شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴

به کارگردانی محسن کوقان؛

«تئوریسین خشونت» عرضه اینترنتی شد

مستند تئوریسین خشونت

سینماپرس: مستند سینمایی «تئوریسین خشونت» به کارگردانی محسن کوقان و تهیه کنندگی مهدی مطهر که به روایت زندگی و اندیشه سیداحمد فردید می پردازد، عرضه اینترنتی شد.

به گزارش سینماپرس، احمد فردید که به دلیل نبود هیچ‌گونه سند مکتوب از آثار و مطالعاتش به فیلسوف شفاهی ایران شهرت دارد از جمله متأثرین از اندیشه هایدگر فیلسوف شهیر قرن گذشته است و «تئوریسین خشونت» برای اولین بار به آراء و نظرات این متفکر بزرگ معاصر ایرانی از دریچه سینمای مستند می‌پردازد.

محسن کوقان کارگردان «تئوری خشونت» در توصیف ساخت این مستند گفت: فردید مثل سقراط بود که نوشته ای نداشت ولی فیلسوف آفرین بود. او با وجود اینکه چیزی ننوشت، در موسیقی، سینما، تئاتر، ادبیات، فلسفه و علوم انسانی موثر بود. در سینما اولین تاثیر او بر داریوش مهرجویی بود، در واقع داریوش مهرجویی شاگرد فردید بود به طوری که امام خمینی (ره) فیلم «گاو» از ساخته های مهرجویی را پسندیدند. همین مهرجویی الگویی برای عباس کیارستمی شد که آثار او مایه افتخار جمهوری اسلامی ایران است.

سید احمد فردید با نام اولیه سید احمد مهینی یزدی در سال ۱۲۸۹ در یزد زاده شد. دروس مقدماتی و زبان فرانسه را در یزد خواند. در ۱۳۰۵ به تهران رفت. در مدرسه سلطانی به تحصیل ادامه داد و سال ۱۳۰۷ از دارالفنون دیپلم گرفت و سال ۱۳۱۴ از دانشسرای عالی تربیت معلم لیسانس علوم تربیتی گرفت. وی نام خانوادگی خود را در سال ۱۳۱۸ به «فردید» تغییر داد.

او مدتی درس طلبگی خواند و با فلسفه اسلامی آشنا شد. اندکی بعد در دانشسرا در رشته ادبی مدرک لیسانس دریافت نمود و ضمن اشتغال به تدریس، زبان‌های پهلوی و آلمانی را نیز آموخت. او بعد از جنگ دوم جهانی به فرانسه و آلمان رفت تا به تحصیل فلسفهٔ معاصر اروپایی به ویژه اگزیستانسیالیسم و فلسفهٔ مارتین هایدگر فیلسوف آلمانی بپردازد؛ ولی پس از سال‌ها اقامت در اروپا موفق به اخذ هیچ درجه تحصیلی نشد.

فردید را مفتکر اصلی مفهوم «غرب زدگی» می دانند و عنوان «تئورسین خشونت» را عبدالکریم سروش و همفکران او رواج دادند به گونه‌ای که سروش در سخنرانی‌های متعددی از فردید به عنوان مجسمه نفاق و نفاق مجسم نام برد. مستند «تئوری خشونت» در یک بخش خود به این موضوع پرداخته است که آیا واقعاً اتهام خشونت گرا بودن به فردید وارد است؟ و در ادامه به برخی از مهمترین مسایل پیرامون او نظیر: مسئله غرب زدگی، شفاهی بودن فردید، جلال آل احمد، یهودیت، نظریه‌پردازی و فیلسوف بودن فردید، رابطه او با انقلاب، جدال با سروش می‌پردازد.

مستند سینمایی «تئوریسین خشونت» به کارگردانی محسن کوقان و تهیه کنندگی مهدی مطهر تولید شده در خانه مستند انقلاب اسلامی و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است و هم‌اکنون در درسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.