دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶

جدیت فرهنگ در مجلس یازدهم؛

معرفی ۱۲ نماینده متقاضی حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

کمیسیون فرهنگی؛ آقا تهرانی

سینماپرس: انتشار فهرست اولیه و کامل اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس یازدهم شورای اسلامی، نام ۱۲ نفر از نمایندگانی را که اولویت‌های اول و دوم خود را عضویت در کمیسیون فرهنگی دانسته‌اند، پیش روی چشمان مترصد و دلسوز حوزه فرهنگ قرار داده است.

به گزارش سینماپرس، حالا ۱۰ روزی است که مجلس یازدهم کار خود را آغاز کرده و چهار سال را برای برنامه‌ریزی و حرکت موثر در حوزه فرهنگ پیش رو دارد؛ حوزه‌ای که در کنار اقتصاد در سال‌های اخیر یکی از دو موضوع حساس مورد توجه و اهتمام رهبری بوده است و کمیسیون فرهنگی مجلس در مرکز توجه برای برنامه‌ریزی و ریل‌گذاری در حوزه فرهنگ قرار دارد. طبق ماده ۳۶ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، هریک از نمایندگان برای تعیین کمیسیون تخصصی خود فرم‌های امتیازبندی را از شعبه مربوط دریافت می‌کنند و پس از تکمیل فرم به همراه تعیین دو اولویت پیشنهادی، حداکثر تا سه روز پس از افتتاح دوره به هیأت‌رییسه مجلس تحویل می‌دهند. نتیجه این فرایند دیروز اعلام و فهرست نمایندگانی در کمیسیون‌های مختلف از جمله فرهنگی مشخص شد. این فهرست شامل ۱۲ نام است.
از این ۱۲ نفر، سیدرضا تقوی، نصرالله پژمان‌فر، غلامرضا منتظری، مرتضی آقاطهرانی، امیرحسین بانکی پورفرد و سید نظام‌الدین موسوی خود را اولویت اول حضور در کمیسیون فرهنگی اعلام کرده‌اند. ۶ نفر دیگر شامل حسین جلالی، بیژن نوباوه وطن، زهره‌سادات لاجوردی، علی‌اصغر باقرزاده، فاطمه رحمانی و سیدعلی یزدی‌خواه هم کمیسیون فرهنگی را به‌عنوان اولویت دوم خود انتخاب کرده‌اند.
 
سیدرضا تقوی 
سیدرضا تقوی، نفر بیست‌ویکم منتخب از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر است که با کسب ۷۵۳ هزار و ۳۰۷ رای به مجلس یازدهم راه یافته است. او پیش از این نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، ریاست شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۶ و نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دوره دوم از حوزه دامغان و در ادوار چهارم و پنجم از حوزه تهران و همچنین معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی را برعهده داشته است.
 
نصرالله پژمانفر
نصرالله پژمانفر را باید پرسابقه‌ترین عضو اصول‌گرای در کمیسیون فرهنگی دانست که خودش هم به جز این کمیسیون برای کمیسیون دیگری درخواست نداده و روشن است که فرهنگ را مساله اصلی خود می‌داند. او نماینده دوره نهم و دهم مجلس از حوزه انتخابیه مشهد و کلات در استان خراسان رضوی بوده و پیش از آن معاونت آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان را هم برعهده داشته است.
 
غلامرضا منتظری
غلامرضا منتظری، نماینده حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا از استان گلستان برای اولین دوره امسال با کسب ۴۰ هزار و ۸۹۳ رای به مجلس راه یافته است. او در یکی از گفت‌وگوهایش، دغدغه‌های معیشتی مردم را اولویت و اهم مطالبات مردم و نمایندگان مجلس دانسته است.
 
مرتضی آقاطهرانی
مرتضی آقاطهرانی امسال به‌عنوان نفر سوم لیست منتخبان حوزه انتخابیه تهران، ری و شمیرانات به مجلس راه یافت. او که در ادوار هشتم و نهم نیز نماینده مردم بوده پس از کمیسیون فرهنگی، کمیسیون اجتماعی را به‌عنوان اولویت حضورش انتخاب کرده است؛ البته انتخاب کمیسیون فرهنگی از سوی آقاطهرانی با توجه به سوابق پژوهشی‌اش در بنیاد باقرالعلوم و رویکردها و فعالیت‌های او موضوعی قابل پیش‌بینی است و همزمان می‌توان گفت که اولویت‌های فرهنگی در فهرست منتخبان پایتخت تا منتخب سوم بالا آمده است.
 
امیرحسین بانکی پورفرد
امیرحسین بانکی پورفرد تا پیش از این شاید با مصاحبه‌هایش در حوزه اندیشه و فرهنگی در برخی رسانه‌ها شناخته شده بود. او که عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه اصفهان است، امسال در دوره یازدهم مجلس برای اولین‌بار به این نهاد مهم نظام با کسب ۲۴۵ هزار و ۶۲۹ رای، از حوزه انتخابیه اصفهان از استان اصفهان راه یافته و پس از کمیسیون فرهنگی، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری را به‌عنوان اولویت حضورش در کمیسیون‌های تخصصی اعلام کرده است.
 
