چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۶

مدیرکل هنرهای نمایشی:

مشکلات حوزه تئاتر با میزان بودجه اداره کل همخوانی ندارد

قادر آشنا مدیر مرکز هنرهای نمایشی در نشست خبری سی یکمین جشنواره تئاتر فجر

سینماپرس: مدیرکل هنرهای نمایشی در دیدار با هیات مدیره کانون تبلیغات خانه تئاتر از لزوم رایزنی با بنگاه های اقتصادی بزرگ برای حل بحران اقتصادی اهالی تئاتر گفت.

به گزارش سینماپرس، قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی در جلسه هم اندیشی با اعضای هیات مدیره کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر که روز گذشته برگزار شد با تبریک هفته ارتباطات و روابط عمومی به همه اعضای هیات مدیره این کانون و همچنین فعالان این حوزه، بر پیگیری کطالبات هنرمندان برای رسیدن به شرایط عادی تر و حل بحران اقتصادی از طریق معاونت هنری، مدیر عامل خانه تئاتر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد.

آشنا اذعان داشت: متاسفانه بودجه اداره کل نسبت به واقعیتم وجود و بحران های اقتصادی اهالی تئاتر به شدت پایین بوده و با توجه به بدهی یازده میلیاردی بخش عمده این بودجه صرف رفع بدهی های پیشین خواهد شد. هر چند تلاش شده بدهی های پیشین تا آذر ماه ۹۸ تسویه و همچنین تا پایان ماه مبارک رمضان درصدد پرداخت دیگر بدهی ها تا پایان سال ۱۳۹۸ هستیم.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم خسارت وارده به هنرمندانی که زحمت زیادی کشیده اند و سالن های خصوصی را که به دلیل تعطیلی اجرا متضرر شده اند به نوعی جبران کنیم و در تلاش با رایزنی با بنگاه های اقتصادی بزرگ در این زمینه هستیم تا بخشی از خسارت وارده به بخش علی الخصوص خصوصی را تامین کنیم چرا که در این موقعیت دولت هم امکان حمایت از همه را نخواهد داشت.

مدیر کل هنرهای نمایشی درباره بازگشایی سالن های تئاتر بیان کرد: در مورد بازگشایی سالن ها سه نکته را باید در نظر گرفت. موضوع اول حفظ سلامت هنرمندان و مخاطبان است، سپس مساله اعتمادسازی برای بازگشت به سالن های نمایشی در اولویت است و در نهایت مساله مهم، اقتصاد تئاتر و هنرمندان مطرح می شود. اگر قرار باشد سالن های تئاتر با ظرفیت محدود فعال شوند برای جلوگیری از شکست مالی آثار باید از گروه نمایشی حمایت صورت بگیرد، در ضمن باید برای جذب دوباره مخاطبان نیز اعتمادسازی لازم انجام شود. در این زمینه ها با وزارت بهداشت جلسات متعدد داشتیم و به صورت مداوم با مسئولان وزارت بهداشت در تعامل و همکاری هستیم و هم اکنون در انتظار دستورات دولت برای ارائه شیوه نامه بهداشتی هستیم و نظراتمان را نیز به وزارت بهداشت ارائه کردیم. همچنین باید از بستر های مختلفی نظیر رسانه ملی و خود اهالی تئاتر برای اعتمادسازی مجدد مخاطبان استفاده کنیم. در حال حاضر حل مشکلات حوزه تئاتر با میزان بودجه اداره کل همخوانی ندارد و ما باید تمام تلاش خود را بکنیم تا بتوانیم به شیوه های متنوع مسیر فعالیت در حوزه تئاتر را آسان تر کنیم.

ایلیا شمس رییس کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر در این هم اندیشی با اشاره به بستر ضعیف تبلیغات در فضای محیطی برای تئاتر تاکید داشت هیچ گاه برای اهالی تئاتر تبلیغات محیطی منصفانه ای وجود نداشته و ظاهرا برای مدیریت شهری بحث فرهنگی و خصوصا تئاتر اولویت نبوده است.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که می تواند بسیار به تئاتر کمک کند استفاده از بستر رسانه های آنلاین و VOD های نام آشنا و یا نمونه های مشابه دیگر است و به سادگی می توان با رایزنی از سوی اداره کل هنرهای نمایشی بستر های تبلیغاتی این پلتفرم ها را برای تئاتر فعال کرد و با پخش تیزرهای معرفی تئاتر پیش از پخش آنلاین فیلم های سینمایی و سریال ها، هم به تبلیغ آثار نمایشی و در بحث کلان تر به فرهنگ سازی و تبلیغ فرهنگ تئاتر دیدن بپردازیم

رییس کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر متذکر شد: استفاده از ظرفیت اپراتورهای تلفن همراه و بستر اپلیکیشن ها یا استارت آپ ها برای معرفی تئاتر نیازمند همراهی وزارت ارتباطات است که می تواند از سوی اداره کل هنرهای نمایشی پیگیری شود و به بسترهای تبلیغاتی تئاتر کشور اضافه شود.

