شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲

چهارده سالگی رادیو گفت وگو؛

آیا ایجاد گفتمان رادیویی موفق بوده است؟

رادیو

سینماپرس: امروز چهارده سال از راه اندازی رادیو گفت وگو می گذرد، رادیویی که با شعار «رادیو گفت وگو، صدای اندیشه ها» کار خود را آغاز کرد.

به گزارش سینماپرس، ۱۴ سال پیش رادیو گفت و گو در ۲۷ اردیبهشت با شعار «صدای اندیشه‌ها» و با هدف توجه به حوزه نخبگانی در دوره حضور «حسن خجسته» در معاونت صدا، راه اندازی شد.

بنا بر این گزارش، این رادیو در همان بدو تأسیس و در دوران مدیریت «حسن محمدیان» حقیقت یابی، همه جانبه نگری، توانمند سازی عمومیت جامعه، وجود تضارب آراء، تحلیلی و تفسیری بودن مباحث، روز آمد بودن برنامه ها، بهره گیری از تمام اندیشه ها و افکار و وجود تمایز در فرم، محتوا و ساختار طراز مباحث را سرلوحه خود قرار داد تا بتواند به عنوان صدای رسای قشر متفکر و نخبگانی جامعه، وارد عمل شود که اتفاقا در آن مقطع زمانی بسیار موفق عمل کرد و تضارب آراء و شفافیت موجود در برنامه ها منجر شد تا برنامه های این شبکه رادیویی برای جامعه نخبگان و به ویژه جامعه سیاسیون محلی از اعراب و کانون توجه باشد.

در ادامه و مقاطع بعدی و حضور مدیران بعدی، رادیو گفت و گو هم از این افت و خیزها در امان نماند و در مقاطعی کم فروغ و در مقاطعی پر فروغ ظاهر شد. در آستانه ۱۵ سالگی رادیو گفت و گو با چند تن از اهالی رسانه گفت وگوهایی داشته ایم تا رازهای موفقیت یک شبکه رادیویی گفت و گو محور را ارزیابی کنیم:

**عابدینی: مسیر موفق رادیو گفت و گو در گفتمان سازی

«حسن عابدینی» قائم مقام خبرگزاری صداوسیما این باره به فارس گفت: راه اندازی رادیو گفت و گو، پاسخ به نیاز افکار عمومی در دهه های گذشته بود. رادیو گفت وگو در این سال ها با بهره گیری از اندیشه کارشناسان گوناگون در حوزه های اقتصاد، سیاست و فرهنگ بستر روشنگری و افقی نو فراروی افکار عمومی ایجاد کند.

وی ادامه داد: در این میان کشور نیازمند تمرین و ممارست در حوزه گفتمان سازی، شیوه شایسته گفت وگو پروری و استدلالی منطقی است و به نظر می رسد کارنامه درخشانی در این زمینه از رادیو گفت وگو در دست داریم. گفت وگو در حوزه موضوعات روز، خاصه در بعد اقتصاد و سیاست راهگشاست و بسیاری اوقات که فرصتی برای شنیدن سخنان دیگر کارشناسان دست می دهد، دستاوردی بسیار مفید کسب می کنم.

وی در پایان گفت: کارشناسان با احاطه در حوزه مورد نظر، به بسیاری پرسش های مخاطب امروز پاسخ می دهند؛ لذا انتظار می رود در افق آتی همین روند ادامه یابد.

**بصیری: برنامه سازی برای قشر نخبنگانی روندی جدی است

«مسعود بصیری» رئیس بسیج رسانه نیز درباره اقدامات رادیو گفت و گو عنوان داشت: رادیو گفت وگو، در زمان تاسیس گامی مثبت در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بود. مخاطبان بسیاری در پی یافتن جواب سوالات اساسی هستند که در سایر شبکه ها کمتر نمود و بروز دارند. این رادیو موضوعات سیاسی را به صورت ریشه ای مورد بحث قرار می دهد و توجه به بخشی از مخاطبان که در پی موضوعات بنیادین و جدی هستند، اقدامی شایسته است.

وی تاکید کرد: رادیو گفت وگو محملی است تا چنین موضوعاتی را با آرامش کامل پیگیری کند. این شبکه ارزش یک رسانه را به تعداد مخاطبان عام مربوط نمی داند و برنامه سازی برای قشر نخبگانی جامعه، روندی بسیار جدی و ارزنده است. کارکرد رادیو گفت گو، عمیق و اثرگذار است که موجب شارش از قشر نخبه و برگزیده به سایر اقشار می گردد و قطعا باید محملی برای بیان نظرات این افراد ایجاد می شد.

بصیری اظهارداشت: برنامه های خاص این شبکه رادیویی شامل موضوعات بین المللی و محورهای نوشتاری اقدامی قابل تقدیر است و جا دارد بیش از پیش بدین موضوعات پرداخته شود. رسانه باید برای قشر نخبه هزینه کند چراکه این افراد جامعه را به سمتی اثر گذار هدایت می کند. رادیو گفت وگو قدمی خوب بود که باید تقویت شده و مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

وی در پایان گفت: یکی از معضلات این رادیو اما به مسائل مالی باز می گردد که در صورت رفع آن و ضمن ارتباط با دانشمندان خارج کشور، توفیقات بیشتری بدست می آید. از طرفی این رادیو نیازمند پیوست جدی رسانه ای است که در قالب یک گاهنامه یا فصلنامه ضمیمه شاکله این شبکه شود.

