره ملک، نگهداری تماشاخانه و کارکنان آن را از جیب پرداخت کردیم و دیگر پس‌اندازی برایمان باقی نمانده است. اگر شرایط کرونایی تئاتر ایران ادامه پیدا کند ورشکسته می‌شوم و مجبور خواهم بود که تماشاخانه «شانو» را تعطیل کنم.

این کارگردان باسابقه تئاتر ایران با بیان اینکه تصمیم‌گیری‌های دولت یازدهم و دوازدهم در اکثر زمینه‌ها از جمله فرهنگ و هنر درست نبوده، یادآور شد: دولت باید از پس هزینه‌های مردم بربیاید و مسئولیت مردم و زندگی آن‌ها را بر عهده بگیرد ولی متأسفانه چنین رویکردی از سوی دولت وجود ندارد و رابطه مردم و دولت یکسویه شده است و گویا تنها این مردم هستند که وظایفی را برعهده دارند!

صادقی درباره سخنان حسن روحانی رئیس‌جمهور دولت دوازدهم درباره بازگشایی سالن‌های سینما و موسیقی و اینکه در سخنان خود از تئاتر نام نبرده است، تأکید کرد: اولین ضرری که ما کرده‌ایم این است که مسئولینمان فرهنگی نیستند. دولت فعلی فرهنگ و هنر را نمی‌شناسد و تنها مبانی کلی و نام‌ها را بلد هستند تا به‌ضرورت فقط از نام‌ها را به زبان می‌آورند تا از آن‌ها استفاده کنند. بعید می‌دانم وقتی مسئولان ما نام سینما یا موسیقی را هم به زبان می‌آورند، چیزی درباره این هنرها بدانند!

این مدرس تئاتر ایران در ادامه سخنان خود تصریح کرد: اصلاً این دولت فرهنگی نیست و نه تنها با فرهنگ سنتی ایران بیگانه است، بلکه فرهنگ مدرن را هم نمی‌شناسد. متأسفانه اکثر دولت‌ها از افراد سیاسی تشکیل شده‌اند که کلاً با فرهنگ بیگانه هستند و ضرورت فرهنگ و جایگاه آن را در ارتباط با مردم ایران و جامعه جهانی درک نمی‌کنند.

وی درباره بازگشایی مجدد سالن‌های تئاتر و پیش‌بینی استقبال مخاطبان برای حضور در سالن‌ها هم اظهار کرد: نمی‌دانم مردم دوباره اعتماد می‌کنند تا وارد سالن‌ها شوند یا نه. متأسفانه دولت به دلیل اینکه نتوانسته از پس هزینه‌ها بربیاید، فعالیت‌های جمعی و گروهی را آزاد کرده و این امر و شکل‌گیری موج دوباره کرونا، می‌تواند ضربه جبران‌ناپذیری به فرهنگ، اقتصاد، روابط اجتماعی و روانی‌مان وارد کند.

صادقی با بیان اینکه در اروپا هم فعالیت‌های گروهی و جمعی آغاز شده اما با احتیاط فراوان، افزود: در ایران دولت اینگونه عمل نکرده و این روند می‌تواند عواقب گرانباری به همراه داشته باشد و کل زندگی مردم و حیات اجتماعی را به خطر بیاندازد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.