شمس درباره انحصار طلبی سایت های بلیت فروش و سالن ها گفت: انحصار اطلاعات توسط سامانه های فروش بلیت یکی از مشکلات تئاتری ها و مخصوصا فعالان حوزه روابط عمومی است که اگر چه این سامانه ها بر همکاری با گروه های تئاتری تلاش دارند ولی یک سویه بودن تبادل اطلاعات از طریق این سامانه ها و همچنین مونوپلی بلیت فروشی در برخی سالن ها و نداشتن دسترسی درست برای فعالان حوزه روابط عمومی و تبلیغات تئاتر به دیتای مخاطبان، گروه های نمایشی را از امکان تعامل با تماشاگرانشان محروم می کند. سامانه های بلیت فروش تئاتر باید دست از انحصار طلبی برداشته و برای جلب اعتماد هر چه بیشتر هنرمندان با آنها همراهی بیشتری داشته باشند. همچنین سالن های تئاتری نیز باید موظف شوند به میزان دریافتی از گیشه نمایش و کف فروش سالن ها اکتفا نکرده و برای جذب مخاطب و معرفی نمایش ها خود را در سود و زیان تئاتری ها شریک دانسته و عملا خود را از خانواده هنرمندان تئاتر بدانند.قادر آشنا: اگر قرار باشد سالن های تئاتر با ظرفیت محدود فعال شوند برای جلوگیری از شکست مالی آثار باید از گروه نمایشی حمایت صورت بگیرد، در ضمن باید برای جذب دوباره مخاطبان نیز اعتمادسازی لازم انجام شود

وی در پایان عنوان کرد: اگر امکان بهره برداری گروه های نمایشی از امکانات چاپ خانه های دولتی نظیر شهرداری با قیمت معقول برای هنرمندان تئاتر فراهم شود کمی از خسارت وارده در پی تعطیلی اجراها به اقتصاد تئاتر کم شده و هزینه گروه های نمایشی برای تبلیغات کاهش می یابد. در همین راستا اگر مرکز هنرهای نمایشی بتواند یارانه دولتی ای برای کاهش قیمت بلیت ها به نمایش ها اختصاص دهد با توجه به وضعیت اقتصادی امروز جامعه تئاتر از سبد کالای فرهنگی مردم حذف نمی شود و مخاطب هر چند اندک تئاتر را در کنار هنرمندان نگاه خواهیم داشت.

در ادامه سارا حدادی نائب رییس کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر با اشاره به وعده های همیشگی مدیران درخواست حمایت جدی ارگان هایی نظیر شهرداری و سازمان هایی چون صدا و سیما  را مطرح کرد و گفت: همواره مدیران و مسئولان محترم در ارگان هایی نظیر شهرداری تهران در بزنگاه های مختلف حرف از حمایت از اهالی تئاتر را می زنند ولی در عمل به ندرت چنین اتفاقی رخ می دهد. بازگشایی سالن های تئاتری بدون حمایت چنین ارگان هایی برای جلب اعتماد مجدد مخاطب میسر نخواهد شد. با تریبون هایی چون صدا و سیما می تواند فرهنگ ِ تئاتر دیدن را در میان عموم مردم جامعه از نو بازسازی کرد و به جای معرفی یک نمایش ِخاص به معرفی تمامی سالن های تئاتری کشور بپردازیم. باید بسترهای دائمی و مناسب در فضای محیطی و شهری و برنامه ای در شان اهالی تئاتر در تلویزیون برای معرفی تئاتر و تبلیغ تئاتر وجود داشته باشند.

وی در ادامه درباره تبلیغات تئاتر در فضای آنلاین و آفلاین توضیحاتی ارائه داد و یادآور شد: خواهشمندیم از سوی وزارت ارشاد اسلامی با پردیس های سینمایی رایزنی های مبنی بر اختصاص فضای محیطی و تبلیغاتی نظیر پخش تیزر تئاترها پیش از آغاز فیلم های سینمایی برای کمک به بستر تبلیغاتی تئاتر فراهم شود تا هر چه بیشتر آثار نمایشی به مخاطب فرهنگی معرفی شود.

وی همچنین در ادامه صحبت هایش بر استفاده هر چه بیشتر از درگاه های جدید در تبلیغات مانند استفاده از بستر پرمخاطب تاکسی های اینترنتی تاکید کرد و یادآور شد: باید مراقب باشیم گروه های جوان قربانیان بازگشایی سالن ها نشوند. حالا وقت آن است که گروه هایی که بازیگران شناخته شدن دارند برای بازگشایی سالن ها و جلب اعتماد تماشاگر پیش قدم شوند و از قدرت نفوذ بازیگران خود در میان مردم استفاده کنند.

محمد وفایی سخنگوی کانون روابط عمومی و تبلیغات در ادامه این هم اندیشی نیز با توجه به وضعیت اقتصادی گروه های نمایشی به اختصاص فضای تمرین با هزینه کم تر برای تولید آثار هنری در دوران پسا کرونا اشاره کرد و پیشنهاد داد هر سالن نمایشی به صورت مجزا سایتی هم برای آرشیو بانک اطلاعاتی و هم در آینده برای بلیت فروشی داشته باشد که مخاطب هر سالن به تفکیک مشخص شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.