یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تماشاخانه‌ها خبر داد؛

دستورالعمل بازگشایی سالن‌های تئاتر به‌زودی صادر می‌شود

جشنواره تئاتر آرخه

سینماپرس: رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران ضمن اظهار نگرانی از آینده نامعلوم بازگشایی سالن‌های تئاتر و ادامه وضعیت نابسامان مالی تماشاخانه‌های خصوصی به تشریح پیگیری این صنف از دولت برای جبران خسارات ناشی از تعطیلی فعالیت‌ها و اماکن هنری ناشی از شیوع کرونا پرداخت.

به گزارش سینماپرس، شاهین چگینی (رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران) در گفتگو با ایلنا، ضمن اظهار نگرانی از آینده نامعلوم بازگشایی سالن‌های تئاتر و ادامه وضعیت نابسامان مالی تماشاخانه‌های خصوصی به تشریح پیگیرهای این صنف از دولت برای جبران خسارات ناشی از تعطیلی فعالیت‌ها و اماکن هنری ناشی از شیوع کرونا پرداخت.

چگینی تصریح کرد: در هفته‌های اخیر، برخی از مدیران سالن‌های خصوصی از احتمال بالای تعطیلی سالن‌هایشان در آینده نزدیک خبر دادند و تعدادی از آنها که در ساختمان‌هایی استیجاری هستند، گفته‌اند اگر در همین روزها تکلیف حمایت دولت و بازگشایی مجدد سالن‌ها مشخص نشود، پاسخی نداریم که به مالکان بدهیم و از جهتی هم بیشتر از این تحمل توان خسارت تعطیلی‌ها را نداریم.

او ادامه داد: در تماس تلفنی که با مدیرکل هنرهای نمایشی داشتم این نگرانی را به ایشان منتقل کردم اما باز جواب روشنی نگرفتیم؛ برای همین به مدیران تماشاخانه‌ها اعلام کردیم که هیئت مدیره انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران قصد برگزاری جلسه‌ای اضطراری دارد تا همه اعضا جمع شوند و به راهکاری مشترک برسیم. در جلسه‌ای که به همین منظور در روز ۲۹ اردیبهشت در عمارت نوفل‌لوشاتو تشکیل شد، ابتدا گزارشی از عملکرد سالن‌ها در ماه‌های اخیر ارائه شد. در هفته‌های اخیر جلسات حضوری متعددی با مدیرکل فعلی و سابق هنرهای نمایشی داشتیم و با مسئولان مختلف از معاون و مشاور رئیس‌جمهور تا کمیسیون فرهنگی مجلس نامه‌نگاری‌هایی داشتیم. به‌طوری‌که نامه ارسالی به مجلس با امضای اعضای کمیسیون فرهنگی مبنی بر حمایت از تئاتر، به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی ارجاع شد و آقای صالحی هم به واسطه این نامه کاملا در جریان وضعیت سالن‌های خصوصی تئاتر هستند. اما علی‌رغم تمام این اتفاقات و پیگیری‌های سه ماه گذشته، به هیچ نتیجه‌ای نرسیدیم تا جایی‌که تعدادی از اعضای صنف معترض شدند که تماشاخانه‌هایشان در شرف تعطیلی است و این موضوع تهدید نیست؛ بلکه اتفاقی است که در صورت تداوم شرایط فعلی در روزهای آتی متاسفانه محقق خواهد شد.

رئیس انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران با اشاره به اینکه از اوایل دهه ۹۰ تا امروز تماشاخانه‌های خصوصی به شکوفایی رسیده بود به‌طوری‌که طبق آمار رسمی دولت، بیش از ۶۰ درصد اجراهای تئاتر تهران در این تماشاخانه‌ها روی صحنه می‌رود، گفت: حیف است چنین دستاوردی به این آسانی از بین برود؛ آن‌هم به واسطه معضلی که قابل حل است. در جلسه اضطراری با مدیران تماشاخانه‌های خصوصی، همه حاضران متفق‌القول از بلاتکلیفی و متاسفانه بی‌توجهی مسئولان گلایه‌مند بودند که نه راهکاری عملی ارائه می‌دهند و نه حتی خبری رسمی از سوی یکی از مدیران با نام تماشاخانه‌های خصوصی در جایی منتشر شده است که قرار است کمکی بشود یا نه؟ برای همین تصمیم به برگزاری یک گردهمایی اعتراضی مقابل اداره‌کل هنرهای نمایشی گرفتیم بلکه بتوانیم حرف‌مان را بزنیم و مدیران کمی جدی‌تر با این مساله برخورد کنند. به‌ویژه اینکه امروز دیگر از مرز بحران هم عبور کرده‌ایم و تعدادی از این سالن‌ها در حال از دست رفتن است.

