یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹

هنرمندان از عملکرد منفعلانه سلبریتی ها و مدیران فرهنگی در دوران کرونا می گویند؛

از انتقاد نسبت به عملکرد دستگاه های فرهنگی و هنری تا اعتراض به رفتار دوگانه سلبریتی ها

سربخش-سلطانیان-کاسبی-سلطانی-معصومی-خاکپاش-بنفشه خواه-ارجمند

سینماپرس: تعدادی از هنرمندان و کارشناسان فرهنگی کشور در خصوص عملکرد منفعلانه سلبریتی های سینمای ایران و مدیران فرهنگی و سینمایی در دوران کرونا تأکید کردند: سلبریتی ها دغدغه ای برای رفع مشکلات مردم ندارند و در این بحران نه تنها سلبریتی هایی که درآمدهای میلیاردی و نجومی دارند بلکه همه نهادها و سازمان ها و ارگان های مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر موظف هستند تا از اهالی سینما و هنرمندان پشتیبانی کنند.

به گزارش سینماپرس در حالی کشورمان وارد پنجمین ماه همه‌گیری ویروس کرونا و مقابله با این بیماری شده که با وجود تشکیل انجمن‌ های مردمی برای کمک به آسیب‌ دیدگان این بیماری به خصوص اقشار کم درآمد، همچنان حضور سلبریتی‎ ها در این واقعه کمرنگ است؛ سلبریتی هایی که به خصوص در فضای مجازی با انجام برخی کارها می خواهند خودشان را بسیار انسان دوست، نیکوکار، خیر و مهربان نشان دهند!

در کنار سکوت و انفعال سلبریتی های ایران که از لحاظ مالی نیز اکثر آن ها در وضعیت بسیار خوبی به سر می برند، اخبار متعددی از کمک های چندده میلیون دلاری سلبریتی ها در ینگه دنیا و کشورهای اروپایی از همین رسانه های خودمانی منتشر می شود! از سینمای بالیوود گرفته تا سینمای هالیوود ما شاهد کمک های چشمگیری از سوی هنرمندان به همکاران خود و یا سایر آحاد افراد جامعه بودیم اما دریغ از اندکی کمک از سلبریتی های سینمای ایران که درآمدهای نجومی دارند!

اما در کنار عملکرد منفعلانه سلبریتی ها، بی دغدغگی مدیران و مسئولان دستگاه های فرهنگی و هنری نسبت به بیکاری، خانه نشینی، وضعیت بد معیشتی و رفاهی هنرمندان هم صدای انتقاد و اعتراض بسیاری از هنرمندان را بلند کرده است.

هنرمندان منتقد با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی، خانه تئاتر، خانه سینما و امثالهم هیچ تدبیری برای رفع معضلات اهالی فرهنگ و هنر نداشته اند، عملکرد این دستگاه ها را در مواقع بحرانی بسیار ضعیف برشمرده و خواستار تغییر مدیران آن ها شدند.

در همین رابطه ۸ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان و خانم ها: علیرضا سربخش، اسماعیل سلطانیان، محمد کاسبی، جهانبخش سلطانی، پروانه معصومی، هما خاکپاش، رضا بنفشه خواه و داریوش ارجمند با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی در خصوص عملکرد منفعلانه سلبریتی های سینمای ایران در دوران کرونا گفت: سلبریتی ها تنها در پی مطرح کردن نامشان هستند و هیچ دغدغه ای برای رفع مشکلات مردم ندارند؛ این مسأله ای است که در بزنگاه های حساس تاریخی ما با آن روبرو شده ایم و دیگر به یقین رسیده ایم که این افراد برخلاف ادعاهای شان تنها در پی دستیابی به منافع شخصی هستند! همین شیوع ویروس کرونا ثابت کرده که سلبریتی ها به هیچ عنوان نقش تعیین کننده ای در جامعه ندارند؛ آن ها در این وانفسا هیچ حمایتی از مردم نکردند و تنها برخی مواقع دست و پایی می زنند و در فضای مجازی مطالبی را مطرح می کنند که نشان از عرض اندام شان دارد؛ آن ها می ترسند فراموش شوند و همین ترس از فراموش شدن است که باعث می شود در برخی مواقع با مطرح کردن مسائلی خود را سر زبان ها بیندازند.

اسماعیل سلطانیان بازیگر سینما و تلویزیون نیز در این خصوص به سینماپرس گفت: شیوع کرونا بهترین موقعیت برای عیارسنجی سلبریتی ها بود؛ ما در این ایام شاهد بودیم که بسیاری از سلبریتی های سینما در سراسر جهان که درآمدهای هنگفتی داشتند بخشی از زندگی و پول شان را برای کمک به مردم و رفع بحران کرونا اختصاص دادند اما متأسفانه سلبریتی های سینمای ایران بار دیگر ثابت کردند که دغدغه ای برای رفع بحران های زندگی هم میهنان و حتی همکاران شان ندارند. سلبریتی های وطنی اگر قرار است به مردم و یا همکاران شان کمک کنند الآن باید خودشان را نشان بدهند؛ این وظیفه سلبریتی های سینمای ایران بود که فرهنگ والای عیاری و جوانمردی را به سلبریتی های دنیا یاد می دادند! این باعث تأسف است که سلبریتی های غربی این همه به مردم شان کمک کردند اما در کشور ما چنین اتفاقی رخ نداد.

