دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۰

پس از دو سال بالاخره بهاره رهنما به جرم افترا و توهین محکوم شد؛

صدور حکم قضایی در جامعه سلبریتی‌ها

بهاره رهنما در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم شاپرک های شهر در سالن همایش های برج میلاد

سینماپرس: دیروز خبر صدور حکم مجازات برای بهاره ‌رهنما در پی شکایت سیروان خسروی از او، در صدر فهرست داغ‌های فضای مجازی قرار گرفت. طبق این حکم، رهنما به تحمل 50 ضربه شلاق تعزیری به جرم افترا و نشر اکاذیب و توهین و هتک حرمت محکوم شده است و البته این نتیجه‌ای است که خسروی پس از دو سال پیگیری آن را به دست آورده است. در این گزارش، برخی اقدامات او را علیه جامعه‌ای که سلبریتی‌ها خوانده می‌شوند، بازخوانی کردیم.

به گزارش سینماپرس، فروردین ۱۳۹۷ بود که سیروان خسروی در پستی در صفحه اینستاگرامش نسبت به وضعیت و مشکلات کشور انتقادات تندی را مطرح کرد و در آن نوک پیکان انتقاداتش را به سمت سلبریتی‌هایی گرفته بود که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶، فعالیت‌های تبلیغاتی داشتند. او در پستش نوشته بود: «مشمئزکننده‌تر از وضعیت اسفناک کشور، پست‌های انتقادی سلبریتی‌هایی است که پارسال همین موقع در حال یارگیری بنفش بودند. قبل‌تر هم مشغول یارگیری سبز و امروز هم که منتقدند و فردا هم حامی رنگ 
مد روز و باب میل اکثریت خواهند بود. وقتی سلبریتی‌هایی که بیشترشون حتی در زمینه شغلی خودشون بی‌سواد هستن، الگو میشن، انتظاری بیش از این نباید داشت.» او این نوشته را در تصویری به همراه هشتگ «هم از توبره و هم از آخور» منتشر کرده بود.
 
ژوله با سیاست به خسروی می‌تازد
حرف‌های خسروی ساده و روشن به نظر می‌رسید و البته بسیاری را هم با خود همراه و قانع کرد؛ اما کسانی که او به طور ضمنی مورد حمله قرار داده بود، ساکت ننشستند. امیرمهدی ژوله اولین نفری بود که در اینستاگرامش به این موضوع واکنش نشان داد و در پاسخی تند به خسروی نوشت: «نفهمیدم الان دقیقا از کجای ماجرا مشمئز میشی؟ به قول خودت عده‌ای از سلبریتی‌ها برای سبز و بنفش یارگیری می‌کردند. الان هم دارن انتقاد می‌کنند؛ خب؟ الان با سبز و بنفش بودن مشکل داری یا با انتقاد کردن؟ برادر ما رای دادیم چون یه بار رای نداده بودیم احمدی‌نژادی رییس‌جمهورمون شد که الان کل نظام دنبال خودش و پرونده‌هاش و اعوان انصارش هستن. ماور سبز و بنفش بودیم چون فکر می‌کردیم ور مردمه؛ ور خواسته‌های اکثریت مردم. ور آزادی‌های بیشتر اجتماعی و بازتر شدن فضای سیاسی و شفافیت و کارایی اقتصادی و روابط خوب با جهان و آزادی رسانه‌ها و قانون‌گرایی و پاسخگویی و فضای فرهنگی؛ کاش باز شه بیایم کنسرتت و ال و بل.» ژوله باز هم ادامه داده بود: «درست فکر می‌کردیم یا غلط ولی این‌ور بودیم. راست می‌گفتند یا نه، ولی این‌ور بودیم. شد یا نشد، ولی این‌ور بودیم. شما کدوم‌ور بودی که حالا مشمئز میشی از ما؟ ور کاندیداهای رقیب بودی یا زیر پتو پای شعر 
یادت نره مبارزه منفی و قهر سیاسی می‌کردی؟ ور دیگه که نداریم. و رای دادیم و اصلا رای دادیم که بتونیم انتقاد کنیم، بتونیم مراقبت کنیم، تذکر بدیم، موأخذه کنیم. اصلا پشیمون بشیم. پیامبر که به رسالت برنگزیدیم، رییس‌جمهور انتخاب کردیم. اگر انتقاد و سوال و توضیح خواستن، گام بعدی رای دادن هم نباشه (که هست) باز هم ممکنه ما از رأی‌مون پشیمون بشیم، همونقدر که رییس‌جمهورمون ممکنه وعده‌هاش رو نتونه یا نخواد یا نذارن عملی کنه. تو چیکار میکنی برادر؟ انتخاب میکنی، بعد میری رو سایلنت مود که رییس‌جمهورت چوب جادوش رو بزنه رو مملکت و به‌به سوئیس شد؟ یا از همون زیر پتو، همه‌شون لنگه همه‌ن و سگ زرد و ایشالا یه چیزی میشه همین روزها؟ حالت دیگه که نداریم. سیروان جان خیلی سختم بود نوشته‌ای محترمانه بنویسم در جواب نوشته سطحی و کودکانه و بی‌ادبانه و دور از هوش و سوادی که ازت سراغ دارم، لااقل تو زمینه شغلی خودت.»
 
