دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۷

روانبخش صادقی:

ایران بازار ارزانی برای تولید انیمیشن به شمار می‌رود

روانبخش صادقی

سینماپرس: روانبخش صادقی انیمیشن‌ساز، ضمن تاکید بر پتانسیل بالای انیمیشن‌سازی ایران برای ورود به بازارهای جهانی در راستای فرهنگسازی و مبارزه با بحران کرونا، از غفلت در این زمینه انتقاد کرد.

به گزارش سینماپرس، روانبخش صادقی کارگردان انیمیشن و عضو هیأت مدیره خانه سینما در گفتگو با مهر با اشاره به اهمیت انیمیشن در حوزه اطلاع‌رسانی و آموزش در مقاطع بحرانی گفت: انیمیشن می‌تواند تأثیرگذاری خوبی در زمینه آموزش و فرهنگسازی در موارد خاص مانند شیوع بیماری کرونا داشته باشد، در واقع با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، بسیاری از هنرمندان داخلی و خارجی دست به تولید انیمیشن‌های مختلف زده‌اند که آثار تولید شده از سوی هنرمندان خارجی بسیار خوب و قابل توجه بوده است.

وی بیان کرد: در انیمیشن‌هایی با مضمون کرونا که در ایران ساخته شده، هنوز اثر قابل توجه و خوبی ندیده‌ام که این مساله به دلیل نبود برنامه‌ریزی مناسب از سوی نهادهای مختلف برای تولید انیمیشن‌های آموزشی است.

این کارگردان انیمیشن تاکید کرد: به تازگی با ستاد ملی مبارزه با کرونا، جلسه‌ای داشتیم و در آنجا اعلام شد که در حوزه انیمیشن‌های آموزشی ورود پیدا کرده و البته ایده‌های خوبی نیز برای تولید این نوع از انیمیشن‌ها ارائه کردند که می‌توان روی آن کار کرد.

هنوز از پتانسیل انیمیشن‌سازی ایران استفاده نکرده‌ایم

وی توضیح داد: معتقدم هنوز از پتانسیل انیمیشن ایران برای ساخت آثار آموزشی و فرهنگساز استفاده نشده است و تلویزیون نیز به‌عنوان یکی از رسانه‌های تأثیرگذار در کشور، از این پتانسیل برای آموزش و اطلاع‌رسانی درباره این بیماری استفاده نکرده است.

ایران بازار ارزانی برای تولید انیمیشن به شمار می‌رود و به همین دلیل معمولاً سفارش‌های خوبی نیز دریافت می‌کنند و انیماتورها به راحتی می‌توانند از این پتانسیل برای تولید انیمیشن برای کشورهای دیگر استفاده کنند. اما پیش از هر چیز باید به مصرف داخلی در این زمینه توجه کرد صادقی گفت: در این میان نهادهای مختلف مانند مرکز پویانمایی صبا نیز باید حضور پررنگ‌تری برای سفارش و تولید این آثار داشته باشد که البته تا امروز چندان در این زمینه ورود پیدا نکرده است. البته آثاری در این حوزه تولید شده که بسیار تکراری است. البته شنیده‌ام مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در این حوزه ورود پیدا کرده است.

عضو هیأت مدیره خانه سینما بیان کرد: بیماری‌های این چنین که به حوزه بهداشت و پزشکی مربوط می‌شود و زبان تخصصی خود را دارند، با استفاده از زبان انیمیشن می‌توان آن را ساده‌تر کرده و اطلاعات مورد نیاز را به مخاطب منتقل کرد. در واقع انیمیشن زبان علم پزشکی و راهکارهای مبارزه با بیماری‌های همه‌گیر را ساده‌تر کرده تا همه گروه‌های سنی بتوانند اطلاعات مورد نظر خود را بدست آورند.

سفر به دنیای میکروسکوپی ویروس‌ها

وی تاکید کرد: این را نباید فراموش کرد که با انیمیشن می‌توان وارد عالم میکروسکپی ویروس‌ها شد و با فضای فانتزی دنیای ویروسی را نمایش داد، همان دنیایی که در فضای رئال نمی‌توان آن را ارائه کرد، در واقع با استفاده از این فضا همه موارد و مشکلات را می‌توان به زبان ساده‌تر برای مخاطب عام بیان کرد و در این زمینه نمونه‌های خارجی بسیار خوبی دیده‌ام که تأثیرگذاری خوبی در جامعه خود داشته‌اند.

صادقی با اشاره به اینکه در کل می‌توان گفت انیمیشن برای انتقال اطلاعات و آموزش‌هایی از این دست خیلی بهتر و تاثیرگذارتر از آثار رئال است، گفت: تاکید می‌کنم که جای انیمیشن در ایران برای اطلاع‌رسانی مناسب و آموزش‌های صحیح بسیار خالی است و باید به آن توجه بیشتری کرد، اگر در این زمینه درست ورود پیدا می‌کردیم بی شک بسیاری از مشکلات که با انتشار اخبار غلط برای مقابله با ویروس کرونا ایجاد شده بود، بوجود نمی‌آمد.

وی بیان کرد: می‌توانستیم با سرمایه‌گذاری مناسب برای مقابله با کرونا، انیمیشن‌های خوبی را تولید کنیم که تأثیرگذاری آن از حرف زدن درباره این ویروس بیشتر بود.

این کارگردان انیمیشن توضیح داد: نباید فراموش کرد که ایران بازار ارزانی برای تولید انیمیشن به شمار می‌رود و به همین دلیل معمولاً سفارش‌های خوبی نیز دریافت می‌کنند و انیماتورها به راحتی می‌توانند از این پتانسیل برای تولید انیمیشن برای کشورهای دیگر استفاده کنند. اما مساله این است که پیش از هر چیز باید به مصرف داخلی در این زمینه توجه کرد.

وی ادامه داد: درست است که تولیدکننده انیمیشن‌هایی مانند «دیرین دیرین» در این زمینه ورود پیدا کرده و کارهای خوبی نیز تولید کرده‌اند، اما باید از تولید تک به تک فاصله گرفت و با در نظر گرفتن بودجه مناسب، تولیدات انیمیشن را با موضوع کرونا در یک راستا تولید کنیم.

صادقی در پایان گفت: البته در این میان آموزش و پرورش و یا وزارت بهداشت نیز می‌توانند بودجه‌های مناسبی را برای تولید انیمیشن‌های آموزشی در نظر بگیرند، اما متأسفانه این سازمان‌های آموزشی بودجه کافی برای تولید انیمیشن ندارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.