محمد کاسبی دیگر بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در خصوص عملکرد منفعلانه سلبریتی های سینمای ایران در دوران کرونا گفت: وظیفه انسان های روی کره زمین کمک به هم نوع است. دین اسلام برای شرعی کردن به این کمک، خمس و زکات و فطریه و... را قرار داده تا کسی که دارد به هم نوع خود کمک کند. کسی که انسان است این را می داند و نمی توان اهالی سینما و سلبریتی ها را از بقیه افراد جامعه منفک کرد و هرکس درآمد بالایی دارد موظف است به هم نوعان خود کمک کند. در اینکه برخی اهالی سینما  گرسنه هستند و کرایه خانه ندارند شکی نیست! این وظیفه یکایک هنرمندان و مدیران و مسئولان فرهنگی و هنری و سینمایی است که به این افراد که سال ها برای اعتلای فرهنگ و هنر کشورشان زحمت کشیده اند کمک کنند.

جهانبخش سلطانی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: زمانی که نهادهای سینمایی هیچ تدبیری برای رفع بحران زندگی سینماگران ندارند از سلبریتی ها چه انتظاری می توان داشت؟ در وهله اول این وظیفه دستگاه ها و نهادهای مرتبط با سینما است که فکری اساسی برای برون رفع از شرایط و اوضاع بحرانی زندگی سینماگران داشته باشند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی، خانه سینما به عنوان جامعه اصناف سینمای ایران و... از جمله نهادهایی هستند که باید تدبیری اساسی برای رفع بحران های به وجود آمده در زندگی اهالی سینما را داشته باشند.

پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در خصوص عملکرد منفعلانه سلبریتی های سینمای ایران در دوران کرونا گفت: نه تنها سلبریتی هایی که درآمدهای میلیاردی و نجومی دارند بلکه سایر افراد پولدار جامعه که مشخص نیست پول های شان را چگونه به دست آورده اند و مهمتر از همه نهادها و سازمان ها و ارگان های مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر موظف هستند تا از اهالی سینما و هنرمندان پشتیبانی کنند اما متأسفانه چنین اتفاقی رخ نمی دهد به عنوان مثال خانه سینما در این بحران کرونا چه پشتیبانی از اهالی سینما داشت؟ سازمان سینمایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه سینما و... چرا هیچ تدبیری برای رفع بحران شدید به وجود آمده در زندگی هنرمندان ندارند؟ ما هنرمندانی را داریم که سال ها عمر و جوانی شان را برای رشد و اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم صرف کرده اند اما اینک در بدترین شرایط معیشتی و مالی زندگی می کنند و در وضعیت بسیار بدی قرار دارند.

هما خاکپاش دیگر بازیگر سینما و تلویزیون نیز با انتقاد شدید از سلبریتی ها و مدیران فرهنگی و سینمایی در خصوص بی توجهی به وضعیت بد رفاهی و معیشتی بسیاری از هنرمندان گفت: متأسفانه هرآنچه ما امروزه در عملکرد سلبریتی ها شاهد هستیم یک خودنمایی صرف است و بس! این افراد هرزچندگاهی برای خودنمایی مقداری کالا به این شهرستان و آن شهرستان می برند و از خودشان فیلم و عکس می گیرند تا همه آن ها را خیر و نیکوکار بپندارند در صورتی که واقعاً این چنین نیست که اگر چنین بود اول از همه باید به درد همکاران درمانده و عاجز خودشان می رسیدند؛ من بسیار متأسفم که هیچ کس به فریاد هنرمندان پیشکسوت که در تأمین حداقل های زندگی شان عاجز هستند نمی رسد! این باعث تأسف است که امروزه بخش اعظمی از هنرمندان پیشکسوت سینما و تلویزیون که سال های عمر و جوانی شان را برای رشد و اعتلای فرهنگ این مرز و بوم صرف کرده اند، درگیر مسائلی نظیر اجاره خانه و... هستند و حتی بعضاً از پس تأمین معاش حداقلی خود نیز برنمی آیند.

رضا بنفشه خواه بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون در خصوص عملکرد منفعلانه سلبریتی های سینمای ایران در دوران کرونا گفت: وضعیت بد اقتصادی بسیاری از هنرمندان را به خاک سیاه نشانده است؛ بی شک در چنین شرایطی وظیفه سلبریتی های پردرآمد این است که به زندگی همکاران شان رسیدگی کنند اما این نباید باعث شود که مدیران و متولیان حوزه فرهنگ و هنر وظایف شان را به دست فراموشی سپرده و هنرمندان را به حال خود رها کنند. امروزه عده ای از هنرمندان خوش نام و خوش فکر سینما و تئاتر به نان شب شان محتاج و نیازمند هستند و این مایه تأسف و تألم است! بی شک تمامی سلبریتی ها باید به یاری این عزیزان بشتابند و از آن ها حمایت کنند؛ البته در این میان نقش دستگاه های دولتی، خانه سینما، خانه تئاتر و انجمن تئاتر آزاد نیز نباید نادیده گرفته شود و این نهادها نیز موظفند تا رسیدگی جدی به وضعیت بد معیشتی هنرمندان داشته باشند.

داریوش ارجمند دیگر بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: نه تنها هنرمندان پردرآمد که وظیفه آحاد افراد جامعه کمک به هم نوعان خود در شرایط بحرانی است به خصوص مسئولان و متولیان دستگاه های فرهنگی و هنری باید در بحران کرونا فریادرس هنرمندان بیکار و خانه نشین باشند. پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) در حدیثی می فرمایند؛ «کُلُّکُمْ رَاعٍ وَکُلُّکُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیَّتِهِ»؛ از این حدیث می توان این گونه برداشت کرد که تمام شما مسلمانان به منزله حافظ و نگهبان و شبان دیگران هستید و تمام شما نسبت به تمام خودتان مسئولید!؛ ما اگر این حدیث را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم قطعاً بسیاری از مشکلات اطرافیان مان در جامعه برطرف خواهد شد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.