*فارس
 
**حسینی: سرعت عمل در مسائل روز رکنی مهم برای رادیوست

«سیدمحمدحسینی» وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بررسی عملکرد ۱۴ ساله رادیو گفت و گو در گفت وگو با فارس با بیان اینکه چهاردهمین سالگرد تاسیس و راه اندازی رادیو گفت و گو را به عوامل پرتلاش این شبکه و همه ی کارشناسان و مردم عزیز که شنونده این رادیو هستند تبریک می گویم. امیدوارم این تجربه گران سنگی که در طول این ۱۴ سال حاصل شده فراراه این عزیزان برای آینده باشد.

وی اظهارداشت: آرزو میکنم در آینده ای نزدیک شاهد برنامه های درخشان تری از رادیو گفت وگو باشیم البته تا الان هم برنامه های اثربخش و پرمحتوایی را از این شبکه شاهد هستیم.

حسینی با عنوان اینکه در کل رادیو به دلیل سرعت عمل بالا و موانع کمتری که در امر ساخت برنامه نسبت به تلویزیون دارد می تواند با وقت و فراغت به موضوعات اساسی جدیدتر بپردازد و موضوعات مورد کنکاش و بررسی عالمانه قرار بگیرد، افزود: خوشبختانه شاهدیم از افراد صاحب نظر و اندیشمند هم در این برنامه ها دعوت می شود که اکثر اوقات با بررسی مسائل چالشی دیدگاه ها، آرا و تفکرات گوناگون مطرح می‌شود تا شنوندگان بتوانند با در نظر گرفتن جنبه‌های مختلف موضوع درک بهتری از مطالب داشته باشند.

وی اظهارداشت: همانطور که اشاره کردم سرعت عمل در مسائل روز کشور  رکنی مهم برای رادیو است گاهی اوقات مقدمات برنامه سازی های تلویزیونی و کارهای هنری زمان بر است و نقش رادیو برای پرداختن به مسائل روز جامعه پاسخ موثری در زمان مورد نظر به مخاطب در قالب گفتمان های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی می دهد و افراد به راحتی می توانند با ارائه نظراتشان در فرصت بهتر و بیشتری پاسخگوی مسایل باشند.

حسینی گفت: بنده حداقل روزانه یک ساعت رادیو گوش می دهم و پیگیر برنامه های رادیو گفت و گو هم هستم و از برنامه های متنوع همه ی شبکه ها استفاده می کنم و حتی باورردارم  رادیو به لحاظ محتوایی از جهات بسیاری به تلویزیون برتری دارد که مخاطب را از نقطه سرگرم کننده به مسیرهای اندیشه و فکر دعوت می کند.

وی ادامه داد: باور دارم رادیو در تبیین دیدگاههای رهبری در مسایل اساسی و کلان کشور یک رکن اساسی است. پرداختن به اسناد بالا دستی و مسایل مهم گاهی اوقات به فراموشی سپرده شده است که پرداختن رادیو گفت وگو در  زمان های مختلف به این موضوعات آن هم با دعوت از کارشناسان، نمایندگان مردم، اساتید حوزه و دانشگاه توانسته تبیین کننده موثر برای مردم و یادآور خوبی برای مسیولین باشد و هم مسیر روشنی برای برون رفت از مشکلات، گرفتاریها و رهنمود شدن به شرایط بهتر ارائه کند.
وی در پایان تاکید کرد: ضمن تبریک به عوامل رادیوگفت و گو آرزو دارم  این شبکه بتواند نقش موثری در ارتقاء سطح آگاهی و بینش مردم داشته باشد.
 
**افراسیابی: امتداد پیام، اقدام مفید رادیو گفت وگو است

«محمدصادق افراسیابی» معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بررسی کارنامه چهارده ساله رادیو گفت و گو گفت: این شبکه رادیویی به خوبی می تواند جریانات مختلف را در جامعه رصد و مسائل و پدیده هایی که نیاز به واکاوی دارند را بررسی کند که این ویژگی خوب و منحصر به فرد این رادیو است.

وی ادامه داد: رادیو گفت و گو نسبت به بسیاری از رسانه ها به روز تر است و برای واکاوی مسائل مختلف از کارشناسان با رویکردهای مختلف کمک می گیرد که موجب شده یک تضارب آرایی شکل بگیرد و مخاطب بتواند ابعاد مختلف یک پدیده را بهتر درک کند و در نهایت تلاش می شود کارشناس مجری که در رادیو گفت و گو استفاده می شود متخصص باشد تا بتواند به خوبی موضوعات را جمع بندی کند. این ویژگی های خوبی است که در دوران بلوغ رادیو گفت وگو دیده می شود.

افراسیابی تاکید کرد: اقدام مفیدی که نمونه ای از آن را سراغ ندارم بحث امتداد پیام است؛ رادیو گفت وگو تلاش می کند برنامه هایش را در فضای مجازی به اشکال مختلف متناسب با ذائقه مخاطب بازنشر بدهد که این امر اتفاق بسیار مبارکی است. علاوه برآن برخی از برنامه ها  در قالب کتاب بازنشر داده  شده که این موضوع نیزموجب ماندگاری پیام شده و در فرآیند گردش افکار در بین نخبگان موثر عمل کرده است. علی رغم اینکه سال های زیادی از تاسیس این رادیو نمی گذرد، اما به بلوغ رسیده و با قدرت اهدافش را طوری دنبال کرده که اثرگذار است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.