سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰

انفعال مدیران فرهنگی و انتقاد سینماگران؛

چشمداشت به سازش با بیگانگان، فقدان ایمان قلبی و توجه صرف به سودآوری و تجارت؛ دلایل اصلی افول سینمای دفاع مقدس

اصغری-شاکری-هاشمی-تجار

سینماپرس: برخی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر با انتقاد شدید از انفعال مدیران فرهنگی و سینمایی برای پرداختن به وقایع مهم دوران ۸ سال دفاع مقدس و عدم تولید آثار ارزنده در این حوزه متذکر شدند: وقتی رئیس جمهور در پی سازش با بیگانگان است و به گفتمان مقاومت اعتقادی ندارد، بلبشو در ارکان مهم کشور از جمله سینما امری بدیهی است ؛ این دسته از سینماگران با فتح الفتوح خواندن این پیروزی بزرگ تأکید کردند: مدیران سینمایی به دلیل بده بستان های مالی در حال تخریب فرهنگ ارزشمند ایرانی-اسلامی هستند و بی توجهی به گونه مهم سینمای دفاع مقدس نیز نشانه همین اتفاق است!

به گزارش سینماپرس مقاومت مردم خرمشهر، حماسه ای از یاد نرفتنی است؛ چرا که مردم این شهر در حالی به مبارزه با دشمن پرداختند که از پیش برای این تهاجم و تجاوز آمادگی نداشتند. آن ها با سلاح عزم و ایمان به مکتب و عشق و علاقه به میهن اسلامی شان، با دست خالی چنان مقاومت کردند که در تاریخ، بی نظیر ماند. به اعتقاد کارشناسان نظامی، مقاومت بی سابقه ای که در خرمشهر انجام شد، هرگز با دیگر مقاومت ها قابل مقایسه نیست. خرمشهر برای ملت ما تنها یک شهر نیست، بلکه تاریخ گویای پایداری، ایثار و جاودانگی انقلاب است. از این رو، سوم خرداد و فتح این شهر، آیینه گویایی از تاریخ و جغرافیای دفاع مقدس و جهاد آگاهانه و شجاعت مظلومانه این امت است.

علاوه بر خرمشهر که یکی از نقاط عطف ۸ سال دوران دفاع مقدس محسوب می شود، پدیده انقلاب اسلامی و همچنین دفاع مقدس که همراه با آرمان های والایی بوده اند متأسفانه طی تمامی سال ها توسط مدیران فرهنگی و سینمایی کشور نادیده گرفته شده اند و توجه چندانی به آن ها نشده است.

به خصوص دولت های یازدهم و دوازدهم به طور کل از سینمای جنگ غافل شدند و در عوض آن از شبه روشنفکران و لیبرال ها و غربی ها حمایت کردند و با تقلید نا به جا از  فرهنگ منحط غرب و سینمای فرانسه تمامی توان خود را به کار گرفتند تا دیگر هیچ نام و نشانی از دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در سینما باقی نماند. بسیاری از سینماگران دغدغه مند و فعال در حوزه دفاع مقدس طی این ۴ سال در خانه نشینی و بیکاری مطلق به سر می بردند و متأسفانه مدیران وقت بدترین نوع برخورد را با آن ها داشتند.

فیلم های ضد ارزشی، سیاه و تلخ تولید شده در سینمای کشور در جشنواره های غربی حاضر شدند، مورد تشویق قرار گرفتند و جوایز متعددی به آن ها اهدا شد اما هیچ یک از دغدغه های مقام معظم رهبری و سینماگران متعهد و ولایتمدار به ثمر نرسید!

طی این سال ها بی تدبیری مطلق دولتمردان امید همه سینماگران متعهد و ارزشی را ناامید کرد. علاوه بر سینماگران ارزشی و ولایتمدار همه مردم متعهد که عشق به ولایت و نظام اسلامی دارند با بهت و حیرت به عملکرد منفعلانه مسئولان دولت و کرنش آن ها در قبال غربی ها خیره شده اند اما یاد ۸ سال دفاع مقدس، اهداف و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی هرگز از اذهان شان پاک نمی شود.

