یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸

به کارگردانی «جمشید بیات ترک»؛

«امین‌الضرب» تاجر بزرگ ایرانی مستند می شود

مستند «امین‌الضرب»

سینماپرس: حاج محمدحسین امین‌الضرب بزرگ‌ترین تاجر ایرانی قرن نوزدهم میلادی، سوژه مستندی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی جمشید بیات ترک شد. این فیلم از تولیدات مشترک مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و اتاق بازرگانی تهران است.

به گزارش سینماپرس، در مستند «امین‌الضرب» زندگی پُر ماجرای این تاجر روایت خواهد شد و در قالب بیان زندگی این فرد، تحولات اقتصادی جامعه ایران در عهد ناصری به تصویر کشیده می‌شود.
در این دوران سه شخصیت امیرکبیر، میرزا حسین‌خان سپهسالار و سیدجمال‌الدین افغانی هر یک به نوعی درصدد اصلاح حکومت استبدادی قاجاریه و تجددخواهی برآمدند. امین‌الضرب هم دل در گروی این اندیشه‌ها به کارآفرینی روی آورده و به نخستین سرمایه‌گذار صنعتی ایران بدل می‌شود.
جمشید بیات ترک درباره‌ی مراحل تولید این مستند توضیح داد: پس از چهار ماه پژوهش که توسط من و هدی موسوی انجام شد، در حال حاضر در سومین ماه نگارش فیلمنامه هستیم تا پس از تکمیل آن و بهبود شرایط بهداشتی جامعه از منظر کرونا، فیلمبرداری «امین‌الضرب» را آغاز کنیم.
وی در خصوص شیوه روایت این مستند گفت: برای ساخت «امین‌الضرب» از اسناد مکتوب، عکس‌های موجود و نقاشی‌های آن دوران استفاده خواهیم کرد و برخی از صحنه‌ها به شیوه‌ای متفاوت بازسازی خواهد شد؛ البته نه به این معنا که کاراکتری در سکانس‌ها بازی کند، بلکه تنها فضای آن دوران را بازسازی می‌کنیم.
این مستندساز در پایان تصریح کرد: تلاش ما این است که مستند «امین الضرب» به چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت برسد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.