چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۶

مصطفی رحماندوست:

خبرنگاران، خواندن کتاب خوب را به پز اجتماعی تبدیل کنند

مصطفی رحماندوست

سینماپرس: شاعر شعر کودکانه انار معتقد است به غیر از تعداد خیلی معدودی از مخاطبان فرهیخته که اهل فرهنگ و حساس هستند و شاید شعر مورد نظرشان را پیدا نکنند، شعرهای کودک امروز توانسته پاسخگوی نیاز بخش اعظم مخاطبان باشد.

به گزارش سینماپرس، مصطفی رحماندوست درباره اینکه شعر کودک امروز چقدر می‌تواند پاسخگوی نیاز کودکان باشد، گفت: باید ببینیم اشعار کودکانه ما چقدر به نیاز بزرگ‌ترها پاسخ می‌دهد، زیرا خریدار این کتاب‌ها و مجلات بزرگ‌ترها هستند. این شاعر و نویسنده پیشکسوت ادبیات کودک در این باره به ایبنا گفت: متأسفانه سطح فرهنگی و توان انتخاب خانواده‌ها خیلی بالا نیست لذا همان‌طور که کتاب‌هایی که شامل شعرهای مهدکودکی است وارد بازار می‌شود و خریدار دارد، شعر فلان شاعر خوش‌قریحه هم می‌آید و خریدار دارد.

وی با اشاره به اینکه جامعه، باید به این سؤال که شعر کودک امروز چقدر می‌تواند پاسخگوی نیاز کودکان باشد، پاسخ دهد، گفت: به نظر من شعرهای امروز کودک و نوجوان توانسته پاسخگوی نیاز جامعه باشد زیرا به غیر از تعداد خیلی معدودی از مخاطبان فرهیخته که اهل فرهنگ و حساس هستند و ممکن است شعر مورد نظرشان را پیدا نکنند، شعرهای امروز کودک توانسته پاسخگوی نیاز بخش اعظم مخاطبان باشد. در واقع این خانواده‌ها هستند که به جای اینکه به شعرهایی که شعر نیست، اعتراض کنند، سراغ کارهای بازاری می‌روند که ربطی به شعر کودک ندارد، البته مخاطب بزرگسال موظف نیست لزوماً سواد انتخابش را بالا ببرد و تعلیم و تحقیق و مطالعه کند تا قدرت انتخابش افزایش یابد و سراغ کتاب‌های خوب برود. اصولاً افرادی که اهل کتاب هستند و ناشران و نویسندگان را می‌شناسند و بر اساس شناخت‌شان کتاب‌های خوب را انتخاب می‌کنند، مشکلی ندارند، اما انبوهی از مردم دلشان می‌خواهد برای فرزندانشان کتاب بخرند، اما نمی‌دانند چه بخرند مثل کسی که دلش می‌خواهد غذای خوب برای فرزندش بخرد، اما تحت تاثیر تبلیغات تلویزیونی غذایی به او می‌دهد که ارزش غذایی ندارد. همین مخاطبان در بازار کتاب هم تحت تاثیر جوهای تبلیغاتی که وجود دارد کتابی می‌خرند که کیفیت بالایی ندارد، البته یکی از مهم‌ترین عواملی که در این مسئله تاثیرگذار است، میزان درآمد خانواده‌هاست. وقتی وضعیت اقتصادی این افراد خوب باشد می‌توانند مثلاً ۵۰ هزار تومان پرداخت کنند و کتاب خوبی بخرند، اما وقتی وضعیت اقتصادی خوبی نداشته باشند پنج جلد کتاب بازاری را در یک بسته با قیمت ۵ هزارتومان خریداری می‌کنند.

مرحله بعدی، بستگی به میزان فعالیت و تلاش خبرنگاران دارد. آن‌ها باید کتاب خواندن و کتاب خوب خواندن را به یک پز اجتماعی تبدیل کنند تا مردم وقتی می‌خواهند برای هم ژست بگیرند درباره کتاب‌هایی صحبت کنند که برای هم خریده‌اند.

*جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.