چگینی تصریح کرد: بعد از این گردهمایی، آقای آشنا (مدیرکل هنرهای نمایشی) در جمع‌مان حاضر شد و متن بیانیه‌ای که آماده کرده بودیم را خواندیم که گلایه‌های مدیران تماشاخانه‌های خصوصی نسبت به وضعیت کنونی در آن منعکس شده و عمدتا بر بی‌توجهی مسئولان تمرکز داشت که چرا پاسخ مستقیمی به ما نمی‌دهند. آقای آشنا هم در پاسخ اعلام کرد تاکنون پیگیر این مشکلات بوده و طی روزهای آتی هم جلساتی در خارج از حوزه فرهنگ و هنر خواهند داشت تا بتوانند برای دریافت کمک‌هایی از واحدها و بنگاه‌های اقتصادی رایزنی کنند تا این مبالغ در قالب وام و کمک‌هزینه در اختیار مجموعه‌های خصوصی تئاتر قرار بگیرد که امیدواریم به نتیجه برسد.

او با اشاره به اینکه ظاهرا مدیرکل هنرهای نمایشی هفته گذشته جلسه‌ای با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته و به مساله تماشاخانه‌های خصوصی پرداخته، گفت: طبق شنیده‌های ما، قرار است به زودی دستورالعملی برای بازگشایی سالن‌های تئاتر و سینما از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا صادر شود. که امیدواریم در هر دوی این محورهایی که آقای آشنا در حال پیگیری هستند به نتایج مثبتی برسیم تا ادامه حیات برای تماشاخانه‌های خصوصی در روزهای آینده میسر باشد و چراغ سالن‌ها روشن بماند.

چگینی خاطرنشان کرد: در جلسه با آقای آشنا هم گفتیم که بحران سالن‌های خصوصی تنها مربوط به این ماه‌های تعطیلی ناشی از شیوع کرونا نیست؛ بلکه پس از بازگشایی تماشاخانه‌ها، تازه بحران و گرفتاری اصلی شروع می‌شود. چون گروه‌ها در چنین شرایطی که معلوم نیست وضعیت فروش و حضور تماشاگر چگونه است، حاضر به پذیرفتن ریسک اجرا نیستند و از سویی تماشاگران را نمی‌توان به صورت دستوری به سالن‌ها برگرداند و تا دوباره به ایمنی سالن‌های تئاتر اعتماد کنند مدت‌ها طول می‌کشد که این باعث می‌شود بلاتکلیفی سالن‌ها از نظر فروش گیشه و اجراها ادامه پیدا کند. بنابراین نیاز است در برنامه‌ریزی‌های مدیران، این مقطع زمانی هم پیش‌بینی شود.

او یادآور شد: در نامه‌ای که به پیوست بیانیه ارائه شد، پیشنهادات خودمان را هم در سه بند مطرح کردیم؛ در مرحله اقدام فوری، خواستار کمک بلاعوض شده بودیم تا با کمک آن اجاره ملک‌ها پرداخت شود و بتوانیم از وضعیت کنونی خارج شویم. در مرحله بعدی یعنی در بازگشایی سالن‌ها خواستار وام‌ها و تسهیلات بانکی درازمدت شدیم. در مرحله سوم هم کمک‌های غیرمالی و تهاتری مطرح شد که به‌طور مثال در زمینه امور مالیاتی، بیمه تامین اجتماعی و هزینه‌های آب، برق و گاز تعرفه‌های تخفیفی ارائه شود. یا شهرداری‌ها بسته‌های تبلیغاتی ویژه و رایگان شهری در اختیار تماشاخانه‌های خصوصی قرار دهند.

چگینی تصریح کرد: با تحقق این کمک‌ها می‌توانیم امیدوار باشیم که از بحران عجیبی که گریبان همه‌مان را گرفته رها شویم و بتوانیم مانند گذشته، خدمات فرهنگی‌مان را ارائه دهیم. در غیر این‌صورت بخش مهمی از ظرفیت تئاتری‌مان را از گروه‌های تئاتری و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی گرفته تا تماشاگران را از دست خواهیم داد. این اشتغال‌زایی و خدمات فرهنگی که از سوی تماشاخانه‌های خصوصی ارائه می‌شود، در صورت نابودی، آسیب جبران‌ناپذیری را به بدنه تئاتر کشور وارد خواهد کرد. از این جهت به وضعیت کنونی اعتراض داریم و خواهان رسیدگی هرچه سریع‌تر دولت هستیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.