یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵

سعید الهی:

مجلس یازدهم اقتصاد و معیشت اهالی سینما را با تصویب قوانین سامان دهد

سعید الهی در مراسم تشییع پیکر مرحوم سید ضیاء الدین دری

سینماپرس: یک کارشناس سینما و رسانه با اشاره به مشکلات اقتصادی در عرصه سینما، تأکید کرد: انتظار می رود مجلس یازدهم، اقتصاد سینما و وضع معیشتی اهالی این عرصه هنری را، با تصویب لوایح و قوانین اثربخش ساماندهی کند.

به گزارش سینماپرس، همزمان با آغاز بکار دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، سعید الهی در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا، اظهار داشت: متاسفانه در طول چند سال گذشته، به دلایل مختلف از جمله انفعال و کم کاری برخی نمایندگان در مجالس قبلی، توجه جدی به خلاء قوانین در حوزه سینما نشد و به همین خاطر مشکلات اقتصادی این عرصه بسیار مهم، همچنان بر روی زمین مانده است.

او افزود: این در حالیست که بنا بر ظواهر امر، روح حاکم بر مجلس یازدهم، انگیزه و شتاب و روحیه انقلابی و جهادی برای حل مشکلات اقشار مختلف مردم از طریق اصلاح قوانین  بی فایده و در مقابل تصویب قوانین کارآمد و صحیح است و همین امر، بطور طبیعی انتظارات و توقعات موکلان را افزایش می دهد.

الهی خاطرنشان ساخت: امنیت شغلی و حرفه‌ای، اصلی ترین و مهمترین دغدغه فعالان حوزه سینما در طول تمامی سالهای ورود سینما به کشور بوده است؛ تا حداقل بر اساس قوانین فعلی، نیروی پروژه ای و همسطح با کارگران فصلی آن هم بدون بیمه بیکاری و انواع مزایا و تسهیلات دیگر ارزیابی نشوند. این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: البته ساماندهی قوانین سینمایی در بخش امنیت شغلی منحصر به عوامل تهیه و تولید نمی شود و ارکان دیگر سینما از جمله  فعالان حوزه توزیع و پخش و از آن مهمتر بخش نمایش و سینماداران نیز با نقصان های جدی روبرو هستند که خواسته های چندین ساله آنها بدون پشتوانه های قانونی مصداق میخ بر سندان کوبیدن است و راه به جایی نبرده است.

وی اضافه کرد: در این مسیر هیچ مرجعی چون خانه سینما نمیتواند یاری بخش قانونگذار باشد؛ به شرط اینکه برخی اعضای اصلی آن از دایره رفتارهای  جناحی  و غیرصنفی خارج شده و هدف فعالیت شان را خدمت به اهالی سینما بدانند نه طیف های منفعت طلب سیاسی!

الهی یادآور شد: ناگفته نماند در مقطعی از مدیریت سینما در دولت دهم، مجموعه ای از قوانین سینمایی پس از مطالعه بسیار تدوین و در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت تا در کمیسیون های مربوطه تصویب شود؛ لیکن تا آنجا که بنده اطلاع دارم هیچگاه آن اتفاق مبارک رخ نداد و گزارش شفافی نیز از پیگیری آن نظامنامه از سوی مدیران فعلی ارائه نگردید.

این مدرس دانشگاه گفت: انتظار می رفت اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مانند بسیاری از موارد اراده چندانی برای اینگونه کارها نداشت، حداقل در طول ۷ سال گذشته، مدیران سازمان سینمایی و همکارانشان در سایر بخش های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی هماهنگی با  اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، لوایحی را با محوریت بهبود اقتصاد سینما در صحن علنی مطرح و به تصویب جمیع نمایندگان می‌رساندند.

او در ادامه افزود: کم کاری برخی وکلای مجلس نهم و دهم علاوه بر اینکه در ذهن مردم باقی خواهد ماند، بی تردید در زمان خود، کاهش نظارت بر عملکرد مدیران سینمایی را در روند اجرای قوانین بالادستی نیز در پی داشته که این، خود موجب  ضربات جبران ناپذیری بر بدنه سینمای ایران به عنوان کلید توسعه پیشرفت کشور شده است.

الهی در پایان تاکید کرد: نمایندگان تازه وارد و پرشور مجلس یازدهم، با توجه به جایگاه و تاثیر هنر سینما بر روح و روان و پرورش ذهن مخاطبان در سطوح مختلف، می بایست در مشورت صحیح با کارشناسان، مدیران و صاحبنظران دغدغه مند در این حوزه، نسبت به اعتبار و ساحت تقنینی خود اهمیت ویژه ای قائل بوده و از خود سابقه درخشانی در میان جامعه هنری باقی بگذارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.