سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۹

پس از هفت جلسه برگزاری کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما؛

سازمان سینمایی همچنان در فاز تبلیغات جبران خسارت/سینماهای پس از کرونا همچنان بدون سناریو!

نشست خبری حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی

سینماپرس: جدیدترین جلسه «کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما»در شرایطی برگزار شد که همچنان برنامه دقیقی برای چگونگی آغاز فعالیت سینماها ارائه نشده است.

به گزارش سینماپرس، صبح امروز هفتمین جلسه کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما به ریاست حسین انتظامی در محل سازمان سینمایی برگزار شد.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، سید حسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، غلامرضا موسوی دبیر شورایعالی تهیه کنندگان و معاونان سازمان سینمایی اعضای این کارگروه هستند.

براساس آنچه روابط عمومی سازمان سینمایی اعلام کرده است، در این جلسه مقرر شد به شرکت‌های پخش که در سال ۹۸ حداقل ۲ فیلم اکران کرده باشند و سینماهای بخش خصوصی، لابراتوارها و استودیوهای صدا که پرسنل خود را در سال ۹۹ اخراج نکرده باشند معادل ۳ برابر ۲۳ درصد سهم کارفرما در لیست بیمه دی‌ماه سال ۹۸ کمک بلاعوض می‌شود.

وام سیصد میلیونی به ۲۱ فیلم متقاضی اکران نوروز، کمک ۵۰ میلیونی به فیلم‌های اکران آنلاین و کمک ۶۰ میلیون تومانی برای تبلیغات مجدد فیلم‌هایی که در اسفند ۹۸ در حال اکران بوده‌اند دیگر موارد مطرح شده بود که بر اجرای آن تأکید شده است.

امّا آن‌چه از مرور اجمالی مصوبات این جلسه برمی‌آید این است که سازمان سینمایی هنوز برای دوران رفع شرایط کرونایی و راه اندازی سالن های سینما برنامه‌ای ندارد و همچنان سیاستهاهای جبراین و ترمیمی را سرلوحه کار خود قرار داده است.

آن‌گونه که پیش از این مدیران سازمان سینمایی اعلام کردند قرار است اولویت اکران فیلم‌ها در بازگشایی دوباره سینماها با آثاری باشد که در اسفندماه روی پرده بودند و به ناچار از اکران خود بازمانده‌اند. فیلم‌های مشخص شده برای اکران ۹۹ را نیز در کنار این فهرست برای اکران احتمالی درنظر گرفته‌اند.

آیین‌نامه ۱۵‌بندی و سینماهایی که برنامه‌ای برای بازگشایی ندارند

یک ماه  پیش بود که سازمان سینمایی با انتشار یک آیین‌نامه پیشنهادی ۱۵ بندی، از امکان بازگشایی داوطلبانه سینماها خبر داد.

بر مبنای این مقررات ۱۵بندی مقرر شد تا با توجه به پروتکل‌های اعلامی از سوی وزارت بهداشت و درمان، در مقطع بازگشایی و تا اعلام وضعیت سفید قطعی، ظرفیت فروش بلیت برای هر سالن تا سقف ۴۰% مجاز باشد. همچنین چیدمان تماشاچیان بر روی صندلی‌ها دو در میان بوده و نسبت به ردیف بعدی حالت ضربدری خواهد داشت.

در این مقررات آمده بود که سالن نمایش فیلم، سالن انتظار و سرویس‌های بهداشتی و کلیه مکان‌های مورد استفاده مراجعه‌کنندگان باید مرتباً نظافت و ضدعفونی شده و استفاده از دستکش و ماسک برای کارکنان سینما الزامی شود.

علاوه بر این اتخاذ تمهیدات لازم از سوی مدیریت سینما برای ایجاد فاصله بین ردیف‌ها نیز الزامی است، به گونه‌ای که افراد بتوانند به‌راحتی در میان آن‌ها تردد کنند.

در دسترس‌بودن مایع ضدعفونی‌کننده برای مراجعه‌کنندگان و گندزدایی کامل سینما طبق پروتکل اعلامی وزارت بهداشت و درمان هر روز یک‌ بار الزامی است. ضمن این که قرار است به‌منظور نظافت بیشتر و رعایت مقررات بهداشتی فاصله‌گذاری بین سانس‌ها با نیم‌ساعت تأخیر خواهد بود.

آیین‌نامه مذکور فروش گیشه با رعایت فاصله و استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده را بلامانع دانسته و تب‌سنجی از مراجعان و ممانعت از ورود افراد مشکوک را نیز الزامی کرده است.

ضمن این که بوفه‌های سینما نیز موظف به رعایت حداکثر موازین بهداشتی بوده و مجاز به عرضه مواد غذایی، تنقلات و نوشیدنی به صورت فله‌ای نخواهند بود.

این طرح البته با مخالفت‌های بسیاری روبه‌رو شد. اغلب سالن‌داران به‌عنوان یکی از طرف‌های ذی‌نفع، ریسک بازگشایی سینماها را نپذیرفتند. زیرا از نظر آنان میزان استقبال از نمایش فیلم‌ها به اندازه‌ای نیست که هزینه‌های جاری بازگشایی سینما را جبران کند.

ترجیح سازمان سینمایی در دوران کرونایی چیست؟

به نظر می‌رسد، با توجه به طرح سینمای آنلاین و استقبال نسبی که از آثار شاخص در این سامانه شده و همچنین حمایت‌های نصفه و نیمه سازمان سینمایی مثل حمایت ۵۰ میلیون تومانی از فیلم‌های متقاضی این طرح، حتی خود مدیریت سینمایی هم انجام چنین طرح‌هایی را بیشتر از بازگشایی سینماها می‌پسندد.

اگرچه طرح‌های حمایتی و ترمیمی برای جبران خسارت سینماگران و فیلم در جای خود دارای ارزش است و می‌تواند سهمی هر چند کوچک در حمایت از اهالی سینما داشته باشد اما از آن مهم‌تر سیاستگزاری‌های ایجابی برای روزهای بازگشایی سینما است.

به جز آیین‌نامه ۱۵بندی که آن هم به صورت جدی دنبال نشد، برنامه دیگری درباره چگونگی آغاز فعالیت سینماها ارائه نشده است. به این ترتیب به فرض صدور مجوز از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، نمی‌توان به داشتن چنین برنامه‌ای امیدوار بود.

حالا باید دید سازمان سینمایی چگونه می‌خواهد چرخ‌های زنگ‌زده اکران سینما را به حرکت درآورد. سرعت این حرکت البته کم خواهد بود و پیش‌بینی‌ها این است که استقبال مخاطبان نیز حداقل در دو هفته اول چندان بالا نباشد، اما به هرحال با توجه به ماندگاری شرایط فعلی و لزوم راه‌اندازی فعالیت‌های صنفی و اقتصادی، به نظر می‌رسد چاره‌ای جز آغاز اکران با درنظرگرفتن این ضوابط پیش روی سینماگران و سینماداران نباشد.

*آنا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.