چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵

گلایه‌های صریح معاون برون‌مرزی سیما؛

سهل‌انگاران و مسببان قطع «الکوثر» در آستانه روز قدس باید پاسخگو باشند

پیمان جبلی

سینماپرس: معاون برون مرزی صداوسیما ضمن انتقاد از دستگاه‌هایی که با فهم ناقص از ظرفیت رسانه بین‌المللی موجب قطع پخش برنامه‌های «الکوثر» در آستانه روز قدس شدند، تأکید کرد سهل‌انگاران باید پاسخگو باشند.

به گزارش سینماپرس، مراسم رونمایی از مستندهای «آخرین سرباز» و «شهر آرام» تولید گروه مستند شبکه پرس‌تی‌وی امروز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت با حضور پیمان جبلی معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیما در محل این شبکه برگزار شد.

پیمان جبلی معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیما در این مراسم در سخنانی درباره قطعی پخش شبکه «الکوثر» به دلیل بدهی انباشته صداوسیما به مشکلات رسانه ملی اشاره و بیان کرد: ما در سخت‌ترین شرایط و دوره‌های حیات رسانه ملی این جلسه را برگزار می‌کنیم. فشارهای روزافزون رقبا در کنار سهل‌انگاری یا عدم درک صحیح برخی از دستگاه‌های تصمیم‌گیر و فهم ناقص آن‌ها از ظرفیت رسانه بین‌المللی، باعث شده است شبکه‌های برون مرزی تخت فشار باشند.

وی با اشاره به قطعی شبکه الکوثر گفت: ما در آستانه روز قدس شاهد اتفاقی تلخ هستیم و یکی از اصلی‌ترین شبکه‌های جهان عرب که روی ماهواره یوتل‌ست دریافت می‌شد قطع می‌شود. الکوثر یکی از شبکه‌های برند معاونت برون مرزی است و برنامه «مفازا» در ماه رمضان برند این شبکه بود که شرکت‌کنندگانی از نقاط مختلف جهان به صورت تصویری در این برنامه ظاهر شدند. این شبکه به عنوان پرچمدار جمهوری اسلامی ایران بود و امیدوارم مشکلات حل شود.

رونمایی از دو مستند درباره داعش و کرونا

وی با اشاره به رونمایی ۲ مستند در این جلسه درباره داعش و کرونا بیان کرد: ما در این جلسه رونمایی با دو اپیزود متضاد روبه‌رو بودیم اپیزود اول انسان‌هایی که به وحشی‌ترین موجودات تبدیل می‌شوند که در مستند «آخرین سرباز» با محوریت داعش به تصویر کشیده شد. از سوی دیگر صحنه‌های بسیار زیبایی در مستند «شهر آرام» از همدلی، کمک و نوع‌دوستی بود که در مستند دیگری با محور کرونا و پرستاران و همدلی‌های مردم در این زمینه نمایش داده شد.

جبلی در توضیح بیشتر درباره مستند «آخرین سرباز» تصریح کرد: مستند «آخرین سرباز» با بهترین تصاویر تولید شده است و به دلیل همین تصاویر یک سر و گردن بالاتر از مستندهای مشابه است. پروژه داعش بیش از اینکه وحشی‌گری باشد یک پروژه جنگ نرم است. با اینکه صحنههای بسیار خشونت‌آمیزی را می‌بینم اما همه این‌ها جنگ رسانه است. هدف این است این خشونت در عرصه بین‌الملل به تصویر کشیده شود تا ظرفیت اسلام اصیل در دنیا کاهش یابد و معرف دینی باشد که هنوز نازل نشده اما داعش به عنوان اسلام انحرافی به آن پایبند است و آن را پرزنت می‌کند بنابراین داعش بیش از اینکه پروژه امنیتی باشد رسانه‌ای است.

وی با اشاره به مستندسازان فعال در حوزه داعش که مدافعان حریم «افکار عمومی» هستند، گفت: یکی از خون‌هایی که در این راه از دست دادیم سردار سلیمانی بود و خون‌های بسیاری از دست رفتند. کاری که رسانه برای افشای این توطئه بزرگ می‌تواند انجام دهد، همه نوع کاری از جمله پاکسازی اذهان دنیا از این تصویر و همچنین بازپس‌گیری مناطق است. پاک‌سازی اذهان کار مدافعان حرم افکار عمومی است و این یک عملیات بزرگ است. ساخت چنین مستندهایی اهمیت دارد چون شاهد شکل گیری دوباره هسته‌های داعش هستیم.

بهترین زمان برای نمایش وحشی‌گری داعش است

معاون برون مرزی صداوسیما عنوان کرد: اگر پنج سال پیش دستمان خالی بود که ارتباط داعش با آمریکا را اثبات کنیم، الان بدون فکت و شواهد، این‌ها را می‌بینم که همزمان با اخراج آمریکا از عراق عملیات داعش شدت می‌گیرد. بنابراین الان بهترین زمان برای نمایش خوی وحشی گری این پروژه است. حوادث نشان داد داعش فقط با پاکسازی روی زمین از بین نمی‌رود و هر لحظه تفکر آن دوباره شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به مستند «شهر آرام» که درباره شیوع کرونا و همدلی تولید شده است هم بیان کرد: در هنگام آغاز شیوع کرونا عده‌ای در جهان خواستند ما را به بی‌تدبیری و نداشتن مدیریت در کشور متهم کنند. ما تصاویری از همدلی‌ها دیدیم که این تصاویر را فقط در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم و نسل جدید آن‌ها را ندیده بود.

جبلی اضافه کرد: این مستند بسیار دیدنی و جذاب است و سعی کرده تمام پرده‌ها را به نمایش بگذارد. این اثر می‌تواند مصداقی از یکی از کارهای فاخری باشد که مقام معظم رهبری آرزو کردند که تولید شود و خوشحالیم ساخت این مستند با مطالبه رهبر انقلاب همراه شد.

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: امیدوارم شاهد کم شدن مشکلات رسانه ملی باشیم. ما تلاش داریم توضیح دهیم به نهادهای تصمیم‌گیر که اهمیت رسانه‌های بین‌المللی و برون مرزی در چیست. اگر تنها کورسویی از فعالیت‌های معاون برون مرزی روشن باشد، قطعاً ما ایستادگی می‌کنیم و این مشکلی هم که پیش آمده را پیگیری می‌کنیم و آن‌ها که سهل‌انگاری کردند باید پاسخگو باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.