سید نظام‌الدین موسوی
سید نظام‌الدین موسوی که امسال با کسب ۷۷۸ هزار و ۶۱۸ رای، به‌عنوان نفر هفدهم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر وارد مجلس یازدهم شده، پیش از این با شهرتش در حوزه رسانه شناخته می‌شد. سوابق رسانه‌ای او با عضویت در تحریریه روزنامه کیهان آغاز می‌شود و از مدیرمسوولی روزنامه جوان و مدیرعاملی شرکت پیام‌آوران روز در دهه ۸۰ عبور می‌کند و به مدیریت خبرگزاری فارس از ابتدای دهه ۹۰ تا سال ۹۶ می‌رسد. موسوی، معاونت ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی و ریاست شورای فرهنگی و رییس شورای اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام؟ ره؟ را نیز در کارنامه دارد. او جز کمیسیون فرهنگی، اولویت دیگری را برای حضور انتخاب نکرده است.
 
حسین جلالی
حسین جلالی در روزهای اخیر با پیشنهاد ختم روزانه قرآن توسط نمایندگان و تصویری با چفیه و عکس سردار سلیمانی در محل نشستنش در صحن مجلس خبرساز شده است. او امسال برای اولین‌بار با کسب ۵۳ هزار و ۷۸۸رای از حوزه انتخابیه رفسنجان و انار از استان کرمان به مجلس راه یافته و اولویتش برای حضور در کمیسیون‌های تخصصی، کمیسیون اجتماعی بوده است.
 
بیژن نوباوه‌وطن
بیژن نوباوه‌وطن نیازی به معرفی ندارد. نام او برای اغلب مخاطبان تلویزیون به‌عنوان خبرنگار اعزامی صداوسیما شناخته شده است. او پیش از این نماینده ادوار هشتم و نهم مجلس هم بود و امسال با کسب ۷۹۲ هزار و ۵۶۵ رای، به‌عنوان نفر دهم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر به مجلس یازدهم راه یافته است. او که در ادوار قبلی هم در کمیسیون فرهنگی حضور داشته در مجلس یازدهم، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را به‌عنوان اولویت اولش اعلام کرده است.
 
زهره‌سادات لاجوردی
زهره‌سادات لاجوردی در دولت نهم و دهم، معاونت مرکز امور زنان را برعهده داشت و مجلس یازدهم اولین حضور او در خانه ملت محسوب می‌شود. او با کسب ۷۱۴ هزار و ۹۳۱ رای، به‌عنوان نفر بیست‌وهشتم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر به مجلس رفته است. او تنها دختر اسدالله لاجوردی، دادستان پیشین انقلاب تهران و فقط عضو خانواده او نیز هست. لاجوردی اولویتش را کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری اعلام کرده است.
 
علی‌اصغر باقرزاده
علی‌اصغر باقرزاده، حضور در خانه ملت را برای اولین‌بار تجربه می‌کند. او امسال با کسب ۳۰ هزار و ۴۳۰ رای، از حوزه انتخابیه بابلسر و فریدونکنار از استان مازندران به مجلس راه یافته است. او البته پزشک عمومی است و اولویت اولش را هم کمیسیون بهداشت و درمان ذکر کرده است.
 
فاطمه رحمانی
فاطمه رحمانی نفر پنجم منتخبان از حوزه انتخابیه مشهد و کلات امسال برای نخستین‌بار به مجلس شورای اسلامی راه یافته است. او سوابقی شامل مشاورت استاندار خراسان رضوی، مدیر کلی امور بانوان و خانواده خراسان رضوی و معاون آموزشی دانشگاه امام‌حسین؟ ع؟ را در کارنامه دارد. کمیسیون اجتماعی اولویت اول او بوده است.
 
سیدعلی یزدی‌خواه
سیدعلی یزدی‌خواه نفر بیست‌وسوم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر بود که با کسب ۷۴۲ هزار و ۳۹۴ رای برای نخستین‌بار به مجلس راه یافت. او که مدیرکلی آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران و شهر تهران را در کارنامه دارد، اولین اولویت حضورش در کمیسیون‌های تخصصی را کمیسیون اجتماعی اعلام کرده است.
 
آن‌ها که از کمیسیون فرهنگی لفت دادند
نکته قابل توجه اینکه کمیسیون فرهنگی دوره دهم مجلس شورای اسلامی، ۱۷ عضو داشت که اکثریت آن‌ها از منتخبان حوزه تهران بودند و امسال نیز چنین است؛ اما دو نفر از نمایندگانی که در دوره قبلی، در کمیسیون فرهنگی حضور داشتند در این دوره، فرهنگ را از هر دو اولویت خود بیرون گذاشته‌اند. احد آزادی‌خواه، نماینده ملایر که در دوره قبل سخنگوی کمیسیون فرهنگی هم بود امسال کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی را به‌عنوان اولویت اول و صنایع و معادن را هم اولویت دوم برگزیده است. سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی هم کمیسیون اجتماعی را به‌عنوان اولویت اول و کمیسیون برنامه و بودجه را هم به‌عنوان اولویت دوم اعلام کرده است. گفتنی است میانگین سنی این فهرست اولیه کمیسیون فرهنگی بالای ۴۵سال است.

*صبح نو

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.