شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۷

قادر آشنا خبر داد؛

ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته ارائه پروتکل اداره هنرهای نمایشی به سالن‌ها

سالن سینما

سینماپرس: قادر آشنا، مدیر کل هنرهای نمایشی عنوان کرد: با توجه به خطوط کلی که ستاد مقابله با کرونا برایمان ترسیم کرده و ملاحظات فنی کارشناسان ، از امروز تا ۴۸ ساعت آینده می‌بایست پروتکل‌های کامل خود را برای بازگشایی ، به سالن‌ها و استان‌ها ابلاغ کنیم.

به گزارش سینماپرس، با درخواستی که به تازگی سیدعباس صالحی برای بازگشایی سالن‌های سینما، تئاتر و کنسرت مشروط به رعایت مسائل بهداشتی از ستاد ملی مقابله با کرونا داشته، ‌ امروز در این جلسه مشخص شد که با حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت از ابتدای تیر ماه سالن‌های سینما، تئاتر و کنسرت بازگشایی خواهند شد.

برخی از اهم دستورالعمل‌های بهداشتی مطرح و منتشر شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدین شرح است:‌ ۱-در مقطع بازگشایی و تا اعلام وضعیت سفید قطعی، ظرفیت فروش بلیت برای هر سالن تا سقف ۵۰ درصد مجاز است. ۲-لازم است هنگام ورود و خروج تماشاچیان و حضور در سالن انتظار، فاصله گذاری ایمن رعایت شود. ۳-در دسترس بودن مایع ضدعفونی کننده برای مراجعه کنندگان الزامی است.

۴-ضد عفونی کامل سینما و سالن‌ها طبق دستورالعمل اعلامی وزارت بهداشت هر روز یک بار الزامی است. ۵-بوفه‌های سینما و سالن‌های هنری  و آموزشگاه‌ها موظف به رعایت حداکثر موازین بهداشتی بوده و مجاز به عرضه مواد غذایی، تنقلات و نوشیدنی به صورت فله نیستند. ۶-تمامی هنرجویان آموزشگاه‌ها از وسایل آموزشی اختصاصی استفاده کنند.

۷-استفاده از دستکش و ماسک در محیط سالن‌های سینمایی، هنری و آموزشگاه ها برای کارکنان، هنرجویان و مراجعان الزامی است. ۸-با سینماها، سالن‌های هنری و آموزشگاه‌هایی که رعایت دستورالعمل ها را نداشته باشند، نسبت به تعطیلی آن‌ها اقدام خواهد شد. ۹-ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها مکلف به نظارت دقیق بر اجرای دستورالعمل‌ها خواهند بود.

«قادر آشنا» مدیر کل هنرهای نمایشی در ارتباط با شفاف سازی سالن‌های تئاتر و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس گفت: همانطور که قبلا هم گفته بودم ما در این مدت شیوه‌نامه‌های کاملا تخصصی حوزه نمایش را آماده و تحویل وزارت ارشاد و ستاد مقابله با کرونا داده بودیم. ستاد ملی مقابله با کرونا هم امروز اعلام کرد از ابتدای تیر ماه فعالیت‌های هنری از جمله تئاتر می‌تواند آغاز و فعالیت‌ها را از سر بگیرد، بنابراین وزارت فرهنگ و ارشاد هم به صورت رسمی این خبر را به همراه یک پروتکل ابلاغی اعلام کرد.

وی در ادامه افزود: ستاد به صورت کلی چند نکته را اعلام کرده از جمله اینکه مثلا در این مدت تنها از ظرفیت ۵۰ درصدی سالن‌ها استفاده شود، موارد بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی با زدن ماسک و پوشیدن دستکش رعایت شود. که اینها بیشتر معطوف به مخاطبین بود، نه به خود اجرا و هنرمندان که اینها هم بالاخره بخشی از جامعه اجرا هستند.