رهنما، انتقاد اجتماعی را سیاسی می‌کند
اما ژوله تنها کسی نبود که می‌خواست خسروی را به خاطر برهم زدن بازی سلبریتی‌ها با مردم مجازات کند. بهاره رهنما در توییترش با چند توییت به خسروی تاخت. این بازیگر که حواشی زیادی در اینستاگرامش داشته است، در یکی از این توییت‌ها با طعنه‌ای بی‌ادبانه به خسروی نوشته بود: «یعنی خداییش با دو تا لیسانس و دو تا فوق‌لیسانس دلم میخواد در این حد جواب آقا رو فقط بدم چون حدش همینه: هر کی میگه نون و پنیر، تو یکی؟ تو یکی چی؟ آهان همون پسر خوب، آفرین، در حد ادب و سوادت حرف زدم که بفهمی!» او در توییت دیگری هم زاویه‌دید سیاسی خود را به این دعوا اینطور بازتاب داده بود: «یعنی فقط به این اکانت‌ها و آدم‌هایی که به خاطر افاضات سیروان به منتقدان این افاضات بی‌ادبی میکنن نگاه کنین کافیه تا شمام باور کنین ایشون مزدور چه کسانی بوده و از کجا بهش دیکته شده، من دیگه حرفی ندارم واقعا! خدا رو شکر طرفداراش دستشو رو کردن.» او ادامه داده بود: «و جالب‌تر اینکه اگر از «درافشانی» آقای خواننده اسمش رو بردارین و زیرش بنویسین به نقل از روزنامه «کیهان» برای آدم کاملا قابل قبوله!» او البته در توییت‌های دیگری هم با حمله و توهین به این خواننده، حاشیه‌ساز شده بود.
 