در همین رابطه ۴ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: ابراهیم اصغری، مجتبی شاکری و سیدجواد هاشمی و سرکار خانم: راضیه تجار با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

راضیه تجار عضو هیأت موسسه انجمن قلم ایران در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر با انتقاد از بی توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی نسبت به وقایع و رویدادهای دفاع مقدس که منجر به مهجوریت این گونه مهم سینمایی شده است گفت: اقتباس از کتب دفاع مقدس می تواند سینمای ارزشمند جنگ را نجات دهد اما متأسفانه پدیده اقتباس ادبی در سینمای کشور همواره مهجور مانده و دلیل آن هم این است که بسیاری از فیلمسازان با تفکری غلط می خواهند خودشان مولف باشند و نام خودشان به عنوان نویسنده فیلمنامه درج شود. مقام معظم رهبری بارها نقل به مضمون فرموده اند که جنگ برای ما به مثابه یک گنج است؛ این یعنی آنکه ما باید در این فضا دست به کاووش گری بزنیم و موقعیت های خوب را استخراج کرده و بر اساس این موقعیت های خوب آثار ارزنده ای تولید کنیم.

 

ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر اظهار داشت: مدیران سینمایی به دلیل بده بستان های مالی در حال تخریب فرهنگ ارزشمند ایرانی-اسلامی هستند و بی توجهی به گونه مهم سینمای دفاع مقدس نیز نشانه همین اتفاق است؛ مسئولان باید آگاه باشند آنچه در سینما حائز اهمیت است انجام کار فرهنگی است نه به دست آوردن سود اقتصادی از تولید آثار و تجارت از طریق فیلمسازی و سینما! در ۷-۸ سال اخیر تمام رویکرد مدیریت کلان کشور این بوده که منافع اقتصادی مورد توجه قرار بگیرد و کارهایی که این اهتمام را ندارند مورد بی توجهی قرار می گیرند. این نگاه شاید در حوزه اقتصاد درست باشد اما در حوزه فرهنگ هرگز درست نیست. آقایان از یاد برده اند که رسالت سینما رسالت فرهنگی است؛ ما باید بدانیم و آگاه باشیم که اگر رسالت سینما اقتصادی شود قطعاً به سمت این می رویم که کار ضدفرهنگی انجام دهیم.

مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی و کارشناس فرهنگی در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر با انتقاد از بی توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی نسبت به وقایع و رویدادهای دفاع مقدس که منجر به مهجوریت این گونه مهم سینمایی شده است گفت: وقتی رئیس جمهور در پی سازش با بیگانگان است و به گفتمان مقاومت اعتقادی ندارد، بلبشو در ارکان مهم کشور از جمله سینما امری بدیهی است و تا زمانی که این دیدگاه از ناحیه مقامات مهم اجرایی کشور وجود داشته باشد نمی توان هیچ امیدی به بهبود و تغییر اوضاع و احوال کنونی در عرصه فرهنگ و هنر داشت! زمانی که رئیس جمهور دلش برای گفتمان و فرهنگ مقاومت نتپد چه انتظاری می توان داشت که وزیر ارشاد که به نوعی کارمند ریاست جمهوری محسوب می شود و یا مدیران سازمان سینمایی و... اعتقادی به فرهنگ مقاومت و تلاش برای تولید آثار ارزنده در این حوزه داشته باشند؟

سیدجواد هاشمی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این رابطه به سینماپرس گفت: سوم خرداد فقط یک واقعه مهم تاریخی در دوران ۸ سال دفاع مقدس نیست؛ این روز یکی از نقاط عطف در کل تاریخ ایران است به نحوی که اگر کسی اندکی در رابطه با وقایع تاریخی ایران مطالعه داشته باشد متوجه می شود چنین دستاوردی در طول تاریخ ایران بی سابقه بوده و از این نظر وظیفه همه ما پرداختن به این موضوع مهم در تمامی عرصه های فرهنگی و هنری است. رسانه های مهم مانند سینما و تلویزیون باید با تمام قوا درباره این فتح الفتوح آثار ارزنده تولید کنند؛ این وظیفه رسانه ها است که در مقابل هجمه های دروغین بیگانگان که می خواهند تاریخ دفاع مقدس را وارونه جلوه دهند این بخش از تاریخ را پررنگ کرده تا به خصوص نسل نوجوان و جوان کنونی کشور بتوانند با دلاورمردان شجاع و نترسی که این فتح الفتوح را شکل دادند بیشتر آشنا شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.