*ضرب الاجل ۴۸ ساعته ارائه پروتکل اداره کل هنرهای نمایشی

آشنا با اشاره به جلسه چند ساعته بعد از ظهرشان در این زمینه گفت: در این جلسه قرار شد ما ذیل مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا که خطوط کلی را برایمان مشخص کرده، ‌ ملاحظات کاملاً فنی خود را تا ۴۸ ساعت آینده آماده و سپس به سالن‌ها و استان‌ها برای رعایت این موارد ابلاغ کنیم، البته ما قبلا اینها را آماده کردیم، فقط یک تنظیم نهایی لازم داریم و به نظر معاون وزیر و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برسانیم تا به اجرا برسد، بهرحال ما هم جان هنرمندان و مردم و هم مسائل مالی و اقتصادی آنها برایمان مهم است.

مدیر کل هنرهای نمایشی اظهار داشت: تلاش داریم در این ابلاغیه مسائل بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را به صورت شفاف برای استان‌ها و سالن‌ها مخصوصا آنها که در اختیار دولت هستند جا بیاندازیم. به همین دلیل هم طی این دو روز همه تذکرات و توصیه‌ها ارائه خواهد و مفصل مطرح می‌کنیم که چطور برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

* «فخر موسوی» مسئول بررسی شرایط سالن‌های خصوصی

وی در پاسخ به این سوال که آیا سالن‌های خصوصی در اولویتشان قرار ندارند، گفت: ما بعد از ابلاغ استان‌ها با سالن‌های خصوصی هم جلسه خواهیم داشت برنامه ریزی کردیم که آقای فخرموسوی به طور مفصل با سالن‌های خصوصی جلسه داشته و به تفاهمی برای چگونگی اجرای کارها و رعایت پروتکل‌ها برسند.  

آشنا درباره تضمینی برای رعایت مسائل بهداشتی در سالن‌ها اظهار داشت: قطعا ما به عنوان اداره کل هنرهای نمایشی و با این تعداد محدود نیروی انسانی در حد بضاعتمان می‌توانیم از سالن‌ها بازرسی کنیم ولی تلاشمان بر این بازرسی است که دستورالعمل‌ها در همه سالن‌ها رعایت شود مثلا ماسک و موارد ضدعفونی صندلی‌ها و مکان‌ها، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، باز گذاشتن درب سالن‌ها و تهویه و همینطور فاصله یک ساعته بین اجراها برای ضدعفونی مکان خیلی مهم است که در پروتکل ما نیز قید خواهد شد.

*آغاز اجراها با نمایشنامه خوانی و تئاترهای خیابانی

وی در این باره افزود: دستورالعمل‌های ما برای سالن‌هایی چون سنگلج، ‌تئاتر شهر و دیگر سالن‌های تابعه اداره کل بیشتر خواهد بود قطعا تمهیداتی در این زمینه اندیشیده‌ام. تا آخر هفته هم سعی داریم با تئاترهای خیابانی و نمایشنامه‌خوانی کار نمایشی را در استان‌های مختلف برنامه‌ریزی کنیم.

آشنا درباره اولویتی که سالن‌های خصوصی برایشان دارند با توجه به کمبود امکانات آنها گفت: ما تا مدت ۳ ماه مواد ضدعفونی کننده سالن‌های خصوصی را تأمین می‌کنیم تا حداقل‌ها رعایت شود. برای همه سالن‌ها از دولتی تا خصوصی هم تلاش می‌کنیم تا بازرسی خواهیم داشت.

وی همچنین درباره فاصله‌ای که تا اول تیرماه و زمان بازگشایی سالن‌ها وجود دارد، ‌گفت: بهرحال الان شرایط گروه‌ها و حضور بازیگران، ترکیبشان، زمان و مکان اجرا، اجرای نمایش‌های لغو شده سال گذشته و نمایش‌های جدید به هم ریخته است که همه اینها می بایست برای اجراهای دولتی و خصوصی در این مدت تنظیم شوند که این فرصتی است تا اول تیر برای تمرینات و اجراها زمان داشته باشیم.

آشنا درباره مطالبات گروه‌های نمایشی خسارت دیده در ایام کرونایی و صحبت‌های رییس جمهور درباره پرداخت مطالبات گفت: هنوز برای پرداخت مطالبات تئاتر ابلاغی نرسیده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.