قاسم‌خانی، مخالفت با جریان اصلی  سلبریتی‌ها را برنمی‌تابد
سیروان خسروی تاکنون در موضوعات دیگری هم تلاش کرده است انتقاد به جامعه سلبریتی‌ها را به گوش دنبال‌کنندگانش برساند؛ اتفاقی که شاید کمتر کسی در این قشر جامعه و خصوصا از طریق فضای مجازی حاضر باشد مشکلات و عواقب و حواشی آن را به جان بخرد و... او اواخر سال گذشته در واکنش به رفتارهای برخی سلبریتی‌ها در کمپین «صدای آبان» و اتفاقات پس از آن، پست انتقادی دیگری را هم در اینستاگرامش منتشر کرد که منجر به جدال او با مهراب قاسم‌خانی شد. او در پستی با همان هشتگ «هم از توبره و هم از آخور» نوشته بود: «نه سبز بودم، نه بنفش شدم، نه تَکرار کردم و نه سیاه می‌شوم، ولی افسوس که هنوز هم بسیارند کسانی که دنباله‌رو سلبریتی‌های آفتاب‌پرستی هستند که یک روز سبزند، یک روز بنفش، یک روز عزادارند، یک روز به فلان کاندیدا «اعتقاد راسخ» دارند، روز دیگر تظاهر به فریب‌خوردگی می‌کنند، یک روز تاریخ‌سازند و روز دیگر تاریخ‌باز. ‎این‌ها همان‌هایی هستند که از ماهیگیری از آب گل‌آلودِ هیچ حادثه‌ای نمی‌گذرند و شهوت دیده‌شدن‌شان تمام‌ناشدنی است.»
مهراب قاسم‌خانی در پاسخ به او حمله کرد و نوشت: «شناسنامه‌ات سفیده؟ به هیشکی رای ندادی؟ از هیشکی حمایت نکردی؟ توی هیچ حرکتی شرکت نکردی؟ نسبت به هیچ حادثه طبیعی و غیرطبیعی واکنش نشون ندادی؟ هیچ تبریک و تسلیتی نگفتی؟ نظرت رو راجع به هیچ اتفاق سیاسی و اجتماعی خوب و بدی نگفتی؟ آفرین به تو. دمت هم گرم. انتخاب شخصیته. به هیچ‌کس هم ارتباطی نداره. فقط جان هر کی دوست داری این رفتارت رو تبدیل به ژست قهرمانانه نکن و توی سر بقیه نزنش. بی‌عملی و هیچ کاری نکردن، واقعاً افتخار نداره. سرت رو بالا بگیر و بگو از این مسائل سر در نمیارم. بگو زندگی خودم برام مهم‌تره. بگو حال ندارم به این چیزا فکر کنم. نمیخوام موقعیت کاری‌مو به خطر بندازم. دوست ندارم از یه عده فحش بخورم. بگو دوست دارم کلاً به روم نیارم کجا زندگی می‌کنم و دورم چه خبره. اصلاً هر چی دوست داری بگو، فقط احساس زرنگی و باهوشی نکن.»
با تمام این‌ها به نظر می‌رسد که سیروان خسروی دست‌کم در مورد یکی از این حملات نامتوازن از سوی سلبریتی‌ها به خودش، تصمیم به پیگیری قانونی گرفته و حالا بعد از دو سال، آن را به نتیجه رسانده است. اگرچه حکم بهاره رهنما «به علت فقدان سابقه کیفری متهم و همچنین وضعیت اجتماعی ایشان با رعایت ماده۴۶ قانون مجازات اسلامی مصوب۱۳۹۲ ناظر به ماده۴۰ همان قانون تعلیق گردیده است» اما رسیدگی به این موارد هرچند با کمی تاخیر می‌تواند عقل و منطق را به دور از فضای هیجانی شبکه‌های اجتماعی لااقل به بخشی از جامعه سلبریتی‌ها بازگرداند. هرچند نقش آگاهی‌بخشی که تولید محتوا در مواجهه با موج‌سواری‌های برخی سلبریتی‌ها در شبکه‌ها اجتماعی دارد، بسیار مهم‌تر از این مجازات‌های قانونی خواهد بود.

*صبح نو

نظرات

  • احسان ۱۳۹۹/۰۲/۱۵ - ۱۱:۱۵
    0 0
    رهنما که به اندازه سوادش حرف زده و حقش همین برخورده، ولی حرفهای ژوله و قاسم‌خانی کجاش غلطه؟ دعوت به شرکت در انتخابات ولو به ضرر کاندیدای موردنظر ما صد درجه بهتره از مردم رو دعوت کردن به بی‌عملی و رای ندادن به بهانه اشتباهات رییس‌جمهور فعلی.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.